Jag har två alternativ vart jag ska placera utedelen för värmepumpen, det bästa är till höger i bild, bortanför den synliga vertikala regeln, då hamnar den utanför grinden.

Det andra mer uppebara är vertikalt nedanför hålet men då hamnar den mellan vägg och staket, där brukar vanligtvis cyklar parkeras, det är inte jättemycket plats mellan vägg och staket, ca 2m.

Hur skulle man isf förlägga kanalen tvärs hattpanelen, jag hade planer på att lägga distanser i trä, målade i samma kulör på panelen för att lyfta den, men då blir det skumt med väggövergången in mot inomhusdelen då den kommer hamna ifrån panelen, alternativt behövs det en distans där mer, känns som en hafslösning.

Passar även på att fråga vad optimal höjd vore för utedelen, har sett allt från 30 cm fallhöjd från innedel till 30 cm ovan mark....

Jag installerar bara delarna, har en kyltekniker som gör resten, men han är till åren och gör helst inga tunga lyft därav mina frågor..

• Blå träpanel med runt hål och ventil, slangar synliga nedtill, möjlig placering för värmepumpens utedel diskuteras i byggforum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har en Qlima med snabbkopplingar så är längden på rören fix. Det avgjorde i mitt fall var jag satte utedelen. Om din kyltekniker kapar och konar om rören så är det väl lungt.

Jag gjorde så här med två dubbelfasade panelbrädor. Det blev helt ok tycker jag

• Två dubbelfasade panelbrädor monterade stående mot en mörk vägg.
    Skapa konto
  • Två dubbelfasade panelbrädor monterade vertikalt mot en mörk vägg.
    Skapa konto
Nu är den svartmålad och smälter in bra

D Doldaskruvar skrev:
Om du har en Qlima med snabbkopplingar så är längden på rören fix. Det avgjorde i mitt fall var jag satte utedelen. Om din kyltekniker kapar och konar om rören så är det väl lungt.
Där jag vill ha den räcker inte 4 m, där jag kan ha den blir det minst 2 m över... Svårt dilemma, fick inte med kylrör så jag kommer köpa det av kyltekniker ändå.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
D Doldaskruvar skrev:
Jag gjorde så här med två dubbelfasade panelbrädor. Det blev helt ok tycker jag
Det funkar ju, men jag behöver lägga dem horisontellt över hattpanel.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
D Doldaskruvar skrev:
Nu är den svartmålad och smälter in bra

• Mörk träpanelvägg med vertikalt trästöd och del av en kabel synlig på vänster sida.
    Skapa konto
Såhär blev det, gjorde distanser av panel, målades före montage.

• En utomhusmonterad luftvärmepump på en blå panelvägg med en trästaket runtom i skymningsljus.
    Skapa konto
Finns utrymme på konsollen att ha den lite längre ut från fasaden men kanske inte är så nära fasaden som den ser ut att vara.
Är kondensslangen från innerdelen dragen någon annan väg för den syns inte .

R RealElwood skrev:
Jag har två alternativ vart jag ska placera utedelen för värmepumpen, det bästa är till höger i bild, bortanför den synliga vertikala regeln, då hamnar den utanför grinden.

Det andra mer uppebara är vertikalt nedanför hålet men då hamnar den mellan vägg och staket, där brukar vanligtvis cyklar parkeras, det är inte jättemycket plats mellan vägg och staket, ca 2m.

Hur skulle man isf förlägga kanalen tvärs hattpanelen, jag hade planer på att lägga distanser i trä, målade i samma kulör på panelen för att lyfta den, men då blir det skumt med väggövergången in mot inomhusdelen då den kommer hamna ifrån panelen, alternativt behövs det en distans där mer, känns som en hafslösning.

Passar även på att fråga vad optimal höjd vore för utedelen, har sett allt från 30 cm fallhöjd från innedel till 30 cm ovan mark....

Jag installerar bara delarna, har en kyltekniker som gör resten, men han är till åren och gör helst inga tunga lyft därav mina frågor..
Höjden beror väll på om du har avlopp för allt vatten som kommer från den. 30cm är ju alldeles för dåligt om de bara ska rinna ut på backen. Isen kommer bygga upp på nolltid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.