22 845 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Luftburen golvvärme..?
Sida 1 av 2
Hej allihop!
Vi ska titta på ett hus som har direktverkande el med luftburen golvvärme, det är ett enplanshus som är byggt 1991 på betongplatta, 126kvm. Det sitter 3-glasfönster i huset.
Är det rimligt att hushållsel och uppvärmning då är 17 000 kwh per år?
Jag har aldrig hört talas om luftburen golvvärme. Är det bättre eller sämre än vattenburet eller el?
Finns det några risker? Hur funkar det?
Vi ska titta på ett hus som har direktverkande el med luftburen golvvärme, det är ett enplanshus som är byggt 1991 på betongplatta, 126kvm. Det sitter 3-glasfönster i huset.
Är det rimligt att hushållsel och uppvärmning då är 17 000 kwh per år?
Jag har aldrig hört talas om luftburen golvvärme. Är det bättre eller sämre än vattenburet eller el?
Finns det några risker? Hur funkar det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
En massa damm och skit under golvet som kanske kommer upp, nä.
Protte
Protte
Betr förbrukningen så kan jag inte påstå att den är onormal. Men det är många faktorer som påverkar. För det första så vet jag inte hur stor del som är hushållsel och användningen av tappvarmvatten påverkar mycket.
Jag har sett exempel på identiska hus, och till synes liknande innehåll inkl de boende, men har mer än 100% skillnad i energiförbrukning.
Vet du hur många som bott i huset under den tidsperioden som du har förbrukningsuppgifter för? Långduschare?
Kan hushållselen betraktas som normal tror du? Jag menar då om det funnits andra elförbrukare än normalt installerade.
Det finns olika lösningar för luftburen golvvärme, det behöver absolut inte vara någon nackdel. Lösningar som har luftkanaler i slingor istället vattenburna slingor ger bl a fördelen att man inte drabbas av vattenskador orsakade av läckage i slingan.
Någonstans sitter det ett värmebatteri som i de flesta fall relativt enkelt går att byta ut till ett vattenburet, så du är inte låst till eluppvärmning.
Den största kostnadsbesparingen kan du göra genom att byta uppvärmningsform, inkl tappvarmvatten.
Jag har sett exempel på identiska hus, och till synes liknande innehåll inkl de boende, men har mer än 100% skillnad i energiförbrukning.
Vet du hur många som bott i huset under den tidsperioden som du har förbrukningsuppgifter för? Långduschare?
Kan hushållselen betraktas som normal tror du? Jag menar då om det funnits andra elförbrukare än normalt installerade.
Det finns olika lösningar för luftburen golvvärme, det behöver absolut inte vara någon nackdel. Lösningar som har luftkanaler i slingor istället vattenburna slingor ger bl a fördelen att man inte drabbas av vattenskador orsakade av läckage i slingan.
Någonstans sitter det ett värmebatteri som i de flesta fall relativt enkelt går att byta ut till ett vattenburet, så du är inte låst till eluppvärmning.
Den största kostnadsbesparingen kan du göra genom att byta uppvärmningsform, inkl tappvarmvatten.
Vet inte om det är vanligt förekommande men har bekanta i Kanada med ett dylikt värmesystem huset står på pelare ,med luftkanaler i golv .
Luften cirkulerar i dessa kanaler genom en gasuppvärmd panna ungefär som i ett vattenburet golvvärmesystem- fördelen är väl att luft inte kan frysa
alltså inga kanaler som blåser in luft
Luften cirkulerar i dessa kanaler genom en gasuppvärmd panna ungefär som i ett vattenburet golvvärmesystem- fördelen är väl att luft inte kan frysa
alltså inga kanaler som blåser in luft
Nej, jag har ingen aning om hur många som bor eller har bott där.Pelle-Pelle skrev:Betr förbrukningen så kan jag inte påstå att den är onormal. Men det är många faktorer som påverkar. För det första så vet jag inte hur stor del som är hushållsel och användningen av tappvarmvatten påverkar mycket.
Är det troligast att golvvärmen blev installerad när huset byggdes -91?
Jag läste om nån fläkt som kunde behöva bytas efter ca 15 år på ett sånt där system, nån som har en aning om vad det skulle kunna kosta?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Golvvärmen installerades troligen när huset byggdes.
Att fläkten måste bytas är ju inte värre än att du skulle behövt byta cirkulationspump.
Att fläkten måste bytas är ju inte värre än att du skulle behövt byta cirkulationspump.
Nä ok, men det säger mig ingenting heller. Det skulle ju vara lite småsurt att flytta in å så få byta nån fläkt för 25 000 krPelle-Pelle skrev:
Så vet nån på ett ungefär vad en sån fläkt kan kosta att byta?
Det är förmodligen ett legalettsystem, precis som exerg skriver.
Jag har ett sutteränghus byggd -90 med legalettsystem, vilket jag tycker fungerar bra.
Nackdelen är trögheten i systemet, alltså vid hastiga väderomslag så blir det en fördröjning, tex om det är -15 och sen ligger solen på så kan det bli ganska varmt. då värmen ligger kvar i plattan. Samt att det inte går att reglera värmen per rum.
I mitt fall så är det spirorör ingjutna i plattan. på vissa ställen så är det lite ojämn värme på plattan, har lite att göra med hur rören är dragen och avståndet mellan dom.
Fördelen är att det är att när väl plattan är uppvärmd så håller den värmen länge, dvs ganska låg energiförbrukning
Ligger på ca 14000 kwh per år inkl hushållsel,
142kvm
1,5 person i hushållet
Sundsvall
/Perra
Jag har ett sutteränghus byggd -90 med legalettsystem, vilket jag tycker fungerar bra.
Nackdelen är trögheten i systemet, alltså vid hastiga väderomslag så blir det en fördröjning, tex om det är -15 och sen ligger solen på så kan det bli ganska varmt. då värmen ligger kvar i plattan. Samt att det inte går att reglera värmen per rum.
I mitt fall så är det spirorör ingjutna i plattan. på vissa ställen så är det lite ojämn värme på plattan, har lite att göra med hur rören är dragen och avståndet mellan dom.
Fördelen är att det är att när väl plattan är uppvärmd så håller den värmen länge, dvs ganska låg energiförbrukning
142kvm
1,5 person i hushållet
Sundsvall
/Perra
Redigerat:
Ok, tack för ett bra svar!peve22 skrev:Det är förmodligen ett legalettsystem, precis som exerg skriver.
142kvm
1,5 person i hushållet
Sundsvall
/Perra
Kan man stänga av värmen helt under sommaren om man vill det?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Det här med tröghet i värmeregleringen i hus med ingjutet värmesystem i plattan är inget unikt för att det är luftsystem. Troligtvis är det så att hur långt ner i plattan rören ligger gör att det trögar upp, luftrör har större diameter än vattenslang och plattan torde vara något tjockare vid luft ingjutning.
Energiförbrukningen blir inte lägre för att man väljer golvvärme (oavsett typ), du har ju fortfarande samma klimatskal utåt som släpper igenom värme.
Är inte grunden byggd för golvvärme så får man högre energiförbrukning med i golvvärmesystem jämfört med ett konventionellt radiatorsystem. Men oftast upplevs ett golvvärmesystem som mer komfortabelt.
Det går bra att stänga av systemet på sommaren.
Är inte grunden byggd för golvvärme så får man högre energiförbrukning med i golvvärmesystem jämfört med ett konventionellt radiatorsystem. Men oftast upplevs ett golvvärmesystem som mer komfortabelt.
Det går bra att stänga av systemet på sommaren.