Hej!
Jag har en villa med bergvärme.
Hälften av elementen i huset blir inte varma trots ett gediget luftande av alla radiatorer utan att det kommer luft.
Pratat med en rörmokare och fick tipset om att gå upp på vinden o kika om det sitter luftning där efter ett gammalt expansionkärl.
Hittade 2 rörstumpar som sticker upp som syns på bilden. Kan det vara de jag letat efter?
Isåfall hur gör jag när jag luftar dessa? Känns som stor risk för läckage med tanke på skicket på rören.
Mvh
Jag har en villa med bergvärme.
Hälften av elementen i huset blir inte varma trots ett gediget luftande av alla radiatorer utan att det kommer luft.
Pratat med en rörmokare och fick tipset om att gå upp på vinden o kika om det sitter luftning där efter ett gammalt expansionkärl.
Hittade 2 rörstumpar som sticker upp som syns på bilden. Kan det vara de jag letat efter?
Isåfall hur gör jag när jag luftar dessa? Känns som stor risk för läckage med tanke på skicket på rören.
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Kommer det vatten när du luftar så är det nog inte luften som orsakar problemen. När du säger hälften, är det allt på tex övervåningen som inte blir varmt eller är det blandat ? Annars låter det ju mer som ventilen kärvar och inte öppnar.
Det är 1/4 på övervåningen som är varmt, och 4/7 på undervåningen som är varmaS Stefan1972 skrev:
Ett av elementen som är kallt på undervåningen har både jag och rörmokaren kontrollerat termostaten påoch konstaterat bra funktion samt luftat.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Om man stannar vid det som är kallt, är det bra sprutt på det vattnet som kommer när man luftar så är det ju bra flöde från ett håll iallafall. Då återstår ju bara ventil eller att det mot alla odds är igenrostat i nån ledning på tilloppet. Ibland är det ju svårt att veta om ventilen verkligen är öppen. Är det helt tyst så cirkulerar det troligen ingenting.
Asså det rinner ju på bra tycker jag ur det lilla hålet på ventilen, men har svårt att veta hur pass mycket sprut de ska va, brukar lufta med 1 bar tryck och pumpen avstängdS Stefan1972 skrev:Om man stannar vid det som är kallt, är det bra sprutt på det vattnet som kommer när man luftar så är det ju bra flöde från ett håll iallafall. Då återstår ju bara ventil eller att det mot alla odds är igenrostat i nån ledning på tilloppet. Ibland är det ju svårt att veta om ventilen verkligen är öppen. Är det helt tyst så cirkulerar det troligen ingenting.
Det kan komma vatten genom luftningsventilen även om det är stopp på tilloppet eller returen, detta eftersom vattnet kan ta bägge hållen.B Björn Walfén skrev:
Kan stå i "huspärmen". Ofta kan man se det på hur radiatorerna är anslutna.B Björn Walfén skrev:
Bild på rören till/från radiator skulle underlätta.
Men när man satte in bergvärmen så gjorde man om systemet till slutet system från öppet.Har du ett rött expansionskärl vid bergvärmepumpen?B Björn Walfén skrev:
Demmpa skrev:
Ser ut att vara tvårörssystem.
Troligen sitter ventilkäglan fast i stängt läge på de radiatorer som är kalla.
Ta bort termostaten från ventilen, knacka distinkt på ventilhuset varvat med att trycka in stiftet (dra aldrig i stiftet) med tex skaftet på skruvmejsel.
Troligen sitter ventilkäglan fast i stängt läge på de radiatorer som är kalla.
Ta bort termostaten från ventilen, knacka distinkt på ventilhuset varvat med att trycka in stiftet (dra aldrig i stiftet) med tex skaftet på skruvmejsel.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast om ts haft en vvs kunnig där så borde väl det normala ha testats redan?
Klicka här för att svara