MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Varför måste du göra det inifrån? Jag har likadana och använder alltid stege från utsidan.
Med det sagt väger gamla fönster väldigt lite, så det går att öppna fullt, trycka uppåt i underkant med kofot och haka av på det sättet, men du får se till att du inte kan trilla ut genom öppningen när du ska fånga upp det lösa fönstret. Alternativ kan vara att dra en snara runt kortsidorna (typ självåtdragande knop) och hissa ner fönstret på marken. Kanske lite silvertejp för extra säkerhet. Eller fästa i krokarna om de sitter tillräckligt stabilt.
Med det sagt väger gamla fönster väldigt lite, så det går att öppna fullt, trycka uppåt i underkant med kofot och haka av på det sättet, men du får se till att du inte kan trilla ut genom öppningen när du ska fånga upp det lösa fönstret. Alternativ kan vara att dra en snara runt kortsidorna (typ självåtdragande knop) och hissa ner fönstret på marken. Kanske lite silvertejp för extra säkerhet. Eller fästa i krokarna om de sitter tillräckligt stabilt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har över 10 meter på högsta stället. Jag använder 9m stege med tillräckligt bred stegfot. 4 meter är ingenting i sammanhanget, men givetvis ska man bara göra det man känner sig säker med. Allt under 5 meter brukar kännas superstabilt så länge man ställer stegen rätt, så den har fäste i marken och inte lutar fel. Inte för lite vinkel, inte för mycket. Man brukar ha som tumregel att om du ställer höger fot mot stegens nedersta del och sträcker ut armbågen, så ska den röra stegen. Då är lutningen lagom.

Edit: Rättat armbåge/arm, mindes fel.

Redigerat:
Antar du redan löst detta. Med sätt alltid en spännrem runt bågen som du binder fast någonstans för att säkra, ibland kärvar gångjärnen en del och när de väl lossnar så kommer de fort och då faktiskt lätt hänt att tappa ut bågen.Leigreb skrev:
Men som ovan skrev, ett brett koben att hökta av med i underkant
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det är ett läskigt moment att haka på och av fönster. Särskilt gamla och värdefulla. Jag har hittills inte vidtagit några speciella åtgärder utan stoppar fingrarna någonstans mitt emellan gångjärnen och greppar ordentligt med tummen. Den andra handen under fönstret och lyfter rakt upp. Höga kopplade fönster väger mycket vilket gör det hela mer spännande.
Jag borde börja säkra upp med en rem för det vore katastrofalt att tappa en fönsterbåge med sex munblåsta glasrutor à 1000 kr, om man skulle köpa nytillverkat.
Jag borde börja säkra upp med en rem för det vore katastrofalt att tappa en fönsterbåge med sex munblåsta glasrutor à 1000 kr, om man skulle köpa nytillverkat.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Den här är ju alldeles för dyr för att lyfta av några enstaka bågar, men kan kanske fungera som inspiration för att göra någon hemmasnickrad bonnalösning,
https://www.leifarvidsson.se/arbets...nsterlyften-for-utatgaende-sidohangda-fonster
https://www.leifarvidsson.se/arbets...nsterlyften-for-utatgaende-sidohangda-fonster
Riktigt bra tips. Stegar med fel lutning är nog vanligare än med rätt.MultiMan skrev:
Jag har över 10 meter på högsta stället. Jag använder 9m stege med tillräckligt bred stegfot. 4 meter är ingenting i sammanhanget, men givetvis ska man bara göra det man känner sig säker med. Allt under 5 meter brukar kännas superstabilt så länge man ställer stegen rätt, så den har fäste i marken och inte lutar fel. Inte för lite vinkel, inte för mycket. Man brukar ha som tumregel att om du ställer höger fot mot stegens nedersta del och sträcker ut armbågen, så ska den röra stegen. Då är lutningen lagom.
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Alltid struligt och farligt.
En gång hade jag möjlighet att öppna fönstren, skruva stopp på utsidan för fönsterramen, lossa fönsterramen, stänga fönstren och lyfta inåt komplett.
Det var ett stort fönster.
En gång hade jag möjlighet att öppna fönstren, skruva stopp på utsidan för fönsterramen, lossa fönsterramen, stänga fönstren och lyfta inåt komplett.
Det var ett stort fönster.
Klicka här för att svara