kolmoerk
Spännande! Mockfjärds, HemmaFönster eller WISY :-)))) Hur går det att erbjuder fönster inkl montage? Det låter som bedragerie. Vi fick offert från WISY för 2! takfönster inkl montage för bara 75.000:- kr. Nej tack! Snickare från Herrljunga monterade för 34.000:- kr inkl allt. Nu får vi nya 8 fönster och 2 altandörrar i pvc för hela huset för endast 43.000:- kr efter rot-avdrag, kanon. Mockfjärds, HemmaFönster eller WISY? Nej tack.

Hemmafönster är gamla Wisy.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fick samma "otroliga" erbjudande från Mockfjärds där man skulle få arbetskostnaden gratis + ytterdörr på köpet.
Perfekt tänkte jag, men efter att sett vad det skullle kosta så förstår jag varför det var gratis.

Undrar om det är många som lockats av att ta detta erbjudandet utan att kolla med andra?

Vad det gäller helglas dörrar måste de väl vara med säkerhetsglas enligt någon EU norm. Att sälja utan säkerhetsglas i en dörr måste väl ändå ses som smått oseriöst... :o

Vi drog också in en hel del offerter och valde till slut PVC eftersom alla andra var så dyra och vi har så stora fönster (1,9x2m) så ingen trä/alu tillverkare kunde lösa det för oss utan mittstolpe.

Tyvärr blir prisskillnaden så sjukt stor mellan trä eller aluminium mot PVC att vi inte kunde välja något annat...

Visst blir U-värdet aningen sämre i en PVC konstruktion men några vansinningt stora skillnader är det ju inte...

kolmoerk
Visst blir U-värdet aningen sämre i en PVC konstruktion men några vansinningt stora skillnader är det ju inte...

Varför sämre? PVC passivhus fönster med u-värde upp till 0,76 finns, hela konstruktion. Elit passiv från Elifönster har bara 0,8!

kolmoerk skrev:

Varför sämre? PVC passivhus fönster med u-värde upp till 0,76 finns, hela konstruktion. Elit passiv från Elifönster har bara 0,8!
Tror att du har rätt där.

Dessutom har polska fönster dubbla tätningslister mellan karm och båge.
Det har jag inte sett på svenska dito. Eller har jag fel?
(Jag har både trä- och plastfönster som är polsktillverkade.)

Ett tips är att kolla med de stora byggföretagens serviceavdelningar. Jag vet ex att Skanska direkt har lämnat riktigt bra pris på trä/Alu 3-glas och dom tar gärna totalansvar som TS efterfrågar.

Jag köpte 12 enheter därav 1 altandörr och ett mindre badrumsfönster på NorLux. Det ingick allt arbete, invändig och utvändiga foder, listning, fönsterbänkar. Plus upptagning av större fönsterhål på ett ställe. Kostade runt 140'.
Jag kan byta fönster själv och såga lister men kan göra en bättre affär om jag jobbar lite övertid istället och få det andra gjort.

P
Min lokala bygghandlare har en tjänst om du köper fönster där så har dom hantverkare som monterar. Det är väl Elitfönster men det kan finnas andra val också.

Efter att ha tagit in offerter från lokala snickare så blev det Norlux Fönster till slut.
Det skiljde inte många tusenlappar så vi valde att enbart ha en aktör, istället för att hålla på att planera med snickare och plåtslagare.
58 000:- efter ROT slutade summan på för 4 stora fönster, 3-glas aluminiumklädda, 0.9 U-värde, 1-luft vridfönster med glasdelande mittpost + 2 mindre samma i allt utom att de är fasta + plåtning utvändigt runt alla fönster.
Vi valde att välja bort altandörren sålänge och lägga de pengarna på en dränering/isolering av källaren istället då det handlade om ca 30 000:-.

Hoppas vi gjort ett bra val nu med Norlux, återkommer om 10-12 veckor då det ska vara klart!

bonna skrev:
Efter att ha tagit in offerter från lokala snickare så blev det Norlux Fönster till slut.
Det skiljde inte många tusenlappar så vi valde att enbart ha en aktör, istället för att hålla på att planera med snickare och plåtslagare.
58 000:- efter ROT slutade summan på för 4 stora fönster, 3-glas aluminiumklädda, 0.9 U-värde, 1-luft vridfönster med glasdelande mittpost + 2 mindre samma i allt utom att de är fasta + plåtning utvändigt runt alla fönster.
Vi valde att välja bort altandörren sålänge och lägga de pengarna på en dränering/isolering av källaren istället då det handlade om ca 30 000:-.

Hoppas vi gjort ett bra val nu med Norlux, återkommer om 10-12 veckor då det ska vara klart!
Hur stor del var ROT?

bonna skrev:

Nyfiken på om du blev nöjd med fönster och montage från Norlux?

H
Mockfjärd de är så dyra, de var ungefär dubbelst så dyra som någon annan. Frågade varför de var så dyra, om det var materialet och de hade mindre serier, men de sa att de minsann gjorde lika många fönster som Elit. Så det var ingen riktigt bra förklaring. De offererade en annan familj 2 fönster och en dörr, för den summan som Mockfjärd offerade fick de både dörr, altandörr och alla fönster utbytta av en konkurrent till Mockfjärd :).

30' för en altandörr var svettigt. Jag gnäller över att mina i Alu från sp kommer kosta 11' st :(

HEM2121 skrev:
Mockfjärd de är så dyra, de var ungefär dubbelst så dyra som någon annan. Frågade varför de var så dyra, om det var materialet och de hade mindre serier, men de sa att de minsann gjorde lika många fönster som Elit. Så det var ingen riktigt bra förklaring. De offererade en annan familj 2 fönster och en dörr, för den summan som Mockfjärd offerade fick de både dörr, altandörr och alla fönster utbytta av en konkurrent till Mockfjärd :).
De har stora overheadkostnader.
Det är IT chefer, kundtjänstchefer, servicechef HK, servicechef distrikt, marknadschefer, ekonomichefer osv osv......en mindre aktör vill jag påstå har mindre sådana kostnader och är dessutom lite mer rädda om sina kunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.