Hej!
Bor i en en tvåplansvilla.
Jag har bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset.
I ett rum på ovanvåningen är det kallt på golvet. Styrcentralen för detta rum sitter av någon anledning på nedervåningen.
Den övre slangen är varm, den nedre är kall - så jag antar att jag har luft i systemet.
jag undrar, hur luftar jag?
och hur gör jag när luftningsventilen är lägre än vad golvet är?
tack på förhand!
/T
Bor i en en tvåplansvilla.
Jag har bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset.
I ett rum på ovanvåningen är det kallt på golvet. Styrcentralen för detta rum sitter av någon anledning på nedervåningen.
Den övre slangen är varm, den nedre är kall - så jag antar att jag har luft i systemet.
jag undrar, hur luftar jag?
och hur gör jag när luftningsventilen är lägre än vad golvet är?
tack på förhand!
/T
Gasa på alla pumpar till max, stäng av alla slingor med termostaterna, ha donet borta på den kalla, skruva upp den svarta knoppen på avluftaren ( finns det flera lika ) och hoppas att luften går med runt, kan ta direkt eller flera timmar för att ut luften, en bubbla kan då rotera och gå sönder i microbubblor som åker med runt och hamnar förhoppningsvis i en avluftare med inte säkert. Blir bara drag i slingan så kommer luften att åka ut så småningom.
Tack för svar. Kan du förtydliga för mig som är lekman? Förstår inte riktigt de olika begreppen och vad som är vad!J jonaserik skrev:Gasa på alla pumpar till max, stäng av alla slingor med termostaterna, ha donet borta på den kalla, skruva upp den svarta knoppen på avluftaren ( finns det flera lika ) och hoppas att luften går med runt, kan ta direkt eller flera timmar för att ut luften, en bubbla kan då rotera och gå sönder i microbubblor som åker med runt och hamnar förhoppningsvis i en avluftare med inte säkert. Blir bara drag i slingan så kommer luften att åka ut så småningom.
I VP har finns det en pump och den ska du försöka få full fart på, öppna fronten och se om det är ett vred på svarta lådan på pumpen , ställ den 3 om det går. Du har ingen pump vid fördelarna ser det ut som. Du ställer ner termostaterna i alla rum till noll grader, ett dom är borta på fotot, är det den som inte blir varm. har du tryckt på piggen, den ska åka upp av sig själv ( ser ut som den är uppe ) Till höger sitter det avluftare med en svart knopp på, Skruva av knoppen och knacka på på sidan med en mejsel. Kan finnas en på det övre röret med. Detta för att om den satt sig så lossnar den invändigt , