Det är ju som typiskt, skulle bara måla väggarna i garaget men det spårar som vanligt. Har nu 3 st 2x36w armaturer, men hade velat minst 2 till. Tänkte köpa nya. Tänkte inhandla nästa vecka, men finns det något vettigt alternativ till rimlig peng hos tex jula eller så?
Behöver inte vara det absolut billigaste, men till en vettig penning.

Köpte liknade armaturer till mitt garage.
Hade 3st 2x58W och bytte mot 8st 2x36W och det blev mycket bra ljus.
Enda jag ångrar är att jag inte valde armaturet med T5-rör för mindre energiförbrukning men nu är dom ju på plats...

Jag har bara Nordlux Works IP65, 2x36 Watt, med elektronisk ballast.
Fyra sitter i stallet, och har sex till som skall upp i garage, verkstad och vindsförråd.
Mycket trevliga armaturer, som tänder sekundsnabbt.

Köpta på Cheapy och på nätet någonstans.
Du får nog söka runt på nätet för att hitta bästa priser om det är viktigt.

När det gäller belysning i garage och andra uthus ser jag ingen mening med LED.
Det är ju trots allt så korta stunder man har tänt där, så elförbrukningen är irrelevant.

Jag har 28st T5 armaturer från Biltema i garagetaket och är efter 3 år fortfarande mycket nöjd.

Tog en chansning och beställde dessa: https://www.bauhaus.se/lysrorsbelysning-2x36w.html
249:- styck inkl lysrör, fick hem dom igår och provade att koppla in en provisoriskt. Blev positivt överraskad, tände upp snabbt, utan att flimra eller låta. Blir väl att montera upp dom efter att garageporten blivit monterad.

Ser ut att vara samma som jag köpte.
Inget tillverkar- eller produktnamn på dem?

Mikael_L
Jag köpte 6 st Nordlux works på bauhaus till garaget, är än så länge ganska nöjd med dessa, jag hivade ut Julas ännu sämre skit.
Alla sådana här billiga armaturer jag kollat på är väldigt veka och smäckiga. Julas höll inte ens för vikten av reaktorn, utan plasten brast efter de suttit uppe ett par år. Armaturen i sig hade betydligt sämre livslängd än lysrören i sig. :eek:

De works från Bauhaus har elektronisk trafo, tänder direkt och blinkfritt och är helt tysta, dvs flera saker som är bättre än de jag köpte från Jula.

Den armatur som idag säljs på Jula kan naturligtvis vara en annan modell.
Jag tror också att det är en annan modell på Bauhaus idag än den jag köpte.

I denna tråd hittar du mer info, bilder på mina trasiga anslut, en länk till lite skillnader mellan HF-don och vanlig reaktor. En tråd väl värd en genomläsning när man går i sådana här tankar.
https://www.byggahus.se/forum/belys...rer-till-garage-jula-eller-andra-billiga.html

Det står Voltolux LG236A på den, 2x36w.

Kan svara på min egen fråga nu. Köpte en ledarmatur på Clas Ohlson för 499kr. Plast men känns ändå rejäl. Mycket rejälare än de jag testat tidigare från jula. Betydligt bättre ljus än min 2x36w-julaarmatur. Enkel att installera. Slipper lysrörsbyten och donbyten. Får väl se hur den håller i längden.
Rekommenderas!

Y
Testade Exaktor 2x28 T5 och det var riktigt dåligt, dels en stund innan full styrka, tappade lusten helt för T5 då.
Bör vara minst 2x36, Nyfiken på LED som motsvarar 2x36 som jag såg lysande i en butik.

Redigerat:
Mikael_L
Inga lysrör fungerar speciellt bra i kall omgivningsmiljö. Och T5 fungerar sämre än T8.

För kall miljö så finns det speciella Thermo-rör som man sätter i armaturen, de funkar bättre än vanliga men som sagt så är lysrör inte den bästa lösningen när det är kallt.
LED-armaturerna har inte kommit upp så pass att de kan ersätta T5-lysrören, ännu.

Exaktor har vi använt på vissa jobb och de har de bästa lysrörsarmaturerna enligt min mening.

Då är det ju tur att man har varmgarage, ca 14-16 grader... Väntar på att få dit garageporten innan jag monterar belysningen, känns som att det finns en liten risk för att armaturerna kan bli ivägen när porten ska upp... Plus att det är då man bättre kan välja en optimal plats för belysningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.