37 216 läst ·
30 svar
37k läst
30 svar
Lyfta garagetak/Öka takhöjden
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Man kan inte göra ett "väggelement" och ställa det PÅ en annan vägg utan ett mellanbjälklag eller annat som håller ordning på väggen.Enk Projektet skrev:
Väggen kommer att kalva inåt eller utåt.
Man måste skarva stolparna för att väggen ska hålla sig lodrätt, sedan hammarband och på med takstolarna och plåten, då är det vattentätt.
Sedan kan man fippla på med isolering och sådant.
Sätt en dropplist ovanför den gamla panelen och spika ny panel ovanför.
Protte
Konsoler på insidan kan lösa det, eller nya fackverkstakstolar på bif vägg funkar också
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
OCH hur snyggt blir det?
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hammarband förklaras i inlägg 8.
Skarvning har jag också skrivit om och tycker att 0,5 m är lagom.
Protte
Skarvning har jag också skrivit om och tycker att 0,5 m är lagom.
Protte
En sådan Maxx-jack (stavning?) har alltid varit intressant men då jag jobbar med detta hela dagarna så har man skämt bort sig lite.. Annars ett sjukt bra alternativ! 
Vill gärna ha en riktig 2-pelarlyft så man kan skruva bekvämt, eller om man ska sätta upp bilen i riktbänk med jiggsystem etc.
Kan man skarva 0.5m som sagt så är ju bygget någorlunda genomförbart.. Ta loss 1m gips eller dylikt neråt på väggen så man kommer åt riktigt..
Vad tror ni ett sådant kalas kan gå på med kvitto om jag gör förarbete såsom ta loss takplåt, panel etc ?
Alltså själva höjningen... sätta panel, isolera, gipsa, montera takplåt etc kan jag göra själv..
Mvh
Vill gärna ha en riktig 2-pelarlyft så man kan skruva bekvämt, eller om man ska sätta upp bilen i riktbänk med jiggsystem etc.
Kan man skarva 0.5m som sagt så är ju bygget någorlunda genomförbart.. Ta loss 1m gips eller dylikt neråt på väggen så man kommer åt riktigt..
Vad tror ni ett sådant kalas kan gå på med kvitto om jag gör förarbete såsom ta loss takplåt, panel etc ?
Alltså själva höjningen... sätta panel, isolera, gipsa, montera takplåt etc kan jag göra själv..
Mvh
Hur är det vid montage av 2-pelarlyft, är det bara bulta fast i plattan eller behöver man gjuta fast något att fästa pelarna i?
Jag är inne på exakt samma linje, 2-pelarlyft är ett måste.
Skulle även vilja få in ett stängt loft så man kan förvara grejer på andra sidan garaget och slippa värma upp onödigt mycket luft på vintern. Men då kanske man måste ha stöttepelare som bör upp golvet på loftet.
Jag är inne på exakt samma linje, 2-pelarlyft är ett måste.
Skulle även vilja få in ett stängt loft så man kan förvara grejer på andra sidan garaget och slippa värma upp onödigt mycket luft på vintern. Men då kanske man måste ha stöttepelare som bör upp golvet på loftet.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
10cm tjock betong vilket är det vanligaste för villagarage/hus.fulingbusen skrev:
10st (5st/sida) 22mm betongexpanders följer med.
http://www.maxjaxusa.com/learn.html
finns mera skrivet på
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/164746-koepa-2pelar-billyft-3.html
Jag beställde 3fas 230 volt. Finns även 1fas 230v men då krävs 15-20A säkringar.
/b
Om du inte måste ha ryggåstak(innertak upp i nock) borde det vara möjligt att stämpa upp hela taket utan att ta isär det och sedan släppa ner det på den förhöjda väggen:/MLjWeggenKan man skarva 0.5m som sagt så är ju bygget någorlunda genomförbart.. Ta loss 1m gips eller dylikt neråt på väggen så man kommer åt riktigt..
Vad tror ni ett sådant kalas kan gå på med kvitto om jag gör förarbete såsom ta loss takplåt, panel etc ?
Alltså själva höjningen... sätta panel, isolera, gipsa, montera takplåt etc kan jag göra själv..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om du läser mitt inlägg #4 så sitter alltid det en spik till någonstans.
Nu är ju taket ganska simpelt så det är ju inte så mycket att att ta isär
Protte
Nu är ju taket ganska simpelt så det är ju inte så mycket att att ta isär
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om man kommer åt ja.
P
P
