useless useless skrev:
Jo, W/h är en fult legal storhet som anger att effekten förändras konstant. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg.
"Förändras konstant"???

Antingen förändras något eller så är det konstant. Försöker du antyda om att det är en derivata, dvs att ändringen är konstant? I så fall är vi inne på exponentfunktioner och förbrukningen kommer att bli oändligt stor inom en inte alltför begränsad period. I ditt exempel så fanns det dessutom ingen förändring av effekten ( = momentan energiförbrukning).

Jag kan säga att jag undervisar i detta (sedan 30 år) på högskolenivå och har aldrig i hela mitt liv sett din förklaring. Man hittar det varken i vetenskapliga artiklar eller i läroböcker eller i tekniska rapporter.

• Haha
  • Gilla
arkTecko och 11 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Borde det inte vara ganska enkelt att kolla att elmätaren bara mäter pumpens elförbrukning och se vad det står på mätaren? Nu låter det ju som grannen läser av mätaren för all el. Ett alternativ är att kolla vilken effekt pumpen är på och bedöma hur många timmar per dygn som är rimligt att den är igång.

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
En pump från 1970-talet kan förbruka uppemot 1000 kwh/år medan en motsvarande pump idag bör förbruka omkring 200 kwh/år. (Uppgifter från Google)
Kanske värt att kolla lite djupare

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
J jangus11 skrev:
En pump från 1970-talet kan förbruka uppemot 1000 kwh/år medan en motsvarande pump idag bör förbruka omkring 200 kwh/år. (Uppgifter från Google)
Kanske värt att kolla lite djupare
Står i tråden att pumpen är bytt 2019.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S senap skrev:
"Förändras konstant"???

Antingen förändras något eller så är det konstant. Försöker du antyda om att det är en derivata, dvs att ändringen är konstant? I så fall är vi inne på exponentfunktioner och förbrukningen kommer att bli oändligt stor inom en inte alltför begränsad period. I ditt exempel så fanns det dessutom ingen förändring av effekten ( = momentan energiförbrukning).

Jag kan säga att jag undervisar i detta (sedan 30 år) på högskolenivå och har aldrig i hela mitt liv sett din förklaring. Man hittar det varken i vetenskapliga artiklar eller i läroböcker eller i tekniska rapporter.
kanske dags för att avvika från tråden och ta lite ellära. Många tar fel på vad W och Wh står för.Wh är energi och W för effekt. Om man har ett värmeelement på 1kW så är det en siffra på hur mycket värme den kan ge ifrån sig. Står den på dygnet runt så förbrukar den 24 kWh varje dygn och ger motsvarande uppvärmning.
Att titta på energiåtgången per tidsenhet; kWh/h så får man W, dvs effekten. Har sett tidigare att man tänkt tvärt om, tar effekten per tidsenhet och får då W/h. Men det finns ingen fysikalisk storhet (som det så vackert heter) som har W/h. Däremot skulle det som nämnts ovan kunna vara ett mått på hur elementets inställning ändras. Om man t.ex. ökar inställningen från 100W med 10 watt i timmen skulle man kunna skriva det som 10 W/h.
Men effekt (elementets förmåga att värma) mäts i hur mycket energi det kan de ifrån sig per timme (Wh/h, dvs W), inte tvärt om.

• Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
H
Peckalanger Peckalanger skrev:
Grannen skall betala tillbaka. Annars blir hon blåst på pengarna om grannen flyttar.
Så sant.

• Gilla
devjoachim och 1 till
  • Laddar…
Hej !

Jag som ändå är elinstallatör vet ju att pumpens förbrukning lätt kan kollas. Jag kan tillägga att jag vid sidan om elbilsladdning som numera är min huvudsakliga syssla emellanåt får rycka ut och göra diverse mätningar när man är orolig över att allt inte står rätt till. Med aktuellt elpris så har den typen av förfrågningar ökat. Inte sällan upptäcks någon okänd förbrukare typ element, värmekabel etc. Ibland avläsningsfel, typ kommatecken. Inte ofta är det fel på mätaren, typ 1 gång på 200 kanske. Varit med om det en gång under alla år jag jobbat.

Jag brukar börja med att lyssna in vad kunden/ kunden säger. Därefter kontrollera kopplingar etc. Upptäcker jag inte något uppenbart då så brukar jag hänga på en extra mätare och låta den vara där ett tag. Vid svårare fall så kan man hänga på ett analysinstrument så att man kan följa mera exakt vad som händer.

