http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-123x110/?select=true

Borde sitta en gummi nippel 123x110, verkar som de borrat bort blyet men knepigt att täta med bruk och någon slags förhöjningstos med wc gummi.
Har du otur kan du fått gjutjärns skärvor i röret om de rev med slägga utan att locka röret innan ovan golv.

Mvh

Redigerat:
Krilleman
OK, därav att dom kapat under muffen då, men jag har svårt att se att inte en fernco eller JET-koppling gått på endå. Det behövs ju bara ca 1,5cm någelunda rakt rör för att få en OK övergång till 110 plast, som det ser ut nu har man satt i någon typ av ersättningsmuff/stos och fyllt med skum/betong?

Spekerök: Är du säker på att det finns någon muff kvar? Jag ser då ingen skymt av muff i underkant...?! :x

Oavsett ser det inge vidare ut...

krilleman

Tänkte att det var ev. en muff kvar eftersom korven runt ser ut att kunna vila mot en normalrörsmuff, men jag kan ha fel med min tankegång.

Mvh

Betongen vilar på nån slags krage som sitter på röret, som jag efter ytterligare en titt faktiskt tror är keramik, inte gjutjärn.

Här kommer bilder på kragen underifrån samt på det som de tog bort i samband med det som tidigare satt ner i röret.

• IMG_9182.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9183.jpg
    Skapa konto
  • IMG_9184.jpg
    Skapa konto
  • IMG_9185.jpg
    Skapa konto
Krilleman
Keramik rostar inte bild nr 3

Jag tror fortfarande du har gjutjärn!

edit:

Snabbtesta med en kylskåpsmagnet på röret. Svar direkt!

Redigerat:
Testade. Inte magnetiskt.
Däremot är ringen på bild 3 av gjutjärn och även det smalare röret som de plockade bort var av gjutjärn.

Krilleman
Spännande, väldigt sällan man ser keramik ovan platta!

Det innebär dock inte att det är icke-kapbart och montera en typ av fernco så skarven ser bättre ut än skum/betong-skarv!

Rent estetiskt har jag inga krav då detta är en oinredd sunkkällare med knapp ståhöjd och det talade jag om också. Däremot om det innebär en försämrad funktion eller framtida risk...

Det ser ju ut som om man satt ner en bit markrör i gjutjärnspipan och sen tätat med någon form av bruk. Det kan ju då hänt att det runnit ner några klickar av gjutsmeten som kan ha hamnat inne i gjutjärnspipan och bromsar upp papper och annat och börjar bygga upp ett stop.

Borde gå att få i en ersättningsmuff 110 i höganäset eller är det för tight inuti, minnet sviktar efter en carneige porter.

Mvh

Ta dit en spolfirma eller hyr en bajamaja....

Eld skrev:
Ta dit en spolfirma eller hyr en bajamaja....
Är det verkligen värt pengarna med spolfirma för de gamla skitrören (fniss)? Är det inte bättre att bita i sura äpplet och bila lite och lägga nya rör? Är det stopp nu kan det väl bli stopp igen efter spolning?

BiFuel skrev:
Är det verkligen värt pengarna med spolfirma för de gamla skitrören (fniss)?
Rören kan hålla länge, så jag tycker det kan vara värt ett försök. Eller åtminstone ett försök med högtryckstvätt och spolslang. Marken kan förstås ha rört sig så något rör har gått sönder eller förskjutits så vattnet läcker ut och skiten därigenom fastnar i röret. Fast det kan ju även vara något tillfälligt och om du spolar får du åtminstone en uppfattning om var stoppet sitter, vilket kan vara bra beslutsunderlag för fortsatta åtgärder.

De kan väl filma rören i samband med spolningen och utifrån att titta på den kan du fatta beslut hur du ska gå vidare?

Kurtivan skrev:
De kan väl filma rören i samband med spolningen och utifrån att titta på den kan du fatta beslut hur du ska gå vidare?
Sant, men kostar det inte skjortan med spolning och filmning? Funkar det att köra med en sån där motordriven rensgrej? Sån där lång snurrande metallsnabel. Svärfar har en sån. Högtryckstvätt saknar jag.

• Gilla
Palmqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.