Hej
I köket så luktar det illa från vasken endast när man drar på varmt vatten, aldrig vid kallt. Det kluckar oxå ganska ofta. Vi har endast en ho.

Hur kommer det sig att det luktar illa och vad kan jag göra för att ta bort det?

Tack

AXS
Kaustiksoda och varmt vatten. I med minst 5 liter vatten direkt så alla rör fylls upp ordentligt.

Troligen sitter det något guck någonstans som aktiveras av värmen.

Troligtvis sitter det illaluktande skit i vattenlåset, resten av avloppet efter vattenlåset ska normalt inte lukta då vattenlåset skyddar mot att det kommer upp avloppsluft i vasken. Kolla om det går att ta bort vattenlåset och göra rent, se bara till att du kan få ihop det igen innan du lossar.

Kaustiksoda kan vara bra, men det är också väldigt frätande, så skydda hud och ögon noga. Tar du hjälp av någon efter, så måste du nämna att du använt kaustiksoda så att de inte skadar sig.

Kluckar det i vasken har du garanterat ett (nästan) stopp någonstans nerströms i avloppet. Rensa vattenlåset först, men troligen är problemet lägre bort.

Ett enkelt sätt att rensa vattenlåset är med avloppsmopp. Är inte 100%-igt, men brukar kunna hålla flödet acceptabelt.

Avloppsmopp??? :x
I min värld är en mopp en sån här:
22579566-origpic-13a98d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

untitled.jpg
Prova med en sådan.
Det kan även lukta från bräddavlopp ifall du har sådant.
Allra bäst är det att plocka isär hela vattenlåset och diska rent det, då utesluter man att lukten kommer därifrån.

Redigerat:
@ b8q: Jo, jo. Det heter nog något annat men förtretligt nog kan jag fortfarande inte komma på vad. Förmodligen en lätt släng av senildemens. :banghead:

HandySmurf snappade. :thumbup:

Så, du ska inte bry dig om vad jag säger (skriver), utan begripa vad jag menar, som min gamla mormor brukade säga till min likaledes gamla morfar.

Tack för svaren. Ska testa först att rensa vattenlåset och se om lukten försvinner

Kokande vatten diskmedelstablett och en avloppsrensare "smock" brukar lösa det mesta

Lukten försvinner annars med klorin (Får inte vara för högt pH på vattnet) men kan man få bort orsaken är det ju bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.