155 265 läst ·
482 svar
155k läst
482 svar
Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 639 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 639 inlägg
ja ska sanningen fram så är det sällan som nån garanti funkar för det finns nästan alltid nåt att skylla på för att hävda att slippa undan sin garanti som ju aldrig gäller mot slitage och när produkten väl går sönder så beror det ju oftast på fel som man som tillverkare alltid hävdar beror på slitage eller yttre faktorer som är kundens problem..
sen är det ju intressant med vissa produkter där inbyggt åldrande eller dåliga konstruktioner gör att man nästan kan ställa klockan efter när dom kommer gå sönder..
Vissa vitvaror är ju typ 26 månaders användning så packar kretskortet som styr allt ihop och kostar 75 % av vad en ny vara kostar ... oj vilket sammanträffande... "ironisk kommentar" om nån missade det..
sen är det ju intressant med vissa produkter där inbyggt åldrande eller dåliga konstruktioner gör att man nästan kan ställa klockan efter när dom kommer gå sönder..
Vissa vitvaror är ju typ 26 månaders användning så packar kretskortet som styr allt ihop och kostar 75 % av vad en ny vara kostar ... oj vilket sammanträffande... "ironisk kommentar" om nån missade det..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 639 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 639 inlägg
jo självklart görs det en del garantireparationer men av det totala antalet som säljs av såna varor så känns det som att skillnaden att handla i sverige kontra utomlands utan garanti känns som ett svagt argument när priserna skiljer såpass mycket som det gör på vissa varor när svensk generalagent osv alla vill gärna ha rejäla påslag men det enda man får extra är svensk garanti och konsumentköplag för allt mellan några få % upp till 70-80% påslag för både generalagent/ importör och sen ibland flera steg av återförsäljarkedjan alla vill lägga på en rejäl procentsats.. sen finns det andra varor som det skiljer bara nån procent på priset som då såklart inte är en bra affär att pruta bort ev garantier
Sen ser det ibland ut som hos farsans vän när han köpt en värmepump med montering och allt av en lokal återförsäljare men det bara krånglar och dyrt är det och dom har vart ut och bytt snart allt på den men den funkar ändå inte och ändå har man mage att försöka ta betalt för allt möjligt från restid till bilkostnader till vissa reservdelar så där har det inte funka alls och gubben är inte tuff nog utan betalar snällt det dom säger.. så svenska garantier är väldigt olika vad det betyder i slutändan
Sen ser det ibland ut som hos farsans vän när han köpt en värmepump med montering och allt av en lokal återförsäljare men det bara krånglar och dyrt är det och dom har vart ut och bytt snart allt på den men den funkar ändå inte och ändå har man mage att försöka ta betalt för allt möjligt från restid till bilkostnader till vissa reservdelar så där har det inte funka alls och gubben är inte tuff nog utan betalar snällt det dom säger.. så svenska garantier är väldigt olika vad det betyder i slutändan
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det garantireparationer får man betalt av distributören/tillverkaren så är det verkligen garanti på den då dom verkar försöka få betalt från 2 ställen i så fall !P polaris78 skrev:jo självklart görs det en del garantireparationer men av det totala antalet som säljs av såna varor så känns det som att skillnaden att handla i sverige kontra utomlands utan garanti känns som ett svagt argument när priserna skiljer såpass mycket som det gör på vissa varor när svensk generalagent osv alla vill gärna ha rejäla påslag men det enda man får extra är svensk garanti och konsumentköplag för allt mellan några få % upp till 70-80% påslag för både generalagent/ importör och sen ibland flera steg av återförsäljarkedjan alla vill lägga på en rejäl procentsats.. sen finns det andra varor som det skiljer bara nån procent på priset som då såklart inte är en bra affär att pruta bort ev garantier
låter som om han är utsatt för en piratimporterad pump sk sidoimportP polaris78 skrev:jo självklart görs det en del garantireparationer men av det totala antalet som säljs av såna varor så känns det som att skillnaden att handla i sverige kontra utomlands utan garanti känns som ett svagt argument när priserna skiljer såpass mycket som det gör på vissa varor när svensk generalagent osv alla vill gärna ha rejäla påslag men det enda man får extra är svensk garanti och konsumentköplag för allt mellan några få % upp till 70-80% påslag för både generalagent/ importör och sen ibland flera steg av återförsäljarkedjan alla vill lägga på en rejäl procentsats.. sen finns det andra varor som det skiljer bara nån procent på priset som då såklart inte är en bra affär att pruta bort ev garantier
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Hej.Ame76 skrev:
Det fungerar...
