Hej!

Har följt många trådar på forumet men har först nu skapat ett login då jag behöver hjälp med min svarv.

Svarven är från Lundgrens mekaniska och jag har haft den i ca. 5 år. Den har aldrig svikit eller kärvat tidigare, men under det senaste året har jag ibland har märkt av ett missljud från motorn. Det har främst uppstått om jag inte varit tillräckligt "distinkt" vid påslagning, men har ibland uppstått under drift. Inte i samband med högre belastning eller så, utan som ett tillfälligt snabbt ljud. Det har försvunnit då jag tryckt till "påknappen" lite snabbt och hårt.

Nu har detta beteende förvärrats och svarven startar inte vid påslagning, ens om jag trycker hårt. Jag kan hjälpa svarven igång genom att rotera spindeln och sen slå på strömmen. Se film. Också under drift uppstår nu oftare missljudet men det kan försvinna något om jag "lirkar" med på-knappen, dock inte alltid.

Missljudet, glappiga knappen och det "ryckiga" beteendet tyder på ett el-fel i min värld, men någon har föreslagit att lagrena kan behövas ses över också. Vad tror ni? Vilken del behöver bytas eller lagas, och vem kontaktar jag i Göteborgs-området?

Supertacksam för all hjälp och input, mvh Rasmus

Närbild av en etikett på en motor till en Lundgrens mekaniska svarv med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkomponenter och kopplingar inuti en svarvs på-av-omkopplare från Lundgrens mekaniska.
Skapa konto
Öppen elkopplingslåda till maskin med synliga ledningar och kontakter, tecken på slitage eller el-fel kan föreligga.
Skapa konto
Typskylt på motor till Lundgrens mekaniska svarv med tekniska specifikationer.
Skapa konto

När du ska slå på motorn låter det som elfel ja. Eftersom du kan lirka med knappen och få det fungerar så skulle jag tro sladden är ok och börja med att byta knappen. (Finns med motorskydd på exv Jula).

Är det trögt att rotera axeln? Glappar sen något? Det där skramliga missljudet tyder på något mer mekaniskt. Om det är trögt att rotera hade jag öppnat motorn och kollat först.

Låter som det fattas en fas eller?

Är det remdrift så du kan köra motorn utan belastning? Jag tycker ljudet som är senare när du får igång den låter som glapp i större lager än de som i motorn, men mitt "servicetekniker-öra" är relativt otränat efter 10 år utanför yrket...

Tack båda för svar!

Missljudet och den ojämna gången kvarstår även då remmen är avplockad, men motorn startar lättare denna gång. Om jag igen lirkar med knappen tystnar missljudet.

Jag noterar ett lätt tickande då jag roterar motorn för hand via remhjulet. Själva svarvspindeln går jämnt och stabilt utan ljud eller minsta spel.

Jag har ingen lust att rota i motorn, det är bortom min kompetens. Däremot kan jag börja med att köpa ett nytt reglage och koppla in. Vad ska jag leta efter utöver motorskydd 3fas?

mvh Rasmus

Låter ju som det är något fel på motorskyddet...

Det du kan göra själv med motorn är att byta lager, det är enkelt... Kan vara lite knepigt i änden som inte har en axel som sticker ut, men det brukar lösa sig... Har man ingen avdragare kan man fylla hålet med fett och knacka in axeln, det trycker ut lagret...

Kanske ger mig på det då, åtminstone titta in i den :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R RMD skrev:
Kanske ger mig på det då, åtminstone titta in i den :)
Klart du gör :)

Vi sitter med varsin 'dricka' och hejar på från sidlinjen, kommer med goda råd lite då och då.

• Gilla
RMD
  • Laddar…
Det är inte relät i brytaren som spökar och inte håller utan "fladdrar".
Om det är brytaren som är felet så kan nog Tripus El-Mek i Alingsås hjälpa dig.

• Gilla
RMD
  • Laddar…
Åter tack för stödet!

Ceson, inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men jag hörde i alla fall med Tripus för hjälp och de ska återkomma.

Om det kommer till det att motorn behöver öppnas, så skickar jag bilder och uppdateringar för åskådning, men snacksen får ni själva stå för. Jag har öppnat och pillat med tillräckligt mycket för att veta när jag borde låta bli, och just nu är det nog ett sådant tillfälle. Några slantar fattigare blir jag kanske, men jag slipper svordomar och svetten över att ha gett mig på något jag inte har tid, verktyg eller kompetens för.

Återkommer!

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Behöver tyvärr göra vissa besvikna, det blir ingen motoröppning denna gången. Tripus levererade ett motorskydd som i de flesta avseenden var identiskt med det äldre så det var bara att byta, skruva fast o köra. Svarven funkar som en dröm.

Tack ceson och övriga, skönt att ha en expertpanel att vända sig till! Själv är jag möbelsnickare bland annat, och finns det något jag kan hjälpa till med eller råda om så tveka inte att fråga!

Ha en fin helg! // Rasmus

• Gilla
ceson
  • Laddar…
R RMD skrev:
Behöver tyvärr göra vissa besvikna, det blir ingen motoröppning denna gången. Tripus levererade ett motorskydd som i de flesta avseenden var identiskt med det äldre så det var bara att byta, skruva fast o köra. Svarven funkar som en dröm.

Tack ceson och övriga, skönt att ha en expertpanel att vända sig till! Själv är jag möbelsnickare bland annat, och finns det något jag kan hjälpa till med eller råda om så tveka inte att fråga!

Ha en fin helg! // Rasmus
Antingen, får käka kalla popcorn då :(

Men bra att du fick ordning på det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.