3 904 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Luftburen elvärme och luftvärmepump?
Tänkte bara höra om det är någon med luftburen elvärme som har installerat en luftvärmepump som kan berätta hur det fungerat och så?
Själv har jag en villa på 135 kvm, byggd 1987 som värms med el. Luften värms och fördelas sedan via utblås i taket i de olika rummen. Förvärmning av tilluften sker i en värmeväxlare i spiskåpan.
Har nu beställt en Toshiba luftvärmepump som ska installeras den 24:e. Ska bli mycket spännande att se hur elförbrukningen påverkas.
Vår beräknade totala årsförbrukning är 21.000kWh och då är vi två vuxna i hushållet.
Själv har jag en villa på 135 kvm, byggd 1987 som värms med el. Luften värms och fördelas sedan via utblås i taket i de olika rummen. Förvärmning av tilluften sker i en värmeväxlare i spiskåpan.
Har nu beställt en Toshiba luftvärmepump som ska installeras den 24:e. Ska bli mycket spännande att se hur elförbrukningen påverkas.
Vår beräknade totala årsförbrukning är 21.000kWh och då är vi två vuxna i hushållet.
Jag har inte gjort det själv men vet dom som har gjort det. Det viktigaste är att det ordinarie uppvärmningssystemet känner av att det inte längre behövs. Annars får du ohyggligt varmt
Troligen kommer du att kunna stänga luftvärmeelementet helt.
Har du cirkulationsluftintag så bör då placera inomhusdelen så att luften har en naturlig väg till detta. Du får då fin fördelning av luften i hela huset.
Har du cirkulationsluftintag så bör då placera inomhusdelen så att luften har en naturlig väg till detta. Du får då fin fördelning av luften i hela huset.
Innedelen på pumpen kommer placeras i samma rum (vardagsrummet) som insuget till "vanliga" uppvärmningsänläggningen. Vardagsrummet, köket och hallen sitter ihop i en ganska öppen planlösning så där här värmen lätt att sprida sig. Jag har fört lite statistik på elförbrukningen sen vi flyttade in i början på november så förhoppningvis kan jag visa ett diagram med en minskad förbrukning i denna tråd så småningom. 
I måndags så installerades luftvärmepumpen (Toshiba) och jag kan bara säga att det funkar kanon. Jag har vridit ner huvudvärmen till 18 grader och sen så står luftvärmepumpen och jobbar på 21 grader. Från att ha snittat runt 65-70kWh/dygn så ligger vi just nu på runt 45-48kWh/ dygn och då är det även lite varmare inne än förut.
Utetempen senaste veckan har varit mellan minus 3 till minus 8 grader.
Vi har precis som ni luftburen elvärme. Byggt -88. När vi köpte huset för snart 3 år sedan började vi med att sätta in en luftvärmepump för att sänka energiåtgången. De tidigare ägarna uppgav en årsförbrukning på ca 18 000 kWh. Inte så mycket men snål som man var, he he... 
Tyvärr kan jag säga att vi INTE blev nöjda
Visserlige "sjönk" vår årsförbrukning till 14 000 Kwh (inkl allt). Men det förde med sig att komforten blev lidande. Vår inomhustemp ligger på ca 23 grader precis vid inomhusdelen men i barnens rum och toaletter samt vårt sovrum ligger temperaturen på ca 17-19 grader. Iskalla golv, framförallt i badrummen samt i vårt sovrum (laminet).
För att inte tala om när man stänger till barnens dörrar nattetid. Då kan det i sämsta fall bli ner mot 16-17 grader. Inte så kul då barn (2 & 4 år) som bekant också oftast befinner sig på golvet.
Problemet är att vi ej har individuell rumsreglering. Givaren till luftvärmen sitter i returluftskanalen och känner temperaturen som sugs ifrån vardagsrummet. Antagligen som er anläggning funkar! Vardagsrummet som har en temp på 20-21 grader skall enligt luftvärmen representera hela husets temperatur. (vilket så inte är fallet).
Vi har vår inomhusdel till pumpen sitter i hallen (centralt i huset). Det skulle inte funka att ha den i vardagsrummet eftersom man då inte skulle kunna sitta och titta på tv som normalt folk utan det blåser storm i nacken >
För vår del har det gått så långt att vi faktiskt för ett antal dagar sedan stängt av pumpen helt och hållet!!!
Nu kör vi bara EL- värme!!! Snacka om komfortabelt klimat. 21 grader i hela huset utan kalla golv ;D
Visst svider det! Men jag uppskattar att vi får räkna med ca 5 000 kWh om året i högre energi men tillsvidare kan jag antagligen ta det. Vi ska inom 2-3 år installera en tung eldstad i huset. I hörnet framför luftintaget till elvärmen ;D Då J-vlar kommer vi att förhoppningsvis få varmt OCH låg energiförbrukning
Ingen som vill köpa en 3 år gammal Panasonic E9 5 kW?
