11 800 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Lyfta lekstuga 430kg?
Sida 1 av 2
Hej!
Om man är 6 Pers, tror ni man lyckas lyfta en lekstuga som väger ca 430kg upp på ett släp?
Där lekstugan ska lyftas ifrån är det ont om plats så att rulla på rör eller liknande är inget alternativ.
Om man är 6 Pers, tror ni man lyckas lyfta en lekstuga som väger ca 430kg upp på ett släp?
Där lekstugan ska lyftas ifrån är det ont om plats så att rulla på rör eller liknande är inget alternativ.
Får du in ett släp men inget att rulla på?
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Ja det tror jag, lägg tre rejäla spännband eller stoppar under och så lyfter ni i dom, då kan ni använda lårmusklerna och behöver inte böja er ner så mkt.Jonssonmicke skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Vickar man inte upp den då? Lutar släpet, borde gå på tre utan problem.
430 kg delat på 6 Pers? Dryga 70 kg per person borde inte va några som helst problem så länge man kan lyfta på ett någorlunda hyfsat sätt.. Exempelvis med stroppar eller större spännband som någon skrev.
Problemet med den typen av kalkyler är att plötsligt så lutar allt lite åt sidan eller någon snubblar lite och vips står du där med 150kg i händerna och då är det inte lika kul..... så tungt kommer det vara, men det går ju.
Ja självklart är de ju inte så att alla lyfter exakt lika mycket, de va bara va de väger per person. Alla är olika långa och då blir de olika tungt om man inte justerat in längder exakt på stroppar och dylikt. Va jag ville ha fram va att de bara är 70 kg per person och att man borde kunna skramla fram ett gäng normalstarka kompisar och då är de i min värld ett icke-problem. Man har ju ändå hyfsat många kg i marginal tycker jag och de verkar ju inte som dom ska bära den utan bara lyfta den..
Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt. Vi bar en bastu 50-60 meter bara genom att spika två brädor så att det blev som en gigantisk bärstol. Tungt men hur bra som helst. Vi hade dock intagit flytande styrkedryck i ett par timmar 

Tog inte ens ut stenen ur bastuaggregatet.
Nu när jag tänker tillbakapå det så tror jag inte ens vi kollade om någon satt och bastade samtidigt.
Go for it.
Tog inte ens ut stenen ur bastuaggregatet.
Nu när jag tänker tillbakapå det så tror jag inte ens vi kollade om någon satt och bastade samtidigt.
Go for it.
Det gick smärtfritt, när vi kom på hur vi skulle göra 
Vi la in 2 st rör under som vi sedan stroppade runt, då kunde man lägga stroppen runt axlarna och få upp stugan 5-10cm från marken. Vi var 4 st som bar fram den så.
Sen tippade vi upp stugan och backade in släpet under för att sedan skjuta på stugan sista metern.
Vi la in 2 st rör under som vi sedan stroppade runt, då kunde man lägga stroppen runt axlarna och få upp stugan 5-10cm från marken. Vi var 4 st som bar fram den så.
Sen tippade vi upp stugan och backade in släpet under för att sedan skjuta på stugan sista metern.