Med det sagt så vill jag VERKLIGEN uppmana TS att söka hjälp hos en erfaren elinstallatör i dina trakter.
Då får du den hjälp du behöver.
Vad sedan TS ska betala för att få sitt vatten är en helt annan historia som faktiskt inte har ett dugg med ursprungsfrågan att göra.

Med vänlig hälsning
Elajomannen

• Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Får försöka approacha grannen på något bra sätt.

Om grannen vägrar att gå med på att visa elmätaren osv. Finns det något annat sätt? Måste man göra en anmälan etc?
Ja då kan du ju polisanmäla honom för misstänkt bedrägeri. Han får inte mörka information för iså fall lurar han ju din svärmor uppsåtligen och det är straffbart och faller under allmänt åtal.

S senap skrev:
"Förändras konstant"???

Ok, mitt första inlägg var ironiskt och försökte ge en förklaring till w/h. "En Watt per timme" kan (med lite god vilja) översättas till en ständigt ökande effekt. Dvs, 1 Watt timme 1, 2 Watt timme 2, 3 Watt timme 3 osv...

Självklart inget som är relevant i detta sammanhang, men iallafall fullt möjligt rent tekniskt.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Har sett tidigare att man tänkt tvärt om, tar effekten per tidsenhet och får då W/h. Men det finns ingen fysikalisk storhet (som det så vackert heter) som har W/h.
W/h är ju förändringhastigheten på effekten (derivatan med avseende på tid). På en bil hade man sagt "respons i gaspedalen". Kanske är meningsfullt på eldstäder.

Finns inte en chans, har delad med granne, bägge är familjer och vi har sep elmätare samt fördelar kostnad efter förbrukning av vatten ( dvs vattenmätare separata för respektive hushåll) vi har en årsförbrukning på ca 3000 kw inkl frost värme element ) …. Ni blir lurade eller så är det något fel, även om 55 öre kw är billigt per kw

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
H
Kan ju tillägga att dem faktiskt delade på kostanden för ny pump för typ 10-15 år sedan eller nåt, samt diverse filter och delar som behöver bytas.

Borrhålet borrades innan befintlig granne flyttade in. Enligt svärmor var det en summa dem inte ens reflekterade över då.
Jag skulle börja med att fråga grannen hur han/hon mätt elförbrukningen och hur överenskommelsen ser ut.

Om kommunen har en konsumentvägledare kan det vara ett lämpligt bollplank avseende hur ett avtal bör se ut, det blir skillnad om grannen "säljer" vatten till din svärmor eller om dom "delar" på en kostnad.

För en snittkostnad av 500 kr / månad i 12,5 år kunde svärmor borrat en egen brunn med installerad pump, om kostnaden 75 000 kr stämmer som någon tidigare föreslagit. Utöver det har vi en elkostnad (som torde vara försumbar i sammanhanget) och visst underhåll, men den kostnaden har hon ju även tagit i aktuellt fall.

Jag tycker det verkar helt orimligt som det är nu, om sedan grannen gör detta med avsikt eller ej har jag svårt att ta ställning till.

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
M Mangebang skrev:
Jag gjorde av med 9000kwh senaste månaden. 110 kvm och fjärrvärme. 2,5 personer. Du får dra dina slutsatser men han blåser nog din svärmor.
9000 kWh på en månad? Det hade jag som total årsförbrukning el i min förra kåk, 102 m² med LVVP.

• Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Nej så fungerar det inte.
Enheten watt som förkortas med W, står för effekt, inte energi!
Skall man prata om energi så är det effekt gånger tid, dvs watt gånger timmar, dvs Wh. (eller Ws, eller kWh, etc)

Man kan säga att pumpen drar energin1000 Wh per timme h vilket innebär att effekten är 1000 W.

Sorten W/h har ingen direkt fysikalisk motsvarighet.
W/h borde rimligtvis vara effektacceleration ;-)

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
J jasula01 skrev:
Din svärmor har ju lite återbäring att vänta från staten om hon bor i SE3 eller SE4. Lite plåster på såren i alla fall.
det är ju grannen som får det då det går på hans abonnemang, sen om han delar med sig har jag svårt att tro men kan ha fel

• Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.