Enk Projektet skrev:
t sedan göra vägg element i önskad höjd
Man kan inte göra ett "väggelement" och ställa det PÅ en annan vägg utan ett mellanbjälklag eller annat som håller ordning på väggen.
Väggen kommer att kalva inåt eller utåt.

Man måste skarva stolparna för att väggen ska hålla sig lodrätt, sedan hammarband och på med takstolarna och plåten, då är det vattentätt.

Sedan kan man fippla på med isolering och sådant.

Sätt en dropplist ovanför den gamla panelen och spika ny panel ovanför.

Protte

Konsoler på insidan kan lösa det, eller nya fackverkstakstolar på bif vägg funkar också

OCH hur snyggt blir det?

Eller också struntar man i hela ombygget och nöjer sig med en 2 pelare som lyfter 1.3m istället. ännu enklare är en saxlyft.

/B

• lift.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste skarva stolparna för att väggen ska hålla sig lodrätt, sedan hammarband och på med takstolarna och plåten, då är det vattentätt.
Hur gör man en korrekt skarvning? Vad är Hammarband?

Hammarband förklaras i inlägg 8.
Skarvning har jag också skrivit om och tycker att 0,5 m är lagom.

Protte

Hammarband, reglarna längst upp på väggen (oftast en på platten och en på höjden).
Jag fattar inte, får googla och se om jag förstår

Edit: efter bildgoogle förstår jag vad du skrev.

En sådan Maxx-jack (stavning?) har alltid varit intressant men då jag jobbar med detta hela dagarna så har man skämt bort sig lite.. Annars ett sjukt bra alternativ! :)

Vill gärna ha en riktig 2-pelarlyft så man kan skruva bekvämt, eller om man ska sätta upp bilen i riktbänk med jiggsystem etc.

Kan man skarva 0.5m som sagt så är ju bygget någorlunda genomförbart.. Ta loss 1m gips eller dylikt neråt på väggen så man kommer åt riktigt..

Vad tror ni ett sådant kalas kan gå på med kvitto om jag gör förarbete såsom ta loss takplåt, panel etc ?
Alltså själva höjningen... sätta panel, isolera, gipsa, montera takplåt etc kan jag göra själv..

Mvh

Hur är det vid montage av 2-pelarlyft, är det bara bulta fast i plattan eller behöver man gjuta fast något att fästa pelarna i?

Jag är inne på exakt samma linje, 2-pelarlyft är ett måste. :)

Skulle även vilja få in ett stängt loft så man kan förvara grejer på andra sidan garaget och slippa värma upp onödigt mycket luft på vintern. Men då kanske man måste ha stöttepelare som bör upp golvet på loftet.

fulingbusen skrev:
Hur är det vid montage av 2-pelarlyft, är det bara bulta fast i plattan eller behöver man gjuta fast något att fästa pelarna i?
.
10cm tjock betong vilket är det vanligaste för villagarage/hus.

10st (5st/sida) 22mm betongexpanders följer med.
http://www.maxjaxusa.com/learn.html

finns mera skrivet på
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/164746-koepa-2pelar-billyft-3.html

Jag beställde 3fas 230 volt. Finns även 1fas 230v men då krävs 15-20A säkringar.

/b

WeggenKan man skarva 0.5m som sagt så är ju bygget någorlunda genomförbart.. Ta loss 1m gips eller dylikt neråt på väggen så man kommer åt riktigt..

Vad tror ni ett sådant kalas kan gå på med kvitto om jag gör förarbete såsom ta loss takplåt, panel etc ?
Alltså själva höjningen... sätta panel, isolera, gipsa, montera takplåt etc kan jag göra själv..
Om du inte måste ha ryggåstak(innertak upp i nock) borde det vara möjligt att stämpa upp hela taket utan att ta isär det och sedan släppa ner det på den förhöjda väggen:/MLj

Om du läser mitt inlägg #4 så sitter alltid det en spik till någonstans.
Nu är ju taket ganska simpelt så det är ju inte så mycket att att ta isär

Protte

Och de spikarna har man tigersåg till :)

Om man kommer åt ja.

P

• Gilla
Koffekung
  • Laddar…
W Weggen skrev:
Bifogar lite kladdbilder =)
Flanör inne på samma dom du. Men tänkte bygga lägenhet över å där liften ska stå blir dov loft

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.