Hej, sitter och ritar på ett förråd som kommer ha ett pulpettak med ca 6° lutning. Är lite osäker på hur man får till övergången mellan väggar och tak och hur man ska göra för att få till en luftspalt om man ska isolera. Reglarna som utgör takstolar är 145mm och om det ska isoleras så blir det 120mm isolering. Tar tacksamt emot tips och synpunkter.

Notera att det inte är färdigritat, det ska till lite fönster och dörrar, och ja, det är väldigt långsmalt, yttermåtten är ca 7x2,2 m

• CAD-ritning som visar detalj av övergången mellan vägg och pulpettak på ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cad-ritning av ett förråds hörn med pulpettak, väggstolpar och takbjälkar utan isolering.
    Skapa konto
  • CAD-ritning av ett långsmalt förråd med pulpettak, träväggar och en dörr, utan fönster.
    Skapa konto
Som du ritat, en liten spalt. Sen kan du sätta "luftspaltskivor" i undertaket.

N Noseone skrev:
Som du ritat, en liten spalt. Sen kan du sätta "luftspaltskivor" i undertaket.
Du menar t ex 28mm parallellt med takstolarna?

N Noseone skrev:
Det finns färdiga skivor att sätta.

[länk]

De säljs även styckvis.
Där ser man, tackar!

N Noseone skrev:
Det finns färdiga skivor att sätta.

[länk]

De säljs även styckvis.
förlåt att jag kapar tråden lite här men jag är i färd med att fixa luftspalt i taket och byggmax skiva känns ju både prisvärd och smidig. Undrar dock varför den har luftspalt åt båda håll? som den är konstruerad blir det en spalt även på isoleringssidan.

S Stugmannen skrev:
förlåt att jag kapar tråden lite här men jag är i färd med att fixa luftspalt i taket och byggmax skiva känns ju både prisvärd och smidig. Undrar dock varför den har luftspalt åt båda håll? som den är konstruerad blir det en spalt även på isoleringssidan.
Med risk för att vara ute och cykla, så är väl skivan bara en distans egentligen? Så att inte isoleringen ligger direkt mot innertaket. Blir ju samma sak om man använder reglar som distanser.

Det är inte så att du skulle vilja dela med
dig av sketchup filen?

jag håller på och lobba för något liknande och lite visualisering skulle helt klart hjälpa.

R Robin Wahlman skrev:
Det är inte så att du skulle vilja dela med
dig av sketchup filen?

jag håller på och lobba för något liknande och lite visualisering skulle helt klart hjälpa.
Det är solidworks jag jobbar med. Det har blivit nya planer sedan jag startade tråden. Kommer bara bygga ett mindre, oisolerat verktygsförråd på ca 3,6x1,7m och sedan kommer vi bygga ett separat orangeri på en annan del av tomten. Vi tyckte att det här blev för långt och smalt och hamnar för nära huset.

S Stoney skrev:
Med risk för att vara ute och cykla, så är väl skivan bara en distans egentligen? Så att inte isoleringen ligger direkt mot innertaket. Blir ju samma sak om man använder reglar som distanser.
skivan ska väl ligga mot yttertaket/råsponten för att skapa en luftspalt mellan tak och isolering för att minimera kondens och fuktskador?
Normalt ligger luftspalten just där men med denna design blir det även en mindre luftspalt mellan skivan och isoleringen. Säkert inget konstigt men undrar lite över principen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.