1 146 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
luftvärmepumpstvist hjälp!!!
God kväll gott folk.
Jag sitter i en tvist som skall gå till tingsrätten.
kort beskrivning:
Köpte ett hus 2003 där det fanns luftvärmepump
från -90 enl husbeskrivn. samt kontrakt .
den krånglar alltid och när en vvs kille tittade på den så var den på 2,7 kw samt att den var från -84 och att den går på sista refrängen.
träffade den gamle ägaren idag och han sa det är faktiskt 2,7kw ggr verkningsgraden??!( Fattade inte något )samt att den installerades -90 och den var oanvänd.
vad är verkningsgraden???
är det skillnad på 2,7 kw nu och då??
mvh kall frusen och förb... >
Jag sitter i en tvist som skall gå till tingsrätten.
kort beskrivning:
Köpte ett hus 2003 där det fanns luftvärmepump
från -90 enl husbeskrivn. samt kontrakt .
den krånglar alltid och när en vvs kille tittade på den så var den på 2,7 kw samt att den var från -84 och att den går på sista refrängen.
träffade den gamle ägaren idag och han sa det är faktiskt 2,7kw ggr verkningsgraden??!( Fattade inte något )samt att den installerades -90 och den var oanvänd.
vad är verkningsgraden???
är det skillnad på 2,7 kw nu och då??
mvh kall frusen och förb... >
tror att Joni har rätt i detta fall. kan tillägga att det ni kallar verkningsgrad egentligen heter värmefaktor och är ett mått på hur mycket (nyttig) värme man får ut i förhållande till hur mycket el man stoppar in (p.s.s som i Joni:s exempel)
Klicka här för att svara