Byggahus.se

Luna KRP 35 renovering

1. P
    Medlem · Halland · 14 inlägg

patpet86

Medlem
    Har införskaffat mig en Luna KRP 35 och tänkte gör i ordning den. Saknar dock manualen, är det någon här som råkar ha en sådan i PDF? Misstänker att den annars går att köpa från Luna.

Vad har ju annars att säga om maskinen? Något tips eller bra att veta? Har googlat runt en hel del men hittar inte så mycket om maskinen. Enligt annan forumtråd verkar det vara VEBA som har tillverkat den.

2. M
    Husägare · Skåne · 620 inlägg

mrVoodoo

Husägare
    Prova att maila Luna, de verkar vara väldigt behjälpliga och trevliga. Jag fick manualen till min vertikalfräs mailad utan kostnad.

• Laddar…
  3. P

patpet86

Medlem
    Ok, bra att veta! Jag drog iväg ett mail och hoppas att de löser en manual för hyveln. (y)

4. P

patpet86

Medlem
    Igår lade jag på rostbehandlare på borden och lät verka över natten. Idag passade på när jag fick en lucka att gå ut och se över borden. De hade ordentligt med ytrost samt vad det verkade en del djupare rostfläckar. Gick loss med mer rostlösare, mässingsborste, scotch brite samt polermedel. Var rätt knepigt att få till finish i dalarna på den räfflade ytan. Stor skillnad mot min bordssåg som har helt plan yta. Lade på ett lager maskinvax efteråt för att motverka ny ytrost.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Putsade bord 1.jpg

Putsat 2.jpg

Kikade även in i motorutrymmet och kunde kontatera att kedja ser bra ut och att rämmarna är ok. Det är nog inte fel att slänga på ett par ny remmar så småningom. Motorn är på tre hästar och tillverkad i Italien. Det verkar rimligt antagande att VEBA är den ursprungliga tillverkaren av hyveln.

När jag gick över för att kontrollera borden så insåg jag att det inmatningsbordet lutar ordentligt utåt. Funderar på om det är mer än vad injusteringsmånen är på hyveln så att jag behöver skimsa?

Kontroll bord.jpg

Det är även tydligt på operatörssidan att bordet har hängt sig då det har bildats en glipa från topp till botten där inamtningsbordet vilar.

Bord 1.jpg

Kände lite på de svarta skruvarna med insexhuvud på justeringssidan och de två översta sitter i kläm medan den nedersta är helt fri från friktion när man skruvar den utåt. Provade även att driva bordet uppåt med den nedersta justeringsskruven. Det är på bilden den vänstra silvriga muttern som i sin tur låser in mindre insexskruv. Jag är skeptiskt till att den justeringsskruven kommer att göra hela jobbet för att få borden parallella. Justeringssidan har också två låsstift, dessa syns mellan de svarta insexskruvarna nedan.

Bord 2.jpg

Någon som har erfarenhet av att rätta till den här typen av problematik med inamtningsbordet?

Redigerat 21 feb 19:37
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.