Kommit över två blå höga propantuber av den typ som användes till glödstrumpslampa som jag tänkt göra luftpåfyllare till bildäck av så man slipper dra ut slang eller kompressor på gården för att justera lufttryck i bilarna.Någon som vet gäng dim och typ dels på säkventilen dels på tryckventilen i toppen.
Tänkte någon lämplig nippel/bussning för övergång till cejn honor där den ena ska vara för laddning och den andra för att fylla däcken via påfyllare.Skicket verkar gott,ej rost eller bucklor och anges provtryckt till 35ATM så nog ska de klara 8-9 kg som kompressorn ger.Några tips eller tankar?

S
tror du skulle nog tycka att "tuberna" är krångliga till slut också.

Varför?Har sex-.sju bilar på parkeringen, det är besvärligt att gå med slang mellan bilarna och den bärbara kompressorn är trotsallt rätt tung med två påfyllare blir det som på macken när en är tom hämtar man den andra full.
Skulle väl även fungera som avfettningsbehållare.

S
för jag blir sur varje gång jag använder liknande.
sen tycker jag det är lättare med slang.
man kan ju. dra lite slang/rör i mark för att slippa en lång jäkla slang.
sen det där du vet inte när tuberna kommer att fallare.

Två såna där flaskor rymmer ju så lite luft att för sex sju bilar kommer du behöva springa och fylla på två tre gånger (om det nu inte redan är rätt tryck i däcken, men då hade du ju klarat dig med en mätare bara).

Sen är ju ett problem att de är designade för att innehålla gasol, och därmed troligen inte rostskyddade invändigt. Kör du luft i dem kommer du få kondens och troligen rostproblem väldigt fort. Men du kommer inte märka det förrän flaskan sprängs.

Idén är inte dålig. Jag har en liknande grej som jag har gjort av en liten Meec-kompressor som jag tog bort kompressorblocket ifrån. Mitt syfte med tanken var att använda som tryckackumulator att ha nära muttermaskinen för att den skall få tillräckligt med luft. Det fungerar förträffligt. Utöver det är det smidigt att kunna kontrollera och justera ringtrycket utan att behöva dra ut slang. Min har ca 8 liter, och det är ungefär lagom. Jag har satt ett uttag direkt i tankgaveln för att kunna få ut mycket luft till muttermaskinen.

Fö övrigt exploderar inte tanken pga rost. Det kommer bara att pysa ut när det går hål. Det börjar med att tanken inte håller trycket. Sedan går det utför långsamt.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Idén är inte dålig. Jag har en liknande grej som jag har gjort av en liten Meec-kompressor som jag tog bort kompressorblocket ifrån. Mitt syfte med tanken var att använda som tryckackumulator att ha nära muttermaskinen för att den skall få tillräckligt med luft. Det fungerar förträffligt. Utöver det är det smidigt att kunna kontrollera och justera ringtrycket utan att behöva dra ut slang. Min har ca 8 liter, och det är ungefär lagom. Jag har satt ett uttag direkt i tankgaveln för att kunna få ut mycket luft till muttermaskinen.

Fö övrigt exploderar inte tanken pga rost. Det kommer bara att pysa ut när det går hål. Det börjar med att tanken inte håller trycket. Sedan går det utför långsamt.
Jag har också byggt om en gammal 25l kompressor till extra-/reservtank till min 50l kompressor.
Perfekt med lite extra tank och perfekt att dra med sig för att fylla däck m.m.

Så här har jag gjort:
CIMG9724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen med kran är till kompressorn och sen kopplar jag på regulatorn när jag vill ha luft ur den...

Redigerat:
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Tack för input,missade kolla Biltema trots att jag var där i lördags förra vecken men det är kul att fixa något eget ,ska kolla skroten efter kompressor med pajad motor då har man ju armaturer o annat på köpet.

Det enklaste är en cykelpump med tvåhandsfattning och fotstöd. Jag har en sådan här för 199:- , och den fungerar utmärkt även till bilen:

http://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckmätare-Asaklitt/31-4844

Det går naturligtvis inte lika fort som med en slang från en kompressor med tank.

De har en annan modell för 299:- med större tryckmätare. Jag kör med en separat handhållen tryckmätare, som även har en knapp för att släppa ut luft.

Jag testade en batteridriven starthjälp med inbyggd kompressor, men det var en besvikelse. Kompressorn kan ge högt tryck, men flödet är mikroskopiskt, så det går fortare med cykelpumpen.

En bonus med cykelpumpen är att man får lite motion "gratis".

• Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
b_hasse skrev:
En bonus med cykelpumpen är att man får lite motion "gratis".
Jo det var ju just det... :) Skulle fylla släpkärrehjul i helgen, och en hel del pumpande blev det... Det var nästan så att jag gav upp mitt i och gick ner i källaren och släpade fram kompressorn, men man är ju fel sorts lat...

lars_stefan_axelsson skrev:
Jo det var ju just det... :) Skulle fylla släpkärrehjul i helgen, och en hel del pumpande blev det... Det var nästan så att jag gav upp mitt i och gick ner i källaren och släpade fram kompressorn, men man är ju fel sorts lat...
Vad har du för cykelpump? Jag köpte Clas Ohlsons pump med fotstöd när den förra billiga, typ 50 kr, gick sönder. Det är en enorm skillnad. Asaklitt-pumpen kräver betydligt mindre kraft trots att det känns som den ger mer luft per pumptag. Jag kan inte riktigt förklara vad det beror på. Den kanske har någon sorts lågfriktions-tätning för kolven.

b_hasse skrev:
Vad har du för cykelpump? Jag köpte Clas Ohlsons pump med fotstöd när den förra billiga, typ 50 kr, gick sönder. Det är en enorm skillnad. Asaklitt-pumpen kräver betydligt mindre kraft trots att det känns som den ger mer luft per pumptag. Jag kan inte riktigt förklara vad det beror på. Den kanske har någon sorts lågfriktions-tätning för kolven.
Ja OK, det kan ju vara. Jag har någon gammal häck som är liknande. Antagligen också från Clas Ohlson. Ståpump med manometer. Den är nog inte lågfriktion... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.