Jag har ett 70-tals hus med både tegel och trä. Tegel hela markplan utom runt fönster, sedan är det en liggande panel med 3 brädor på höjden som skiljer våningarna åt. Ovanför det stående panel.

Nu är det så att dessa liggande brädor är i dåligt skick pga. dåligt underhåll av föregående ägare. Problemet för mig är att altantaket sitter fast i dessa och det är rejält byggt altantak. Plåttak ca 4x4m med 195mm balkar och 45x45 ovanpå det. Det ser väldigt tungt ut och vi vill ha det kvar, men måste byta dessa liggande brädor.

Så finns det någon som har något bra tips på hur man kan lyfta taket tillfälligt för att byta brädorna och sedan återmontera taket?

Lägg upp några bilder från olika håll så kommer du få svar och idéer.

Glömde så klart bilderna:
aw4MBa2.jpg
OVbUIxT.jpg
vqK9mBu.jpg

Ett förslag är att låta brädorna vara för de har nog inte utsatts för väder och vind.
En bild hur det ser ut ovanför taket skulle vara bra.

protte

Brädorna ser nog värre ut än vad de egentligen är... Jag skulle lämna de som håller taket och antinge bara slipa måla så gott det går eller lägga ett nytt lager foderbräde ovanpå så det ser snyggt ut (under förutsättning att brädorna inte smular sönder någonstans förstås).

Brädorna är jättedåliga där dom ser vit ut, det är nästan så man kan trycka en spik igenom dom för hand.

7Ig4V3c.jpg
C0LvA1R.jpg

Du kan ju hyra stämp och köpa lite plank. Då kan du stämpa upp taket. Bör nog komplettera med lite snedsträvor så inte hela taket viker sig utåt. Sen kan du ta ned regeln mot fasaden, antagligen genom att lossa beslagen och såga upp den i småbitar... Blir pilligt jobb, men borde vara görbart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.