Ni talar altså om kutterkilar till en hyvelkutter.
Om man nytillverkar måste de fräsas av järn. Aluminium och allvärldens pulvermetaller är alldeles för mjuka och svaga.
Det är extremt viktigt att alla kutterkilar väger exakt lika mycket och att båda ändorna är lika tunga. Det är direkt livsfarligt att hyvla med obalanserad kutter.
Någon småföretagare på metallbearbetning kan säkert tillverka en sats nya kutterkilar på beställning. Det är inte så svårt men det kräver en bra metallfräs.
Är man inne på lågteknologiska billiglösningar så går de att hyvla till med kipphyvel om någon har en sådan kvar. Fast det tar mycket mer tid att kipphyvla än att fräsa så fräsning är billigare om man skall leja på arbetet.
Om man nytillverkar måste de fräsas av järn. Aluminium och allvärldens pulvermetaller är alldeles för mjuka och svaga.
Det är extremt viktigt att alla kutterkilar väger exakt lika mycket och att båda ändorna är lika tunga. Det är direkt livsfarligt att hyvla med obalanserad kutter.
Någon småföretagare på metallbearbetning kan säkert tillverka en sats nya kutterkilar på beställning. Det är inte så svårt men det kräver en bra metallfräs.
Är man inne på lågteknologiska billiglösningar så går de att hyvla till med kipphyvel om någon har en sådan kvar. Fast det tar mycket mer tid att kipphyvla än att fräsa så fräsning är billigare om man skall leja på arbetet.
Det stämmer. Till Z50 är det kutterkilar som är gjutna i zink. Tror inte heller på att tillverka i aluminium. Maskinen tillverkades ursprungligen i Italien och där kan man köpa av en leverantör nya frästa kilar i Zink för 330 Euro för tre stycken exklusive frakt - ca 380 Euro totalt. Kollade med ett svenskt företag som kan tillverka för ca 1000kr/st, men då behöver de mäta in helt nya och tillverka de. Är det ett rimligt pris - en kutterkil för ca 1500 kr/st?H heimlaga skrev:Ni talar altså om kutterkilar till en hyvelkutter.
Om man nytillverkar måste de fräsas av järn. Aluminium och allvärldens pulvermetaller är alldeles för mjuka och svaga.
Det är extremt viktigt att alla kutterkilar väger exakt lika mycket och att båda ändorna är lika tunga. Det är direkt livsfarligt att hyvla med obalanserad kutter.
Någon småföretagare på metallbearbetning kan säkert tillverka en sats nya kutterkilar på beställning. Det är inte så svårt men det kräver en bra metallfräs.
Är man inne på lågteknologiska billiglösningar så går de att hyvla till med kipphyvel om någon har en sådan kvar. Fast det tar mycket mer tid att kipphyvla än att fräsa så fräsning är billigare om man skall leja på arbetet.
D danriols skrev:
HejD danriols skrev:OK tack för svar.
Jag har inte lyckats plocka ut min ännu. Hur fick du loss axeln, eftersom det krävs att att skjuta ut kilen? Är det skruvarna som håller blocket på utsidan eller är det på sågsidan under bordet?
Borde gå att såga till en egen kil från en solid bit aluminium? Jag förstår dock inte hur spänn mekanismen fungerar eftersom jag inte fått ut den. Känns som kilen har vinkeln åt fel håll för att trycka stålet nedåt in i axeln?
Samt mina stål satt som järnet och jag fick knacka ut dem med en skruvmejsel från sidan (enligt instruktionsbok). Det var då en kil spack. Jag förstår dock inte hur jag skall få tillbaka stålen. Det är alldeles för tajt och dem glider inte ner i springan längre. Någon som haft det problemet? Känns som att något har svällt sedan dem installerades....vilket kan kännas konstigt.
Har du lyckats få ut dina kilar till hyveln?
Finns det något enkelt sätt?
Klicka här för att svara