Har valt standardpaket av vitvaror i kök och klädvård, helt av ekonomiska skäl såtillvida att vi inte vill välja till en massa fördyrande tillval. Vitvarorna är av märket Bosch. Men så igår så såg att när jag tittade lite noggrannare på specen att dessa vitvaror är B-klassade vad gäller ekonomi. Så jag undrar ifall de verkligen är så ekonomiska i längden?? Hur bör jag resonera i detta läget?

Det kan man säkert göra en kalkyl på! Dock är inte jag kvinnan som kan klara av den men allmänt rekommenderas man väl använda a-klassade varor främst när man står inför valet av att byta ut sina gamla vitvaror (lättare att få kalkylen att gå ihop om man kan räkna med en större energibesparing). Sedan är det väl så att man dels betalar för desigen och dels för tekniken. Det går säkert att hitta billigare a-klassade varor som inte har så mycket lulllull t ex rostfri design vet dock inte om det finns med som alternativ hos din hustillverkare. Ytterligare en aspekt är väl att ekonomin handlar om på lång och kort sikt. Just nu när ni ska bygga kanske ni inte har råd med annat än basprodukter eller rättare det kanske är så att ni får ta en högre energikostnad som då smetas ut på längre tid eftersom ni just nu inte har råd med den högre engångskostnad a-klassade produkter innebär.

mellan tummen o pekfingret kan man nog säga att ett B-klassat skåp (kylskåp) kostar 75:- mer i drift per år än ett A-klassat. Sen vet jag inte om det gäller större summor på t.ex en frys, de är ju generellt dyrare i drift.
Har man bara B-klass och ser det på en längre period så blir det ju lite pengar av det.
:)

Vi köpte frys i lördags (konkurslager -30%) en A+ som ska vara energisnål.....känns som en bra affär!
MEN!! Har fått reda på att de frysarna KANSKE inte tål att stå t.ex ute på en balkong där det kan bli kallt... Paradox? ;D
Tror på energisnålt i början!!
Elen är INTE billig, inte villa oljan heller...

Mvh Boris

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.