36 454 läst ·
36 svar
36k läst
36 svar
Luftar elementen ofta, hur hitta orsaken?
Kolla säkerhetsventilens öppningstryck, Sen kan du börja med att fylla systemet, när det är varmt, till strax under säkerhetsventilens öppningstryck. Därefter går du och luftar ur ett par hekto. Vänta nåt dygn eller två och lufta sedan, utan att fylla på. Fortsätt så till systemtrycket sjunkit till ca: 1Bar.
På det sättet fyller du endast på med syresatt vatten en gång.
Oavsett om jag gör 6 påfyllningar med 1 dl eller en påfyllning med 6 dl blir ju samma i slutändan.toto1 skrev:Kolla säkerhetsventilens öppningstryck, Sen kan du börja med att fylla systemet, när det är varmt, till strax under säkerhetsventilens öppningstryck. Därefter går du och luftar ur ett par hekto. Vänta nåt dygn eller två och lufta sedan, utan att fylla på. Fortsätt så till systemtrycket sjunkit till ca: 1Bar.
Du har källare, markplan och ovanvåning?huggan skrev:
Om du har "normal" (2,5 m) takhöjd på varje våning och 0,5 m tjockt valv mellan våningarna så är det 8,5 m men om inte radiatorledning går uppe på vinden så är höjden mellan expkärlet i källaren och överkant på element på övervåningen ca 2,5 mindre.
Genom att fylla på en gång innan sex luftningar än efter varje luftning så hinner den påfyllda vattnet släppa så mycket luft som möjligt.huggan skrev:
Givetvis luftar jag allt på en gång. Inte under flera tillfällen. Däremot kan jag få fylla på mer än en gång. Men ska kolla trycket på säkerhetsventilen för det är såklart skönt att slippa fylla på fler gånger.Demmpa skrev: