VVS-KUNGEN >>
Du kan nog det mesta om VVS. berätta hur du kan ha en så bred kunskapsnivå i detta ämne.
Jag har aldrig hört talas om att luftning av brunn skulle få järn att fällas ut i brunnen, trodde det var sumpgaser man kunde få att försvinna när man luftade.
Hur kan pumpen bli förstörd av att jag luftar i brunnen?
Du kan nog det mesta om VVS. berätta hur du kan ha en så bred kunskapsnivå i detta ämne.
Jag har aldrig hört talas om att luftning av brunn skulle få järn att fällas ut i brunnen, trodde det var sumpgaser man kunde få att försvinna när man luftade.
Hur kan pumpen bli förstörd av att jag luftar i brunnen?
Tack för ditt svar VVS-KUNGEN men jag tror det blir svårt att fortsätta diskussionen här om du ska svara med PM.
Det finns dom som syresätter sitt vatten i brunnen genom att spola vatten i brunnen, att ditt försäkringsbolag skulle ha synpunkter på det visste jag inte. Jag ska kontakta mitt.
Jag citerar ditt PM delvis>> ”det finns hydropresser med andra typer av gummi än butylgummi” Jag vet men dom används nog inte för dricksvatten, inte livsmedelsgodkända vad jag vet.
Jag ska inte förneka detta påstående angående diskussionen om hydropresser >> ” det faktiskt växer mer på gummi”, kan du förklara vad som växer på gummit och finns det bevis för det. Ditt sista inlägg gäller nog alla som luftar vattnet i sina brunnar även om det hamnade lite fel i texten>>” inte med idiotförslag så att folk förstör sina brunnar”
Jag tycker att du ska försöka svar på det förra inlägget, det kan bli svårt att ta dig på allvar om du ska PM svar direkt till mig.
Jag har ingen VVS utbildning så mina uppgifter kommer från vad jag läst mig till när det var dags för byte av pump i stugan.
För att återgå till ämnet http://www.varmdovattenteknik.se/pdf/svavelvate.pdf
Det finns dom som syresätter sitt vatten i brunnen genom att spola vatten i brunnen, att ditt försäkringsbolag skulle ha synpunkter på det visste jag inte. Jag ska kontakta mitt.
Jag citerar ditt PM delvis>> ”det finns hydropresser med andra typer av gummi än butylgummi” Jag vet men dom används nog inte för dricksvatten, inte livsmedelsgodkända vad jag vet.
Jag ska inte förneka detta påstående angående diskussionen om hydropresser >> ” det faktiskt växer mer på gummi”, kan du förklara vad som växer på gummit och finns det bevis för det. Ditt sista inlägg gäller nog alla som luftar vattnet i sina brunnar även om det hamnade lite fel i texten>>” inte med idiotförslag så att folk förstör sina brunnar”
Jag tycker att du ska försöka svar på det förra inlägget, det kan bli svårt att ta dig på allvar om du ska PM svar direkt till mig.
Jag har ingen VVS utbildning så mina uppgifter kommer från vad jag läst mig till när det var dags för byte av pump i stugan.
För att återgå till ämnet http://www.varmdovattenteknik.se/pdf/svavelvate.pdf
om det vore så lätt att lufta en brunn bara genom att spruta ner vatten så har jag svåst att tänka mig att någon ens lägger enrgi på att uppfinna ens tänka på att utveckla en luftningsanordning eller typ en micronizer..ellr??
grejen är att har du BARA sumpgaser går det umärkt att bara spola lite vatten...MEN har du nåt annat typ järn så fäller det ju ut...så för att återgå till ett av mina gamla inlägg TA ETT VATTENPROV CHANSA INTE...
Därför ska man inte råda folk att göra grejer som funkar för dig ...tveksam till att ni delar brunn med tusse...ha ha alla har inte samma vattenkvalitet som dig utan det är ganska individuellt...
grejen är att har du BARA sumpgaser går det umärkt att bara spola lite vatten...MEN har du nåt annat typ järn så fäller det ju ut...så för att återgå till ett av mina gamla inlägg TA ETT VATTENPROV CHANSA INTE...
Därför ska man inte råda folk att göra grejer som funkar för dig ...tveksam till att ni delar brunn med tusse...ha ha alla har inte samma vattenkvalitet som dig utan det är ganska individuellt...
Jag har tagit ett vattenprov och det var bra. Försök svara på detta nu. Hur kan järn fällas ut bara för att jag spolar vatten i brunnen. Hur kan pumpen bli förstörd av att jag luftar i brunnen?
Jag och andra berättar hur vi löst problemet, vi kommer inte med påståenden om hur brunnar förstör och trycktankar är äkliga.
Jag och andra berättar hur vi löst problemet, vi kommer inte med påståenden om hur brunnar förstör och trycktankar är äkliga.
Jag har också hört samma sak, dvs. man bör ta ett vattenprov och se till att man inte har förhöjda värden av metaller innan man gör som vi, dvs. borrar ett hål i slangen i brunnen.
