Byggahus.se
Hej, kör idag husets uppvärmning (104kvm, enplanare) med en luftvärmepump och elradiatorer (oljefyllda) som stödvärme. Då vi funderar på att lägga om alla golv funderar jag på om elgolvvärme skulle vara ett billigare/effektivare system än luftvärmepumpen?

Dels upplever man ju rum varmare så länge golvet är varmt har jag hört, men sen även då värmen stiger uppåt.

Någon som har bra info om detta?
 
Elgolvvärme är inte billigare än elradiatorer och definitivt inte billigare än luftvärmepumpen.
Om du sänker temperaturen ett par grader så kan du eventuellt spara några procent jämfört med radiatorer, men det beror på hur golvet är konstruerat och hur mycket förluster det blir nedåt. Det är inte ovanligt att det blir dyrare med golvvärme trots sänkt innetemperatur.

Värmepumpen är 3-4 gånger billigare än både elradiatorer och elgolvvärme, så den ska du såklart fortsätta använda som primär värmekälla
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om du vill spara på elen så är det isåfall vattenburen golvvärme och något energisnålt driftsystem för det. Den kostnaden kommer du dock inte att tjäna in på besparingen i el jämfört med nuvarande system.

Du kan för komfortens skull byta radiatorerna mot elvärme i golvet om du ändå ska göra om golven, men om det är dåligt isolerat i grunden kommer du att höja elkostnaden. Dessutom riskerar du imma på fönstren pga kallras vilket ju motverkas av radiatorer under fönstren.

Golvvärme är för övrigt aldrig effektivare då det är rätt långsamt jämfört med de flesta andra. Fördelarna med golvvärme är att man slipper fula radiatorer och att det är skönt om fötterna, men det är alltid dyrare både att installera och att driva.
 
Golvvärme drar generellt sett mer energi än radiatorer eftersom en del av värmen läcker ner i golvet/marken. Det pratas ibland om att man med golvvärme nöjer sig med lägre temperatur men det är så liten skillnad och mest ett försäljningsknep.

Vattenburen golvvärme och en värmepump till det skulle vara ett alternativ om ni vill ha bättre komfort.
Luft-luft värmepump är en väldigt effektivh värmesystem så det finns tyvärr inte jättemycket att hämta.
 
Hej

Jag tycker faktiskt att detta stämmer, att man kan ha lägre temp, och att det blir jämnvarmare i rummet, annars svalt på golvet och varmt under taket.

Vi har Nibe 750 FLVP, samt luftvärmepump, strypt flödet på slingorna, och luftvärmepumpen som går på låg fläkt, ljudlöst..

Skulle jag ändå lägga golvvärme skulle jag alla ggr köra vattenburet, så öppet för precis allt senare, Fjärrvärme, Luftvatten, Bergvärme.
 
Jo, men frågan är om det blir billigare än radiatorer? I ett modernt hus med välisolerad grundsula kanske.
 
Luftvärmepumpen är svårt att slå, i allafall med driftkostnad, men har man äldre hus med kalla golv så golvkallt, och lägger man då golvvärme så blir golven varma, men dålig isolering ökar såklart energiåtgången, samt detta att ev markfukt söker sig upp i väggen..
 
Tack alla för era svar. Då låter det som jag låter nuvarande system av uppvärmning vara kvar, och satsar på något material i golvet som inte blir så kallt, då jag antar att det finns en massa olika.

Huset är ifrån -72 och står på oisolerad platta, med uppreglat golv. Jag vill ju ej riskera att dra upp markfukt om det är fallet med golvvärmen, då detta anses som en riskkonstruktion och huset ännu klarat sig väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.