Hej!

Jag har en villa med bergvärme.

Hälften av elementen i huset blir inte varma trots ett gediget luftande av alla radiatorer utan att det kommer luft.

Pratat med en rörmokare och fick tipset om att gå upp på vinden o kika om det sitter luftning där efter ett gammalt expansionkärl.

Hittade 2 rörstumpar som sticker upp som syns på bilden. Kan det vara de jag letat efter?
Isåfall hur gör jag när jag luftar dessa? Känns som stor risk för läckage med tanke på skicket på rören.

Mvh

• Två rostiga rörstumpar som sticker upp ur isoleringsmaterial, eventuellt för luftning i ett äldre värmesystem på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det vatten när du luftar så är det nog inte luften som orsakar problemen. När du säger hälften, är det allt på tex övervåningen som inte blir varmt eller är det blandat ? Annars låter det ju mer som ventilen kärvar och inte öppnar.

• Gilla
Björn Walfén
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kommer det vatten när du luftar så är det nog inte luften som orsakar problemen. När du säger hälften, är det allt på tex övervåningen som inte blir varmt eller är det blandat ? Annars låter det ju mer som ventilen kärvar och inte öppnar.
Det är 1/4 på övervåningen som är varmt, och 4/7 på undervåningen som är varma

Ett av elementen som är kallt på undervåningen har både jag och rörmokaren kontrollerat termostaten påoch konstaterat bra funktion samt luftat.

Om man stannar vid det som är kallt, är det bra sprutt på det vattnet som kommer när man luftar så är det ju bra flöde från ett håll iallafall. Då återstår ju bara ventil eller att det mot alla odds är igenrostat i nån ledning på tilloppet. Ibland är det ju svårt att veta om ventilen verkligen är öppen. Är det helt tyst så cirkulerar det troligen ingenting.

Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
Diagram av ett tvårörssystem med parallellkopplade radiatorer, visande flödes- och returledningar i rött och blått.
Enrörssystem (seriekopplade), är troligen flera slingor, oftast 3-5 radiatorer per slinga.

Diagram över ett tvårörsystem för radiatorer, visar parallellkopplade rör med både tillopp och returledning synliga i rött och blått.
Tvårörsystem (parallellkopplade).

S Stefan1972 skrev:
Om man stannar vid det som är kallt, är det bra sprutt på det vattnet som kommer när man luftar så är det ju bra flöde från ett håll iallafall. Då återstår ju bara ventil eller att det mot alla odds är igenrostat i nån ledning på tilloppet. Ibland är det ju svårt att veta om ventilen verkligen är öppen. Är det helt tyst så cirkulerar det troligen ingenting.
Asså det rinner ju på bra tycker jag ur det lilla hålet på ventilen, men har svårt att veta hur pass mycket sprut de ska va, brukar lufta med 1 bar tryck och pumpen avstängd

Demmpa Demmpa skrev:
Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
[bild]
Enrörssystem (seriekopplade), är troligen flera slingor, oftast 3-5 radiatorer per slinga.

[bild]
Tvårörsystem (parallellkopplade).
Ingen aning, hur vet man det?

B Björn Walfén skrev:
Asså det rinner ju på bra tycker jag ur det lilla hålet på ventilen, men har svårt att veta hur pass mycket sprut de ska va, brukar lufta med 1 bar tryck och pumpen avstängd
Det kan komma vatten genom luftningsventilen även om det är stopp på tilloppet eller returen, detta eftersom vattnet kan ta bägge hållen.

B Björn Walfén skrev:
Ingen aning, hur vet man det?
Kan stå i "huspärmen". Ofta kan man se det på hur radiatorerna är anslutna.
Bild på rören till/från radiator skulle underlätta.

B Björn Walfén skrev:
Det är 1/4 på övervåningen som är varmt, och 4/7 på undervåningen som är varma

Ett av elementen som är kallt på undervåningen har både jag och rörmokaren kontrollerat termostaten påoch konstaterat bra funktion samt luftat.
Men när man satte in bergvärmen så gjorde man om systemet till slutet system från öppet.Har du ett rött expansionskärl vid bergvärmepumpen?

V växelventil skrev:
Men när man satte in bergvärmen så gjorde man om systemet till slutet system från öppet.Har du ett rött expansionskärl vid bergvärmepumpen?
Nej ett grått men sitter ett expansionskärl på bergvärmepumpen

Demmpa Demmpa skrev:
Det kan komma vatten genom luftningsventilen även om det är stopp på tilloppet eller returen, detta eftersom vattnet kan ta bägge hållen.

Kan stå i "huspärmen". Ofta kan man se det på hur radiatorerna är anslutna.
Bild på rören till/från radiator skulle underlätta.

• Vit radiator monterad på en vägg med blommig tapet, omgiven av vita lister och ett mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara tvårörssystem.

Troligen sitter ventilkäglan fast i stängt läge på de radiatorer som är kalla.
Ta bort termostaten från ventilen, knacka distinkt på ventilhuset varvat med att trycka in stiftet (dra aldrig i stiftet) med tex skaftet på skruvmejsel.

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara tvårörssystem.

Troligen sitter ventilkäglan fast i stängt läge på de radiatorer som är kalla.
Ta bort termostaten från ventilen, knacka distinkt på ventilhuset varvat med att trycka in stiftet (dra aldrig i stiftet) med tex skaftet på skruvmejsel.
Ok ska prova! Tack!

Fast om ts haft en vvs kunnig där så borde väl det normala ha testats redan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.