Jag har två alternativ vart jag ska placera utedelen för värmepumpen, det bästa är till höger i bild, bortanför den synliga vertikala regeln, då hamnar den utanför grinden.
Det andra mer uppebara är vertikalt nedanför hålet men då hamnar den mellan vägg och staket, där brukar vanligtvis cyklar parkeras, det är inte jättemycket plats mellan vägg och staket, ca 2m.
Hur skulle man isf förlägga kanalen tvärs hattpanelen, jag hade planer på att lägga distanser i trä, målade i samma kulör på panelen för att lyfta den, men då blir det skumt med väggövergången in mot inomhusdelen då den kommer hamna ifrån panelen, alternativt behövs det en distans där mer, känns som en hafslösning.
Passar även på att fråga vad optimal höjd vore för utedelen, har sett allt från 30 cm fallhöjd från innedel till 30 cm ovan mark....
Jag installerar bara delarna, har en kyltekniker som gör resten, men han är till åren och gör helst inga tunga lyft därav mina frågor..
Det andra mer uppebara är vertikalt nedanför hålet men då hamnar den mellan vägg och staket, där brukar vanligtvis cyklar parkeras, det är inte jättemycket plats mellan vägg och staket, ca 2m.
Hur skulle man isf förlägga kanalen tvärs hattpanelen, jag hade planer på att lägga distanser i trä, målade i samma kulör på panelen för att lyfta den, men då blir det skumt med väggövergången in mot inomhusdelen då den kommer hamna ifrån panelen, alternativt behövs det en distans där mer, känns som en hafslösning.
Passar även på att fråga vad optimal höjd vore för utedelen, har sett allt från 30 cm fallhöjd från innedel till 30 cm ovan mark....
Jag installerar bara delarna, har en kyltekniker som gör resten, men han är till åren och gör helst inga tunga lyft därav mina frågor..
Om du har en Qlima med snabbkopplingar så är längden på rören fix. Det avgjorde i mitt fall var jag satte utedelen. Om din kyltekniker kapar och konar om rören så är det väl lungt.
Nu är den svartmålad och smälter in bra
Där jag vill ha den räcker inte 4 m, där jag kan ha den blir det minst 2 m över... Svårt dilemma, fick inte med kylrör så jag kommer köpa det av kyltekniker ändå.D Doldaskruvar skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Finns utrymme på konsollen att ha den lite längre ut från fasaden men kanske inte är så nära fasaden som den ser ut att vara.
Är kondensslangen från innerdelen dragen någon annan väg för den syns inte .
Är kondensslangen från innerdelen dragen någon annan väg för den syns inte .
Höjden beror väll på om du har avlopp för allt vatten som kommer från den. 30cm är ju alldeles för dåligt om de bara ska rinna ut på backen. Isen kommer bygga upp på nolltid.R RealElwood skrev:Jag har två alternativ vart jag ska placera utedelen för värmepumpen, det bästa är till höger i bild, bortanför den synliga vertikala regeln, då hamnar den utanför grinden.
Klicka här för att svara