Och apropå hydropress eller hydrofor. En boende i området fick otjänligt vatten, man kunde inte hitta orsaken. Tillslut kom man på att det kom från hydroforen och det kvarstående vattnet i denna. För mig känns det mycket konstigt att man överhuvudtaget får sälja hydropressar om det är så att de i så hög grad skulle bidra till otjänligt vatten. Själva har vi en 'Wellmate', tryckvattenbehållare, tillverkad i polyeten o glasfiber, luftblåsan är tillverkad av polyetherurethene.
Självklart borde väl alla med eget vatten lämna in vattenprov med jämna mellanrum.
Och apropå hydropress eller hydrofor. En boende i området fick otjänligt vatten, man kunde inte hitta orsaken. Tillslut kom man på att det kom från hydroforen och det kvarstående vattnet i denna. För mig känns det mycket konstigt att man överhuvudtaget får sälja hydropressar om det är så att de i så hög grad skulle bidra till otjänligt vatten. Själva har vi en 'Wellmate', tryckvattenbehållare, tillverkad i polyeten o glasfiber, luftblåsan är tillverkad av polyetherurethene.
Självklart borde väl alla med eget vatten lämna in vattenprov med jämna mellanrum.
VA vet Tusse om detta att ni har ett gummi som heter polyetherurethene??och inte butylgummi...he he det jag menar är att det som händer med brunnen när ni syresätter vattnet direkt i brunnen är att om ni TEX har järn i vattnt så fäller det ut där och kan föstöra brunnen ,,pumpen..
eller om ni har nåt annat ni har i vattnet som fäller ut vid syresättning så fäller det ut där i brunnen....MEN det är oxå positivt för man blir av med sumpgaser och dylikt..men KAN oxå få mer problem på köpet...Fattar inte varför ni är så negativa till vattenprov..Vattnet behöver inte SMAKA illa fär att innehålla något ohälsosamt..
>>"luftblåsan är tillverkad av polyetherurethene." Menar du POLYURETANER då blir jag rädd för det är en för mig mycket giftig plast, allergi vilket är vanlig vid dessa plaster.
VVS-KUNGEN läs=Jag har tagit ett vattenprov och det var bra.
VVS-KUNGEN läs=Jag har tagit ett vattenprov och det var bra.
Wellmate är en jättebra produkt...jag säger inte att en hydropress bidrar med bakterier eller gör erat vatten dåligt...jag TYCKER att det känns ofräscht efter att jag skurit upp en gummiblåsa och tittat hur den ser ut efter ett antal år....
Men koppar rör är oxå jävligt ofräscha efter ett antal år...men där har man inte så mycket val...men man kan välja bort en hydropress
Wellmate tryckvattenbehållare
Ger ca 3 gånger så stor avtappningsvolym som motsvarande hydrofor.
Tillverkade i polyeten och glasfiber därför helt korrosionsfria. Tankarna innehåller
en "air-cell" tillverkad i polyetherurethene som är förtryckt med luft. Luft
och vatten är strikt åtskilda, någon återfyllning av luft är ej nödvändig
den ger såååå mycket mer vatten...skitbra uppfinning. där är inte tillväxten så stor....på äckelfronten..
Men koppar rör är oxå jävligt ofräscha efter ett antal år...men där har man inte så mycket val...men man kan välja bort en hydropress
Wellmate tryckvattenbehållare
Ger ca 3 gånger så stor avtappningsvolym som motsvarande hydrofor.
Tillverkade i polyeten och glasfiber därför helt korrosionsfria. Tankarna innehåller
en "air-cell" tillverkad i polyetherurethene som är förtryckt med luft. Luft
och vatten är strikt åtskilda, någon återfyllning av luft är ej nödvändig
den ger såååå mycket mer vatten...skitbra uppfinning. där är inte tillväxten så stor....på äckelfronten..
TUSSEE vad kul för dig att DITT vattenprov var bra men alla kanske inte har ett så bra vattenprov att visa upp ..därför tycker jag att det är onödigt att ge "tips" som kan förstöra mer än vad det gör nytta....Det är som att jag skulle ha ett vatten som var så bra att jag kunde dricka direkt ur brunnen och min kompis har ett jättedåligt vatten...jag skulle ju inte tipsa honom att strunta i filter bara för att jag kan dricka ur MIN brunn..eller...
Du behöver inte "SKRIKA" jag hör dig ändå.
Detta kan jag läsa om Wellmate.
"Kärlet består av livsmedelklassad (U.S.A.) ...."Det är ingen hydropress utan kallas "Membranhydrofor"
Med det anser jag frågan besvarad.
Detta kan jag läsa om Wellmate.
"Kärlet består av livsmedelklassad (U.S.A.) ...."Det är ingen hydropress utan kallas "Membranhydrofor"
Med det anser jag frågan besvarad.