Är det nån som har erfarenhet av automatiska ventiler och luftfilter till kompressorer? Jag har en tvåcylindrig kompressor av rätt vanlig typ, alltså 3HK 50L. Råkar vara en Meec, men samma modell säljs / har sålts av bl.a. Clas Ohlson, Biltema, Verktygsboden etc.

Det finns ett par saker som stör mig med maskinen och som jag då tänkte jag kunde passa på att åtgärda:

1. Dräneringsventilen behövde bytas så jag köpte en kulventil och fuskade ihop den med lite andra klämringskopplingar jag hittade i förrådet. Plus en svamp för att undvika stänk. Verkar hålla för 10 bar. Förstod det som att sånna kopplingar (rätt gjorda och lagom åtdragna) skulle hålla för 16 bar?

Kulventil installerad på kompressor för dränering med klämringskopplingar och svamp för att förhindra stänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klar förbättring men jag var lite nyfiken på automatiska dräneringsventiler typ denna (https://www.aliexpress.com/item/1005001757687353.html). Verkar vara en vanlig modell som säljs "överallt". Är det nån som har testat en sån? Funkar den i längden? Går den att hålla ren från rost etc så den inte korkar igen? Filter inuti? Ser ut att vara rätt lite öppning jämfört med kulventilen ovan som öppnas till full diameter?

2. Luftfiltren var förstås delvis trasiga. Plastkonstruktion, plastgänga med nån slags filtersvamp i. Inte ens ett veckat filter. Svår att ta isär för rengöring vilket säkert bidragit till att de gått sönder. Tänkte även här att man kunde passa på att köpa något bättre när man ändå håller på. Ex nåt sånt här (https://www.aliexpress.com/item/32841255982.html). Nån som har detta filter (också en vanlig modell vad jag kan se på nätet)? Är det 3/8 gänga eller M16? Verkar vara lite olika bud på detta. 3/8 ska det vara förstås. Och räcker filterytan i två st filter av denna typ för en 3HK kompressor eller kommer det strypa tillförseln?

Förslag på andra billiga, bra filter (som inte är av plast!)?

3. Kan man få till nåt smidigare oljebyte än att behöva skruva loss siktglaset? Det känns som en riktigt puckad lösning som kommer leda till trasigt siktglas och ytterligare en reservdel att jaga efter. Finns ingen annan öppning för att få ur oljan, om man inte suger ut oljan med pump (kommer väl lämna en del bös kvar i botten dessutom). Finns heller inte plats för att få in en hylsnyckel till siktglaset utan man är hänvisad till blocknyckel eller dyl. Hur svårt hade det varit att sätta in en separat tömning av olja liksom? Riktigt knäppt om man vill sälja en maskin som ska hålla och där det är enkelt för folk att göra rätt.

Bästa svaret

1. Dessa ventiler funkar bra och ger en klar förbättring. Hela tanken med dessa är att de ska öppna så pass ofta att det inte blir några större mängder vatten i tanken, och därmed ingen rost.
2. Har ingen erfarenhet av andra filter men tror inte att det är så kritiskt.
3. Har alltid tömt mina småkompressorer med pump/sug. Gör inget om det blir lite skräp kvar i botten då det bara är stänksmörjning ändå.

• Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Köpte nya luftfilter av typen som jag länkade ovan. Av metall med veckat filter. Det var 3/8 tum gänga så inga problem där iaf!

MEN, när jag tog fram stoppuret för att kolla hur länge det tog att fylla tanken till 10 bar så skiljde det nästan 30s mot de gamla filtren. Som tur var så visade det sig inte vara pappersfiltret som var problemet utan det räckte att borra upp öppningen mot kompressorn från ~6.5mm till 10mm (hade inga större, bra borr). Förvånansvärt tjockt gods och hårt därtill (rostfritt?) för att vara Kina-grejer. Men nu är det nere på ungefär samma tid som innan för att fylla tanken.

Bild av borrning i luftfilterets metallöppning för att förbättra flödet mot kompressorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.