51 014 läst ·
129 svar
51k läst
129 svar
Lungströmska Villan
hoppas ni tar tillvara på stenen och bygger upp gärdsgården igen!Hojte skrev:
Nu har jag och frugan köpt en tomt och det kommer bli ett hus och garage på den så småningom.
Tomten ligger på västkusten, några kilometer utanför ett servicesamhälle i kommunen och är runt 2000 kvadratmeter
[bild]
Där tanken är att bygga ett 1.5 plans villa och ett garage. (typ fyrkanterna på bilden)
Planlösnings frågan pågår i en annan tråd [länk]
Utgår i dagsläget ifrån västkustvillans hus fladen 161 [länk]
Hoppas vi orkar uppdatera men det är så kul att läsa andras projekt så vi hoppas bidra till detta.
SjälvklartE Erik Salhammar skrev:
Stenen vi har att leka med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fint att se! Antagligen kommer stenen från närmsta åker. Och den går inte att hämta igen.Hojte skrev:
Har inte hänt så mycket i veckan men igår kopplade jag elcentralen
Sen sattes lite Pärlspont, dörr och foder upp i hallen och montering av Ikea grejer pågår
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen sattes lite Pärlspont, dörr och foder upp i hallen och montering av Ikea grejer pågår
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
X xLnT skrev:
Det är mest för att kunna hålla ordning på vart den jordledaren går till, man lägger ju nolledaren i ordning på nollplinten och jorden på jordplinten , dvs säkring 1 är första kabeln och säkring 2 är andra kabeln osv, har ju ingen betydelse mer än att det blir enklare att plocka bort en grupp helt ifrån centralen ifall man behöver felsöka. Hade ju kunnat sätta partex med. Eller liknande. Första gången jag gjort så däremotX xLnT skrev:
Ok, jag brukar ha en förteckning för en central, där jag skriver vilken anslutning på plinten som går vart.
Så jag har alltså positioner och plintar på förteckningen.
Som med allt annat går det att göra samma sak på flera sätt
Så jag har alltså positioner och plintar på förteckningen.
Som med allt annat går det att göra samma sak på flera sätt
Hur ser det ut för en villacentral?X xLnT skrev:
Vet ju hur olika det kan se ut på större centraler som jag brukar jobba med. En bunt med papper med plint nummer osv, men på en villacentral där man inte har allt fint uppritat
Hojte skrev:
Det ser ut precis så som du beskriver
Som en vanlig gruppförteckning men jag lägger till PE och N som kolumner och fyller i vilken plint och position på plinten gruppen finns på.
Redigerat:
Har inte uppdaterat det senaste, mest för att det inte gått så snabbt, svärfar har varit på sitt vanliga jobb och jag har jobbat som vanligt med och vara kopplat el grejer och lite små pyssel, idag fick vi iaf ström in i huset.
Meggade allt och var bra förutom en jävla utelampa, så fick plocka ner den och skruva isär sockeln, var en kabel som hade blivit klämd i produktionen...
Men nu funkar det och vi har fungerade ytterbel på huset
Meggade allt och var bra förutom en jävla utelampa, så fick plocka ner den och skruva isär sockeln, var en kabel som hade blivit klämd i produktionen...
Men nu funkar det och vi har fungerade ytterbel på huset
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En bilduppdatering av hur det ser ut i dagsläget, glömde visst ta kort på köket. 
Toaletten
Tvättstugan
Hallen
sovrum
samt en bild på några fönsterspottar i vardagsrum
Samt en rad med plejd snurrdimmer
Toaletten
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tvättstugan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hallen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samt en rad med plejd snurrdimmer
Idag har jag målat färdigt taket i trappan, Pärlsponten ska målas en gång till med äggoljetempera nu när den sitter uppe.
Sen så första riktiga regniga dagen sen vi har grävt färdigt dammen och kopplat ihop den med grannens dagvatten också. Kul att se en vattenspegel
Sen så en liten uppdatering på hur köket ser ut idag med vitvaror och så, ska bara ställa in lådorna rätt och sätta handtag
Förhoppningsvis får vi en kakelsättare till köket under veckan som kommer, men det vet man ju inte förrän han står där
Logga in
Skapa konto
Sen så första riktiga regniga dagen sen vi har grävt färdigt dammen och kopplat ihop den med grannens dagvatten också. Kul att se en vattenspegel
Logga in
Skapa konto
Sen så en liten uppdatering på hur köket ser ut idag med vitvaror och så, ska bara ställa in lådorna rätt och sätta handtag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis får vi en kakelsättare till köket under veckan som kommer, men det vet man ju inte förrän han står där
Nu senaste två veckorna har Det varit fullt upp så har inte hunnit uppdatera,
Vi har fått upp bröstlist och lite andra lister runt om i hallen, har dock ingen bild på det än. Samt målat in alla lister och pärlspont nu när allt är på plats.
Kakelsättaren har även varit här
Samt att jag ställt in Ikea luckorna och lådorna och allt fått handtag.
Frågan är om man ska lägga en fog mellan laminatskivan och den Rostfria diskbänken?
Vi har Slutsamråd 20 oktober så tror vi hinner med det
Ska sätta upp datastativet och patchpaneler och sätta upp brandvarnare och sånt där man behöver göra inför slutsamrådet
Så nu är jag iväg till i några dagar för en välförtjänt älgjakt och lite ledigt
Vi har fått upp bröstlist och lite andra lister runt om i hallen, har dock ingen bild på det än. Samt målat in alla lister och pärlspont nu när allt är på plats.
Kakelsättaren har även varit här
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samt att jag ställt in Ikea luckorna och lådorna och allt fått handtag.
Frågan är om man ska lägga en fog mellan laminatskivan och den Rostfria diskbänken?
Vi har Slutsamråd 20 oktober så tror vi hinner med det
Ska sätta upp datastativet och patchpaneler och sätta upp brandvarnare och sånt där man behöver göra inför slutsamrådet
Så nu är jag iväg till i några dagar för en välförtjänt älgjakt och lite ledigt
Redigerat: