26 938 läst ·
47 svar
27k läst
47 svar
Luftning till toalettavlopp?
http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-123x110/?select=true
Borde sitta en gummi nippel 123x110, verkar som de borrat bort blyet men knepigt att täta med bruk och någon slags förhöjningstos med wc gummi.
Har du otur kan du fått gjutjärns skärvor i röret om de rev med slägga utan att locka röret innan ovan golv.
Mvh
Borde sitta en gummi nippel 123x110, verkar som de borrat bort blyet men knepigt att täta med bruk och någon slags förhöjningstos med wc gummi.
Har du otur kan du fått gjutjärns skärvor i röret om de rev med slägga utan att locka röret innan ovan golv.
Mvh
Redigerat:
OK, därav att dom kapat under muffen då, men jag har svårt att se att inte en fernco eller JET-koppling gått på endå. Det behövs ju bara ca 1,5cm någelunda rakt rör för att få en OK övergång till 110 plast, som det ser ut nu har man satt i någon typ av ersättningsmuff/stos och fyllt med skum/betong?
Spekerök: Är du säker på att det finns någon muff kvar? Jag ser då ingen skymt av muff i underkant...?! :x
Oavsett ser det inge vidare ut...
Spekerök: Är du säker på att det finns någon muff kvar? Jag ser då ingen skymt av muff i underkant...?! :x
Oavsett ser det inge vidare ut...
Betongen vilar på nån slags krage som sitter på röret, som jag efter ytterligare en titt faktiskt tror är keramik, inte gjutjärn.
Här kommer bilder på kragen underifrån samt på det som de tog bort i samband med det som tidigare satt ner i röret.
Här kommer bilder på kragen underifrån samt på det som de tog bort i samband med det som tidigare satt ner i röret.
Det ser ju ut som om man satt ner en bit markrör i gjutjärnspipan och sen tätat med någon form av bruk. Det kan ju då hänt att det runnit ner några klickar av gjutsmeten som kan ha hamnat inne i gjutjärnspipan och bromsar upp papper och annat och börjar bygga upp ett stop.
Rören kan hålla länge, så jag tycker det kan vara värt ett försök. Eller åtminstone ett försök med högtryckstvätt och spolslang. Marken kan förstås ha rört sig så något rör har gått sönder eller förskjutits så vattnet läcker ut och skiten därigenom fastnar i röret. Fast det kan ju även vara något tillfälligt och om du spolar får du åtminstone en uppfattning om var stoppet sitter, vilket kan vara bra beslutsunderlag för fortsatta åtgärder.BiFuel skrev:
Sant, men kostar det inte skjortan med spolning och filmning? Funkar det att köra med en sån där motordriven rensgrej? Sån där lång snurrande metallsnabel. Svärfar har en sån. Högtryckstvätt saknar jag.Kurtivan skrev: