9 969 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Lurem junior plan-rikthyvel
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Kan du lägga upp en bild på kuttern och hur det ser ut?
Det låter liksom för knepigt för att vara så och Lurem är bra grejor.
Är där möjligen muttrar som spänner så är det de som man spänner med och de når man från spåret dvs noll problem.
En del hyvlar har det så, dvs man får ner med en nyckel och spänna muttern mot stålet.
Sen så måste skruvarna normalt sitta på inmatningssidan så här är nåt fel, jag har aldrig sett en kutter någonsin där man spänner det efter stålet. är ju därför det sitter kil mm.
/Kent
Är där möjligen muttrar som spänner så är det de som man spänner med och de når man från spåret dvs noll problem.
En del hyvlar har det så, dvs man får ner med en nyckel och spänna muttern mot stålet.
Sen så måste skruvarna normalt sitta på inmatningssidan så här är nåt fel, jag har aldrig sett en kutter någonsin där man spänner det efter stålet. är ju därför det sitter kil mm.
/Kent
Redigerat:
phl>Ja klart men man måste ju kunna komma åt att spänna med, annars kan man ju inte ens börja justera.
jac skrev:
Jag har en Oneway och den är toppen till allehanda justeringsjobb på maskinerna, inte bara hyveln. Jag är däremot inte säker på att den är bättre en en vanlig mätklocka i en lämpligt formad träbit. Det är den platta proben som gör den lättanvänd mot en hyvelstålsegg.
/B
Frågan är om det är jag eller maskinen som är knepig...snickarboden skrev:Kan du lägga upp en bild på kuttern och hur det ser ut?
/Kent
Men först får jag nog be on ursäkt att jag inte varit tydlig, jag råkade alltså oavsiktligt kapa denna tråden fullständigt. Mitt första inlägg i denna tråd var egentligen bara för att tacka för de tips som gavs till TS eftersom de hjälpte även mig. Men min hyvel är alltså ingen Lurem utan en Emco Rex 2000.
Som synes på bilderna så kommer jag inte åt att röra skrivarna när stålen är i sitt högsta läge. Naturligtvis kan jag röra kuttern fram och tillbaka, justera/mäta/justera/mäta osv. men det är ju klart enklare om man kan mäta medan man justerar.
Utmatningsbordet nedåt:
Utmatningsbordet åt vänster:
Det låter lovande, då sätter jag upp en sådan på önskelistan. Själva klockan är väl inte något speciellt och egentligen inte hållaren heller. Men jag har inte sett någon annan klocka med platt mätprob. Nu har jag inte letat jättemycket men det verkar ovanligt. Kan man nu få allt i ett, färdigt och klart. Köpte du din från USA eller hittade du den på närmare håll?bengtn skrev:
Ser inte det som ett problem att du inte kommer åt och spänna knivarna när de är i högsta läge. Sätt dem lite för högt, spänn dem lite halvhårt, mät med klocka eller rak träbit och knacka försiktigt ner dem. Jobba iterativt. När höjden är bra, spänn dem. Kontrollera höjden igen och kontrollera att de spända igen. Om stålen flyttar sig lite när du spänner dem får du ta det i beaktning när du ställer höjden.
Jag köpte min OneWay från Nitram. Katalog här
/B
/B
@ phl: Jo, det var väl någon varinat på det som jag försökte mig på. Eller rättare sagt, jag försökte positionera eggen i högsta läget och sedan trycka ner stålet med en skiva. Nu var jag lite rädd för att förstöra eggen men det kanske var överdrivet. Eggen skall ju tåla att hyvlas med. Hursomhelst, en klocka är nog rätt väg att gå, då blir det ju lite lättare att mäta/justera/mäta/justera. Som vanligt så finns väl inga genvägar.
@ bengtn: Jag tackar för tipset, det var ett nytt företag för mig. Den katalogen får jag studera lite närmare.
@ bengtn: Jag tackar för tipset, det var ett nytt företag för mig. Den katalogen får jag studera lite närmare.
Klockrent 
Hojt Hojt
Allvarligt talat, jag tackar så mycket för erbjudandet och lovar att återkomma. Det kan dock ta några veckor innan jag får tid att gå på hyvlen igen. Nu har jag ivarjefall fått upp den på en liten bas med hjul så jag kan rulla in den i ett hörn, 20 cm bättrre arbetshöjd blev det också, en klar förbättring. (Tack för det förslaget Daniel.)
Närmaste tiden skall ägnas åt lite inredningsarbete och röjning i verkstaden. Det tar ett tag innan det är klart men nu börjar det likna något. Elektrikern var på plats i förra veckan och tog bort några brytare och annat som var i vägen för mina nästan platsbyggda halvhögskåp. Så nu skall grejorna på plats och bråten sorteras in i lämpliga fack.
Hojt Hojt
Allvarligt talat, jag tackar så mycket för erbjudandet och lovar att återkomma. Det kan dock ta några veckor innan jag får tid att gå på hyvlen igen. Nu har jag ivarjefall fått upp den på en liten bas med hjul så jag kan rulla in den i ett hörn, 20 cm bättrre arbetshöjd blev det också, en klar förbättring. (Tack för det förslaget Daniel.)
Närmaste tiden skall ägnas åt lite inredningsarbete och röjning i verkstaden. Det tar ett tag innan det är klart men nu börjar det likna något. Elektrikern var på plats i förra veckan och tog bort några brytare och annat som var i vägen för mina nästan platsbyggda halvhögskåp. Så nu skall grejorna på plats och bråten sorteras in i lämpliga fack.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden