5 899 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
M14 skarvhylsa -Existerar det?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hade bara så här långt hittat i USA av alla ställen, men det är klart det måste finnas. Konstigt att Sieverts inte hade det, blir faktiskt lite besviken...
Det är väl typ det jag vill göra; Muttern på den gängade axeln som sticker ut ur maskinen, gängstången i andra änden på muttern och slutligen gänga på vispen på gängstången.Daniel_N skrev:
ACME+Svets=Garanterat fiasko. Vad jag vet så känner jag inte heller någon som kan svetsa.Mikael_L skrev:
Inget speciellt überhäftigt kanske, men det blev en DW744XP med det nya rullstativet plus ett anhåll från Incra, en OF1400, en CTL26 med eluttagsmodulen för konstantström (I love!) och ett hantverkarstädset, några nya styrskenor med väska, en Starrett kombinationsvinkel och lite annat krafs. Jag ska komplettera med en RO150 så småningom.
Tack för det!stomneby skrev:
Har du kvar Festool pendelhuvsågen? Jag kommer ihåg att du skrev en svinbra jämförande test mellan några handcirkelsågar. Om jag inte minns fel så var det den nämnda Festoolsågen, Hitachi C6BU och någon tredje såg.
För en tid sedan startade jag en tråd om den optimala handcirkelsågen. Tråden dog efter några dagar, men jag fortsatte att leta. Jag tror att jag har hittat en värdig motståndare till Festoolen. Den är på väg hit nu. Nu skall jag leta reda på din gamla test.
För en tid sedan startade jag en tråd om den optimala handcirkelsågen. Tråden dog efter några dagar, men jag fortsatte att leta. Jag tror att jag har hittat en värdig motståndare till Festoolen. Den är på väg hit nu. Nu skall jag leta reda på din gamla test.
Nej, jag krängde den med. Den köptes mest pga att jag fick tillfälle att knipa det sista exet, och inte för att jag behövde den.
En TS55, en C6BU och en moddad Elu MH151 täcker mina behov mer än väl, även om det vore smutt med en Mafell...
Vilken såg blev det då? Är den på samma nivå som Festoolen så lär du bli mer än nöjd.
En TS55, en C6BU och en moddad Elu MH151 täcker mina behov mer än väl, även om det vore smutt med en Mafell...
Vilken såg blev det då? Är den på samma nivå som Festoolen så lär du bli mer än nöjd.
Här är tråden med ACME:s sågtest. Han går loss från inlägg nr 20:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87473-dagens-baesta-handcirkelsag.html
Edit: Den kommande är smutt...
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87473-dagens-baesta-handcirkelsag.html
Edit: Den kommande är smutt...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Övergångsmuttrar är väldigt användbara till jiggar, stöttor och liknande, visst rekommenderade jag dig det, Daniel, när det gällde den där trapprenoveringen? Det är ju också väldigt smidigt att använda dem som nivåreglerare på olika bord, ställningar (som Haki gör på sina byggställningar) och liknande. Går man upp på M20 och över går det ju att nivåreglera väldigt stora tyngder. Jag är väldigt svag för den mekaniska övergången från en cirkulär rörelse - man vrider på muttern - till en linjär - muttern flyttar sig i en rak rörelse i skruvens/gängans huvudriktning.
Kanske OT, men det handlar ju om muttrar.
Kanske OT, men det handlar ju om muttrar.
Jag skulle egentligen inte ha sagt något alls om den kommande leksaken. Jag kommer att träffa Mr Handyman och Daniel_N i slutet på november för en helg med maskiner och maskinsnack. Jag hade tänkt spara den kommande maskinen som överraskning, man jag har ju så svårt att hålla mig. Kanske slinker det ut en recension ändå.Nimajneb skrev:
Jag vet att Flinks järn Bromma har leverantör som har M14 skarvmuttter men det krävsmängd för att beställa. ca. 100 st. M14 är otroligt ovanlig och det är inte en vanlig standard på stång heller. KAn vara därför du har problem att hitta dessa.