4 773 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Luftvärmepump? drar i el?
som sagt. Jag har inte bestämt hur jag ska värma upp garaget, vissa säger att golvvärme är segt eller nåt och kostar om man har stora ytor??
Och golvvärmeslingorna la jag in när det fanns chansen till det när plattan gjordes som möjligheten finns.
Och jo min fråga var litegrann. om jag kör golvvärme men också sätter in en luft/luft värmepump, jag kan tjäna nånting i uppvärmekostnader? eller onödigt att köra både och lika bra att bara välja ett system. antingen köra på golvvärmen eller luft/luft?
Edit:
garaget. blir nog mycket förvarning, har skoter, kanske blir en ameriknare till bil, men samtidigt vill kunna service, laga bilar och annat själv så slipper lämna sakerna på verkstan och betala dyrt kanske för små saker man kan göra själv. Men jag är ingen mekaniker och har mkt att lära, så kanske blir som jag sagt förut, 80-85% förvarning och resten skruva, meka eller hur man ska fördela grejerna.
Edit:
alltså, jag behöver väl inte värme så hög, menar, ska väl nog inte bo där(om ingen tycker det är en bra ide) men så men kan vara där utan att frysa och måste ha mössa och tjocka jacka. =)
Och golvvärmeslingorna la jag in när det fanns chansen till det när plattan gjordes som möjligheten finns.
Och jo min fråga var litegrann. om jag kör golvvärme men också sätter in en luft/luft värmepump, jag kan tjäna nånting i uppvärmekostnader? eller onödigt att köra både och lika bra att bara välja ett system. antingen köra på golvvärmen eller luft/luft?
Edit:
garaget. blir nog mycket förvarning, har skoter, kanske blir en ameriknare till bil, men samtidigt vill kunna service, laga bilar och annat själv så slipper lämna sakerna på verkstan och betala dyrt kanske för små saker man kan göra själv. Men jag är ingen mekaniker och har mkt att lära, så kanske blir som jag sagt förut, 80-85% förvarning och resten skruva, meka eller hur man ska fördela grejerna.
Edit:
alltså, jag behöver väl inte värme så hög, menar, ska väl nog inte bo där(om ingen tycker det är en bra ide) men så men kan vara där utan att frysa och måste ha mössa och tjocka jacka. =)
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, eller så säger man att det är onödigt med golvvärme om han skall ha llvp...
Du utgår från att TS _vill_ ha golvvärme, när det enda som sagts om det är att han lade in det för att det hade varit dumt att inte göra det om man ångrar sig sedan.
Protest var nog fel ord, invändning är bättre.
Du utgår från att TS _vill_ ha golvvärme, när det enda som sagts om det är att han lade in det för att det hade varit dumt att inte göra det om man ångrar sig sedan.
Protest var nog fel ord, invändning är bättre.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Precis min poäng.The_Nyll skrev:som sagt. Jag har inte bestämt hur jag ska värma upp garaget, vissa säger att golvvärme är segt eller nåt och kostar om man har stora ytor??
Och golvvärmeslingorna la jag in när det fanns chansen till det när plattan gjordes som möjligheten finns.
Och jo min fråga var litegrann. om jag kör golvvärme men också sätter in en luft/luft värmepump, jag kan tjäna nånting i uppvärmekostnader? eller onödigt att köra både och lika bra att bara välja ett system. antingen köra på golvvärmen eller luft/luft?
Ok. Ja, onödigt med två värmesystem i ett garage. Av min erfarenhet så är llvp det absolut billigaste (både investeringsmässigt och driftmässigt). Bergvärme och ved är billigare, men annars är llvp svårslaget.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ok, scooter (snö, antar jag). Då misstänker jag att du bor en bra bit norrut, varvid varken llvp eller lvvp kanske är lämpligt.
Du skulle lika gärna kunna sätta in ett par oljefyllda elradiatorer och köra runt 15-18 grader på vintern och spara pengar på dyra pumpinstallationer om du mest ska ha förvaring och mecka med maskiner.
jepp =) scooter =) som i snö =) nja, bor i norra dalarna =) närmare bestämt Mora. =) och måste säga, finns bara en platta på tomten, finns inget hus, börjar bakifrån, bygger garage först, "enklare och billigare" än hus ifall planer ändras i framtiden.
Så, när jag nu läst allting, så är det bättre att låta golvvärmeslingorna vara och köra på luft/luft istället?
Fast nu kom en till ide =) Elradiatorer är alltså billigast? och värmer lika bra?
Så, när jag nu läst allting, så är det bättre att låta golvvärmeslingorna vara och köra på luft/luft istället?
Fast nu kom en till ide =) Elradiatorer är alltså billigast? och värmer lika bra?
Klart billigast i inköp och värmer minst lika bra. Däremot dyrare i drift än luft luftvärmepump. Skall du ha varmt jämnt i garaget eller värma när du skall mecka? Om du bara skall värma upp när du är där för att mecka så skulle jag satsa på en ordentlig värmefläkt. Skall det vara uppvärmt jämnt är antingen elradiatorer eller luft luftvärmepump troligen bra.The_Nyll skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Elradiator av min erfarenhet ligger långt bakom llvp i allt utom inköpspris.
Mitt val hade lätt varit en llvp och precis som dof skriver eventuellt kopplat ihop med boningshuset så småningom om det visar sig fördelaktigt.
Mitt val hade lätt varit en llvp och precis som dof skriver eventuellt kopplat ihop med boningshuset så småningom om det visar sig fördelaktigt.
ska tänka på det, har väl heller bestämt om det behövs vara uppvärmt jämnt? känns ju lite svårt på förhand att veta kanske? under förvaring räcker ju nästa max 10 plus kanske? men ska man in och göra nåt kanske man vill ha lite mer grader, så kanske går att köra en luft-luft på låg nivå och höja när man ska var där?
