Vad har du för värmepump?

Ivt greenline ht plus

Har du luftat cirkpumpen? Är radiatorerna jämnvarma? Droppar det ngt från säkerhetsventilen?

Ja. Efter luftning ja. Den bytte vi nyss för att den läkte men nu är den bra. Dock fortfarande ny luft.

Säkerhetsventilen är märkt med 2,5bar eller?

toto1 skrev:
Säkerhetsventilen är märkt med 2,5bar eller?
Vet inte men vad spelar det för roll?

Kolla säkerhetsventilens öppningstryck, Sen kan du börja med att fylla systemet, när det är varmt, till strax under säkerhetsventilens öppningstryck. Därefter går du och luftar ur ett par hekto. Vänta nåt dygn eller två och lufta sedan, utan att fylla på. Fortsätt så till systemtrycket sjunkit till ca: 1Bar.
På det sättet fyller du endast på med syresatt vatten en gång.

• Gilla
Pontus Jonason
  • Laddar…
toto1 skrev:
Kolla säkerhetsventilens öppningstryck, Sen kan du börja med att fylla systemet, när det är varmt, till strax under säkerhetsventilens öppningstryck. Därefter går du och luftar ur ett par hekto. Vänta nåt dygn eller två och lufta sedan, utan att fylla på. Fortsätt så till systemtrycket sjunkit till ca: 1Bar.
På det sättet fyller du endast på med syresatt vatten en gång.
Oavsett om jag gör 6 påfyllningar med 1 dl eller en påfyllning med 6 dl blir ju samma i slutändan.

Det brukar fungera för mig, så tydligen inte. Gör ett försök iallafall. Det är enkelt, kostar inget och är inte direkt tidskrävande.

huggan skrev:
Det andra låter helt rimligt och det ska jag mäta och korrigera. Tror att det är mellan 8,5-9 meter.
Du har källare, markplan och ovanvåning?
Om du har "normal" (2,5 m) takhöjd på varje våning och 0,5 m tjockt valv mellan våningarna så är det 8,5 m men om inte radiatorledning går uppe på vinden så är höjden mellan expkärlet i källaren och överkant på element på övervåningen ca 2,5 mindre.

huggan skrev:
Oavsett om jag gör 6 påfyllningar med 1 dl eller en påfyllning med 6 dl blir ju samma i slutändan.
Genom att fylla på en gång innan sex luftningar än efter varje luftning så hinner den påfyllda vattnet släppa så mycket luft som möjligt.

Demmpa skrev:
Genom att fylla på en gång innan sex luftningar än efter varje luftning så hinner den påfyllda vattnet släppa så mycket luft som möjligt.
Givetvis luftar jag allt på en gång. Inte under flera tillfällen. Däremot kan jag få fylla på mer än en gång. Men ska kolla trycket på säkerhetsventilen för det är såklart skönt att slippa fylla på fler gånger.

Åsa Lund
Vad du gör så kolla inte trycket i expansionskärlet...

• Gilla
toto1 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Vad du gör så kolla inte trycket i expansionskärlet...

???

Ironi...

Mattiaz skrev:
Ironi...
Jo men jag har frågat henne vad det har med att det kommer in luft i systemet att göra men inte fått något svar. Därav förkastat det förslaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.