I det hus vi köpte förra året fanns en luftvärmepump, Pansonic CS-HE9DKE, monterad. Vi har nu dragit in bergvärme och behöver inte denna längre. Är det någon som vet vad dessa kostar i nypris och om de har något andrahandsvärde? Jag undrar också om man kan montera ner denna själv eller om man måste vända sig till en firma för att få ut vätskan på rätt sätt etc.

Man skall inte släppa ut något, det skall köras över till utedelen innan man demonterar anläggningen. Arbetet skall utföras av certifierad kyltekniker.

Redigerat:
Nej jag vet att man inte ska släppa ut något. Det verkar dock vara många på detta forum som gjort detta själva utan någon tekniker men det kanske inte är att rekommendera.

Det är lagkrav på certifierad montör. Men man kör igång anläggningen på lägsta temp. och stänger utgående på utedelen efter en stund stänger man ingående på utedelen
Därefter stänger man av anläggningen och skruvar av rören på utedelen försiktigt så man ser/hör om det är gas kvar i anläggningen.ex

A
Finns i stort sätt inget andrahandsvärde

Du skall göra en pumpdown
Kyl läget kompressorn måste gå dvs varmt inne o ute
Stäng vätske kranen den övre (smalt rör)
Vänta ett par minuter och stäng kranen på gassidan ( det tjocka röret)
Därefter går det att montera isär

Tack för svar. Om jag förstår rätt så bör jag vänta till våren då utetemperaturen är varmare? Eller funkar det att göra även i vintertid?

Jag gissar på att den modellen är 12-15år gammal, men klart att du kan få några kronor för den. Gissar på 1500:- . I

Sålde en liknande 10år gammal Panasonic. 1500kr på blocket- tog 3 timmar så hade jag fått handpenning via Swish. Min såldes nedmonterad. Var många som hörde av sig för köpa innan jag tagit bort annonsen och en som erbjöd 2000 och att han då även montera ner den. Tycker det är bra andrahands värde med tanke på nypris.

Tack för svar. Hade du monterat ner den själv eller använt kyltekniker?

Hade tekniker som tog ner den gamla och ersatte med en kraftfull ny värmepump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.