En sån har jag hittat! Eller ja, hittat och hittat, jag visste om att den fanns men nu har jag släpat in den...
Den stod ute under tak i minst 10år så klinga och kniv är rostiga men annars verkar den klarat sig bra, klingan är rätt sliten också.
Jag har två funderingar ang den.
1. Är det någon som vet nånting om den? Jag gick bet med google. Jag skulle tippa på att den är ca 30år gammal.
2. Vad ska man stoppa i för klinga i den? Jag hade hoppats kunna klyva upp lite stöddiga plank och kapa byggskivor med den.
Klingan som sitter i är 315mm.
Den stod ute under tak i minst 10år så klinga och kniv är rostiga men annars verkar den klarat sig bra, klingan är rätt sliten också.
1. Är det någon som vet nånting om den? Jag gick bet med google. Jag skulle tippa på att den är ca 30år gammal.
2. Vad ska man stoppa i för klinga i den? Jag hade hoppats kunna klyva upp lite stöddiga plank och kapa byggskivor med den.
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
H har du någon bild?T Tykon skrev:En sån har jag hittat! Eller ja, hittat och hittat, jag visste om att den fanns men nu har jag släpat in den...
Nästan, jag hittade monteringsanvisningen till den med en illustration av sågen.Frustrator skrev:
Duger inte den så får jag gräva fram sågen, jag har flyttat runt grejer i verkstaden och en tom bordsyta är sällan tom särskilt länge här...
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
Ok. Av bilden att döma ser det ut som många byggsågar gör, i plåt. Kanske inte något för finsnickeri men borde kunna klyva plank/reglar och skivor (om du har ett bord tillräckligt för att ge stöd till skivan). Den har vettiga säkerhetsgeejer som skydd över klingan och klyvkniv.T Tykon skrev:
Ang klinga beror det på vad du ska göra. Ska du klyva får du sätta på en klyvklinga. Ska du dela upp skivor är det väl en klinga med lite mer tänder.
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
Brukar kolla här om jag funderar på något om luna-maskiner.
http://reservdelskatalogen.luna.se/
http://reservdelskatalogen.luna.se/
Nått finsnickeri är det inte tal om 
Är det bara smälla i billigaste klinga jag hittar (som är i rätt storlek givetvis) och köra?
Jag vill varken köpa en dyr klinga som jag inte märker någon skillnad på mot en billig eller behöva köpa en dyrare för att den billiga är skräp.
Det finns delar att bygga på bordet så det blir både längre och bredare.
Jag hittade ingenting i länken om min såg, men tackar ändå
Är det bara smälla i billigaste klinga jag hittar (som är i rätt storlek givetvis) och köra?
Jag vill varken köpa en dyr klinga som jag inte märker någon skillnad på mot en billig eller behöva köpa en dyrare för att den billiga är skräp.
Jag hittade ingenting i länken om min såg, men tackar ändå
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
Vad man tycker är dyrt varierar. Har betalt 700kr st för mina klingor. Ger helt ok snitt. Tror det är bäst att vänta tills någon som verkligen kan ngt om bordsågar kommenterar. Jag använder helst min handsåg.T Tykon skrev:Nått finsnickeri är det inte tal om
Jag hittade ingenting i länken om min såg, men tackar ändå![]()
Du kan börja med att rengöra din existerande klinga och se hur snitten blir.
Med dyr klinga menar jag en klinga i övre prisklassen kontra en i lägsta prisklassen. Gör båda samma jobb lika bra (ev pga begränsningr i sågen) så är det onödigt att köpa den dyra, men jag vill inte köpa en billig och ändå få byta direkt för den inte duger.