Tyvärr kan jag säga att vi INTE blev nöjda
Visserlige "sjönk" vår årsförbrukning till 14 000 Kwh (inkl allt). Men det förde med sig att komforten blev lidande. Vår inomhustemp ligger på ca 23 grader precis vid inomhusdelen men i barnens rum och toaletter samt vårt sovrum ligger temperaturen på ca 17-19 grader. Iskalla golv, framförallt i badrummen samt i vårt sovrum (laminet).
För att inte tala om när man stänger till barnens dörrar nattetid. Då kan det i sämsta fall bli ner mot 16-17 grader. Inte så kul då barn (2 & 4 år) som bekant också oftast befinner sig på golvet.
Problemet är att vi ej har individuell rumsreglering. Givaren till luftvärmen sitter i returluftskanalen och känner temperaturen som sugs ifrån vardagsrummet. Antagligen som er anläggning funkar! Vardagsrummet som har en temp på 20-21 grader skall enligt luftvärmen representera hela husets temperatur. (vilket så inte är fallet).
Vi har vår inomhusdel till pumpen sitter i hallen (centralt i huset). Det skulle inte funka att ha den i vardagsrummet eftersom man då inte skulle kunna sitta och titta på tv som normalt folk utan det blåser storm i nacken >
För vår del har det gått så långt att vi faktiskt för ett antal dagar sedan stängt av pumpen helt och hållet!!!
Nu kör vi bara EL- värme!!! Snacka om komfortabelt klimat. 21 grader i hela huset utan kalla golv ;D
Visst svider det! Men jag uppskattar att vi får räkna med ca 5 000 kWh om året i högre energi men tillsvidare kan jag antagligen ta det. Vi ska inom 2-3 år installera en tung eldstad i huset. I hörnet framför luftintaget till elvärmen ;D Då J-vlar kommer vi att förhoppningsvis få varmt OCH låg energiförbrukning
Ingen som vill köpa en 3 år gammal Panasonic E9 5 kW?
Nu har vi kört systemet i en vecka och det funkar fortfarande bra, enda rummet som det är någon grad för kallt i är badrummet (oftast stängd dörr) Badrummet ska renoveras inom något år så då sätter vi in ett lite större elektriskt element där så löser det sig förhoppningsvis.
Funkar det inte att sätta din överblivna värmepumpens utedel vid det befintliga systemets frånluft för att ta tillvara en del av den värme som går ut, och sedan koppla värmepumpens innedel till det gamla systemets luftintag? Om den gamla värmeväxlaren tar tillvara 65-70% av frånluftens värme så borde det gå att suga ut lite till med hjälp av värmepumpen eftersom den luften är varmare än utetemperaturen.
Eller har jag gjort någon tankevurpa så det inte fungerar? Någon som provat?
Eller har jag gjort någon tankevurpa så det inte fungerar? Någon som provat?
Skulle det inte funka att flytta givaren från returluftkanalen till kanalen som levererar luft till alla rummen, tilluften. Då får du väl ett mer representativt värde för temperaturen på tillufen i huset.Steff skrev:Problemet är att vi ej har individuell rumsreglering. Givaren till luftvärmen sitter i returluftskanalen och känner temperaturen som sugs ifrån vardagsrummet. Antagligen som er anläggning funkar! Vardagsrummet som har en temp på 20-21 grader skall enligt luftvärmen representera hela husets temperatur. (vilket så inte är fallet).
En effekt kan dock bli att du på sätta luftvärmereglaget några grader högre än vad du har det i huset. Eftersom temperaturen på tilluften måste vara lite varmare än rumstemperaturen. Men har du VP:n på så kanske det går ändå med en lite lägre temperatur på luftvärmen.
falcor- Hur varmt har ni inne?
Vi har ca 22-23 grader i köket (närheten av innedel) och ca 19,5- 20 grader i sovrummet längst bort. Huset är på 120 kvm och samma systemlösning som ditt. Luftvärme + luftvp.
Har tidigare skrivit att jag ej är riktigt nöjd p g a temp.diffarna men för tillfället verkar jag ha hittat en bra inställning.
Tidigare hade vi ca 20 000 kWh totalt inkl hushållsel. Efter pumpen sattes dit ligger vi på 14 000 kWh.
Vi har ca 22-23 grader i köket (närheten av innedel) och ca 19,5- 20 grader i sovrummet längst bort. Huset är på 120 kvm och samma systemlösning som ditt. Luftvärme + luftvp.
Har tidigare skrivit att jag ej är riktigt nöjd p g a temp.diffarna men för tillfället verkar jag ha hittat en bra inställning.
Tidigare hade vi ca 20 000 kWh totalt inkl hushållsel. Efter pumpen sattes dit ligger vi på 14 000 kWh.
En bekant hade ett sådant hus. Innedelen för VP satt i hallen där frånluften från andra rum passerade till fläktrummet. På så sätt skedde uppvärmning först av VP och i andra hand av ursprungligt ventilationsaggregat.F falcor skrev:Tänkte bara höra om det är någon med luftburen elvärme som har installerat en luftvärmepump som kan berätta hur det fungerat och så?
Fungerade bra och jag tror det är i drift än hos nye husägaren.
Klicka här för att svara