Det går absolut att koppla vatten till dem. För att kunna köra fläkten måste du (högst troligen, modellberoende) koppla förbi all "intelligent" elektronik i den. Det blir således en del pillande och experimenterande. Lyckas du så kommer du dock ha skapat en relativt effektiv fläktkonvektor!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I princip är det ingen skillnad, men som redan skrivits ovan är styrningen av fläkten väldigt avancerad i en värmepump.
Räkna med att riva ut det som finns och stoppa in något eget. Det kan vara så enkelt som en liten strömförsörjning (väggvårta exvis) och eventuellt en termostat. Börja med att försöka reda ut vad fläkten vill ha för spänning och ström.
Räkna med att riva ut det som finns och stoppa in något eget. Det kan vara så enkelt som en liten strömförsörjning (väggvårta exvis) och eventuellt en termostat. Börja med att försöka reda ut vad fläkten vill ha för spänning och ström.
Går det inte bara att koppla på direkt på matningen till motor och riva ur all elektronik......
Brukar inte det sitta PWM modulerade motorer med RPM mätning och grejer? Halvsvårt att ersätta med en väggvårta
Min enkla fläktkonvektor har 5tåtar till motorn och en microprocessorstyrning av hastighet och mätning av temp.
Min enkla fläktkonvektor har 5tåtar till motorn och en microprocessorstyrning av hastighet och mätning av temp.
Ja pluggade i den nu utan att koppla in något vatten,
Värme läget är de ända den inte blåser på, i bruksanvisningen står det "värmer luften" innan den börjar blåsa,
Om det nu sitter en termostat inne i fläkt delen som den måste ha signal ifrån så kommer det ju fungera med vatten?
Med vänlig hälsning,
Värme läget är de ända den inte blåser på, i bruksanvisningen står det "värmer luften" innan den börjar blåsa,
Om det nu sitter en termostat inne i fläkt delen som den måste ha signal ifrån så kommer det ju fungera med vatten?
Med vänlig hälsning,
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hemmabyggda/modifierade elapparater är kanske ok för små hobbyprojekt,
men det känns obra när det gäller husets uppvärmningssystem.
Hur blir det med elsäkerheten?
Sendan en fundering om vatten: Den normala köld/värmebäraren är väl någon av de tillåtna freonersättningarna. Kan man verkligen utgå från att manicken är tillräckligt korrosionsskyddad för att kunna klara vanligt vatten?
men det känns obra när det gäller husets uppvärmningssystem.
Hur blir det med elsäkerheten?
Sendan en fundering om vatten: Den normala köld/värmebäraren är väl någon av de tillåtna freonersättningarna. Kan man verkligen utgå från att manicken är tillräckligt korrosionsskyddad för att kunna klara vanligt vatten?
Man kan nog lugnt utgå från att den är tillräckligt korrosionsskyddad eftersom alla rör där det normalt cirkulerar kylmedium är av koppar! Utvändigt är den dessutom konstruerad för att kondensvatten skall fällas ut (i kyl läge). Det finns dräneringsslang som man normalt drar ut med fall utomhus. Det blir ganska stora mängder vatten när man kör kyla en varm fuktig sommardag (typ upp till 2-3L i timmen).
Planen är att ha den som ett komplement i garaget,
Så de är ju ingen panik ifall den nu inte skulle fungera som den ska, så är det bara att riva ner den.
Någon som är insatt i hur varmt vatten denna kan tänkas klara?
Så de är ju ingen panik ifall den nu inte skulle fungera som den ska, så är det bara att riva ner den.
Någon som är insatt i hur varmt vatten denna kan tänkas klara?

