Byggahus.se
Hej, har flyttat in i ett radhus med direktverkande el. Huset har ett enrörs radiatorsystem. Då jag ser att förbrukningen med elpatronen är kanska hög i förhållande till värmen jag får ut är jag inne på att eventuellt skaffa något nytt.

Ni som bytt framförallt till luftvattenpump från elpatron hur många kwh har ni sparat?

Sedan tänkte jag även höra då radhuset är ca 120 kvm så kanske man ska annars skippa köra på vatten element och bara köra luft luft som premiär uppvärmning? Tänker främst att luftvatten kan gå på från ca 100- 150 000 kr i inköp och installation medans för ca 30 000 får man bland de bättre toshiba luftvärmepumparna som de säger kan värma ca 130-140 kvm? Sedan köpa några el element där luftvärmepumpen inte kommer åt.


Tacksam för svar, då man blir lite förvirrad över hur man ska göra. Kan tillägga att elementen som finns + termostater etc är från 80 talet,( vet inte hur länge de håller eller om de börs byta inom snartframtid, om de bör läggas till i kalkylen)
 
U
Vi har gått från 21 000kWh till 7 500 kWh ungefär.
Bytte från elpanna och gamla sektionsradiatorer till golvvärme och LVVP.

Bor i ett 118kvm hus från 1847 med gamla fönster från sekelskiftet. Har haft oisolerad vind fram till för två veckor sedan.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
FLVP med enrörs vatten till LLVP gav 20,5 MWh till 15,5 MWh (lågt räknat, ökad laddning av elbilarna gör att det troligen ligger/borde gett 1MWh mer till och med.

Vi kör fortfarande vår FLVP för varmvatten och värme i tre rum (två badrum och ett sovrum).

Vi har öppen planlösning på ovanvåningen och vår LLVP på bottenvåningen, vilket hjälper en hel del för att sprida värmen också.

Edit: vår årsförbrukning innehåller en elbil, en laddhybrid som laddas varje natt och en elmopedbil. Elmopedbilen är såld, men det äts nog upp med råge av att ena barnet använder de andra bilarna istället.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har gått från 21 000kWh till 7 500 kWh ungefär.
Bytte från elpanna och gamla sektionsradiatorer till golvvärme och LVVP.

Bor i ett 118kvm hus från 1847 med gamla fönster från sekelskiftet. Har haft oisolerad vind fram till för två veckor sedan.
Hur isolerade du grunden för golvvärme? Misstänker att du har torpargrund.
 
Har du vattenburet system bör du nyttja det. En stor besparing med vattenbaserad värmepump är att du också får varmvatten via den, vilken är en stor post.
Jag gick från ca 20+k till 9k total förbrukning för ett 90m2 stenhus från 1700. Ctc luft-vatten med sektionsradiatorer.
Så idag är värme och varmvatten 4-5k mot 15-16k innan.
 
Jämför dock även inköp,och installation. Jag valde LLVP för att den hade mycket kortare återbetalningstid även vid vanliga elpriser. Pga ryssarnas invasion av Ukraina så blev återbetalningstiden bara ett år (den installerades knappt en månad innan invasionen).
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jämför dock även inköp,och installation. Jag valde LLVP för att den hade mycket kortare återbetalningstid även vid vanliga elpriser. Pga ryssarnas invasion av Ukraina så blev återbetalningstiden bara ett år (den installerades knappt en månad innan invasionen).
Men llvp är ett komplement, i ert fall har ni ju FLV också. Men jag håller med, skall man ha en snabb kostnadsminskning är llvp oslagbart, långsiktigt och komfortnäsdigt är det en annan historia.
Men i ts fall kanske hen minskar sin totala förbrukning med 30% då hela uppvärmning av varmvatten är kvar med elpatron, det beror såklart på hur mkt varmvatten som förbrukas.
 
B
Hur är enrörssystemet dimensionerat? Hur varmt är vattnet ut på årets kallaste dag. Ibland är de av högtempsystem som gör att cop blir väldigt dåligt.

Just nu finns ju bidrag på 30k, om man väljer värmepump med vattenburen värme (inkl. uppvärming av varmvatten).

Det går ju även att sätta LLVP och värmepumpsberedare för att få bidraget.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Men llvp är ett komplement, i ert fall har ni ju FLV också. Men jag håller med, skall man ha en snabb kostnadsminskning är llvp oslagbart, långsiktigt och komfortnäsdigt är det en annan historia.
Men i ts fall kanske hen minskar sin totala förbrukning med 30% då hela uppvärmning av varmvatten är kvar med elpatron, det beror såklart på hur mkt varmvatten som förbrukas.
I vårt fall är vattenrören och elementen underdimensionerade, så LVVP hade varit en chansning. Vi hade nog åkt på en FTX också.

Personligen tycker jag att LLVP har ökat komforten i huset, men det kan ju bero på de något underdimensionerade rören/elementen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
U
E Einh skrev:
Hur isolerade du grunden för golvvärme? Misstänker att du har torpargrund.
40-50cm Hasopor i grunden och träfiber i bjälklaget
Halva huset har källare som är utgrävd runt sekelskiftet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.