Om du kör i ac läget en stund och sen stänger av.
Var noga med att du inte fumlar med snabbkopplingen. Speciellt när du ansluter igen.
Det är ganska rejält tryck som krävs. Jag använde 2 polygriper för att få till ett jämnt hårt tryck vid anslutningen... 2 personer är lämpligt.
Produkter som diskuteras: "polygriper"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
köra kyla hjälper inte då det inte finns kranar som går att stänga, det enda som händer är att trycket ökar i vätskeledningen och risken för misslyckande ökar.Ame76 skrev:
bäst är att dela på kopplingen när det är svalt ute för att systemtrycket/fyllnadstrycket skall bli så lågt som möjligt.
det gäller att vara väldigt bestämd när man lossar bygeln så att de inbyggda ventilerna stänger direkt.
men inte ens då är det säkert att man lyckas det blir svårare ju längre den suttit, oxid och torra o-ringar gör det till en chanstagning sen vet man ju inte om det blev något knas när den sattes ihop för länge sedan.
slutligen så har jag varit med om att ventilerna i slangarna läcker även om att delningen av snabbkopplingen gick över förväntan.
Det går ibland utmärkt och du vet ju inte förrän efteråt så testa du kan ju ha tur eller otur...
Misslyckas du så är Qliman skrot!
bortsett från detta är ju vad lagen säger...
utgår ifrån att den som gör det har gällande kylcert.
Hej tack för ditt svar. För ett års sen hade jag redan planer och testade lite lätt att släppa på snabbkoppling men då pös ut kylmedel och då var jag snabb att stänga den igen. Sen rörde jag inte det nån mera. Normalt använder jag den bara i för värme i garage så ingen AC används. Så när du säger att jag ska köra AC ett tag (hur länge ungefär?) så antar vill man få bort kylmedel i rör det som kom ut när jag släppte på snabbkopplingen. En annan fråga när jag väl släpper på snabbkopplingen så har man fått med den en förslutare eller adapter till snabbkopplingen, behöver man sätta den dit under flytten.L Lancen skrev:
Du orkade inte läsa mitt inlägg?Ame76 skrev:
Hej tack för ditt svar. För ett års sen hade jag redan planer och testade lite lätt att släppa på snabbkoppling men då pös ut kylmedel och då var jag snabb att stänga den igen. Sen rörde jag inte det nån mera. Normalt använder jag den bara i för värme i garage så ingen AC används. Så när du säger att jag ska köra AC ett tag (hur länge ungefär?) så antar vill man få bort kylmedel i rör det som kom ut när jag släppte på snabbkopplingen. En annan fråga när jag väl släpper på snabbkopplingen så har man fått med den en förslutare eller adapter till snabbkopplingen, behöver man sätta den dit under flytten.
köldmedlesläcka kan ge prestandanedsättning.
skydshuvarna är för att det inte skall komma skit i ventilerna så det får du lösa på annat sätt
Hej. Hann inte se ditt inlägg då jag höll på skriva. Så du menar det finns ingen lösning med att koppla bort det och flytta?electroluxaren skrev:
Electroluxaren har helt rätt.electroluxaren skrev:
Dock lite pessimistisk...
Tänkte mer på 2519 som har avstängning.
Dock har jag kopplat ur och flyttat en 2518 för inte så länge sen. Det gick lätt. Det blev i princip inget pysande överhuvudtaget. Den hade suttit uppe i 3 år ca...
Men som han säger, inga garantier finns. Det kan läcka men konstruktionen är gjord för stänga själv när man kopplar ur.