ha ha patetiskt....se dig slagen...ps: här får du en referenslista från kommuner som använder dessa produkter...antar att även dessa KOMMUNER har gått på reklamen..kan inte tänka mig nåt annat...din kemist har ju vunnit nobelpriset va???he he he

Reference List

jag antar att man får bli paranoid och inte lita på något som står på nätet,tv,tidningar.det är ju inte vetenskap...bara reklam..
man kan ju inte köpa nåt i en butik heller...nej som sagt man kan bara lita på sig själv och sin kemistvän som man har i sin fantasivärld.....

"Har själv talat med en kemist och säger att det är helt omöjligt att frigöra järn genom syresättning av vatten."....ha ha ha den var bra....

jag glömde nämna jag har pratat med han som uppfann hydroforen,hydropressen och vattnet..det var faktiskt samma kille....ha ha ha ha...OBS...ett skämt..

Nu tycker Moderator att jag att jag inte berer mig som sig bör så jag avslutar denna diskussion eftersom jag inte kan få svar på mina frågor här. Jag kommer att forska i detta och återkommer i en ny tråd senare.

På åter
Bert

Nu har jag dragit in kommunalt så är nån intresserad av en luftinjektor skriv till mig.

snajdis skrev:
i en hydrofor kan man ha typ ett stigarrör som leder vattnet upp till översta delen på hydroforen för att sen släppa det GENOM luften och på så sätt syresätta vattnet...

men detta är lite överkurs...inga svenssongrejer...
OK, jag är bara en vanlig Svensson, eller Andersson faktiskt...
Men hur funkar det att syresätta vatten med luften i en hydrofor? Det finns 21% syre i luften när systemet tas i bruk eller efter en tömning, och det borde förbrukas rätt snabbt?

Kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen i ämnet. Sedan många år beprövad metod att återföra en aning vatten till borrhålet. Kompisar till mig och jag själv har gör det, utan bekymmer.
En mer avancerad lösning är att blåsa trycklyft i vattnet i borrhålet, men det fungerar om vattennivån är konstant. Dessutom dyrare! El är ju dyrt idag.

Alltså, antingen ett litet hål i slangen från pumpen, eller en tunn slag från uttag direkt ner i brunnen. Låt en ringa mängd vatten droppa mot vattenytan. Tji lukt.

Hej!

Jag vill kolla en par saker med er på forumet.

Vad händer om man kopplar en luftinjektor till ett system där man inte använder en hydrofor utan en Wellmate 60l tryckkärl i glasfiber(hydropress). Vattenreningsfirman sa att dom monterat hundratals sådana till hydropresser och det har inte varit några problem alls.

Jag fattar att tar man kallvatten så kommer den lilla mängd luft som sugits in via luftinjektorn/micronizern ut i tappkranen i köket/badrummet, verkar logiskt i allafall.

MEN vad händer om man vill ha varmvatten? Samlas luften i beredaren då och så har man en katastrof som byggs upp med luft som samlas i beredaren (har en frånluftsvärmepump NIBE 360P)?

Eller är det inget problem????

Tacksam för respons.

/Z

Vi har en injektor till en Wellmate 60 liters. Jag får tömma hydropressen ung. varannan månad för att bli av med luft som står kvar. Några större problem med varmvattnet har jag inte märkt, det sägs att det kan puffa lite luft ur kranen ibland.. men det är inget som uppträder hos mig.

Kam kan sätta en automatisk avluftare på varmvattenledningen om man vill bli av med den extraluft som kan komma med.

Jag skall troligtvis byta ut hydropressen mot en riktig hydrofor (200-300 liter) så att vattnet får stå en längre stund och "rosta" innan det går igenom filtret. Jag blir bara av med 5 mg järn av de 5,5 -6,0 mg som finns i vattnet.

Jag har även funderat på att låta lite vatten sippra ner i brunnen när pumpen kör.

Det finns även en variant där man kan pressa in tryckluft (4 bar) i vattnet när hyrdroforen fylls för att öka syresättningen ytterligare.

Någon som vet var man kan köpa en 2-300 liters trycktank med stort lock på toppen?

/Andreas

S sjalvdrag skrev:
Har eget vatten använder hydropress till en djupborrad brunn på 90 meter.
har problem med illaluktande vatten (sumpgaser) annars är vattnet friskt förutom något hög halt av fluor.

Så nu har jag införskaffat mig en luftinjektor för 1400:- som ska kopplas mellan tank & pump för att tillsätta syre till vattnet och på så sätt få bort lukten. Föreningen mellan syre och gasen ska tydligen få bort lukten.

Någon som gjort något liknande med goda resultat ?
Hej. Vart köpte du luftinjektorn ??
Sitter på samma system med en djupborrad brunn och en lite hydropress.

Mvh kent / från Gotland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.