70 143 läst ·
475 svar
70k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Ni är inte ensamma .Vi beställde av Kristianstad kommun för över två år sedan. Bindande avtal? ! Det händer ingenting.......Med taskig mobilmottagning är det inte ens roligt att klara av ett bankärende tex. Vi har bekanta i Alingsås resp Tomelilla som har samma problem. Nu smiter dom ifrån alla löften om bredband till alla. Så är det bor man på landet får man skylla sig själv
Vad är det du gör i ditt jobb som kräver "fast lina"? om det funkar med Net1 så räcker det med att du har internetuppkoppling.Axelida skrev:
Sitter i en liknande situation sedan nu 3 år. Är beroende av "fast lina" för mitt jobb (skriver läkarjournaler på distans). Går inte in nu på som hänt i mitt fall, men det är IP Only här också som strulat. Vill dock tipsa om Net1 som har fungerat för mig och jag får jobba "på nåder" under ständig kontroll av vår IT-avdelning. Har en extern antenn, som ger en stadig uppkoppling. Dock är hastigheten inget att hurra för direkt. Det går att titta på Youtube m m för det mesta. Det jag inte har någon kunskap om är onlinespel och om det skulle fungera. Jag har ingen begränsning i vad jag kan ladda ner. Bara ett litet tips, för att jag vet hur det känns att bli lurad.
Vad menas med "taskig mobilmottagning" och har ni provat andra operatörer?E Eva a skrev:Ni är inte ensamma .Vi beställde av Kristianstad kommun för över två år sedan. Bindande avtal? ! Det händer ingenting.......Med taskig mobilmottagning är det inte ens roligt att klara av ett bankärende tex. Vi har bekanta i Alingsås resp Tomelilla som har samma problem. Nu smiter dom ifrån alla löften om bredband till alla. Så är det bor man på landet får man skylla sig själv
Medlem
· Västra Finlands län
· 12 inlägg
Strunt! Som det står i det ursprungliga inlägget är täckningen bra men överföringshastigheten dålig. Det hjälper inte med en bra anslutning om källan inte kan leverera. De flesta 3G/4G-stationer matas ju med fiber men det finns ännu en del stationer som får sin datafeed via microlink, d.v.s. trådlös överföring från närmsta fibermatade mast. Denna microlink är tyvärr en flaskhals visavi överföringskapacitet.Peterrr skrev:
Medlem
· Gävleborgs Län
· 93 inlägg
Radiofiber, ex https://www.micronat.se/
Bättring är på väg! https://www.ericsson.com/en/press-r...eve-fiber-like-results-with-wireless-backhaulO onkelrolle skrev:
MickeOj.
Vad har du för mobiloperatör för mobilt bredband idag och hur testar du hastigheten att bara gå på ping i ett onlinespel är inget tillförlitligt test av hastigheten.
En operatör kan ge dålig hastighet med 4g men inte på 3g och tvärtom på en viss plats.
I min bostad får jag dålig hastighet på nästan alla nät utom Tre och Telia 4G.
Ute på gatan eller några våningar ned fungerar det dock utmärkt.
Det går även att se sin signalstyrka i telefonen eller i en app, jag har en RSSI 113dBm
Air to fibre är ju också ett alternativ som någon tipsade om tidigare.
Att tvinga folk att ansluta sig till fast bredband i dagsläget är ingen bra modell.
Vad har du för mobiloperatör för mobilt bredband idag och hur testar du hastigheten att bara gå på ping i ett onlinespel är inget tillförlitligt test av hastigheten.
En operatör kan ge dålig hastighet med 4g men inte på 3g och tvärtom på en viss plats.
I min bostad får jag dålig hastighet på nästan alla nät utom Tre och Telia 4G.
Ute på gatan eller några våningar ned fungerar det dock utmärkt.
Det går även att se sin signalstyrka i telefonen eller i en app, jag har en RSSI 113dBm
Air to fibre är ju också ett alternativ som någon tipsade om tidigare.
Att tvinga folk att ansluta sig till fast bredband i dagsläget är ingen bra modell.
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
Kan tipsa om Net1 i väntan på fiber.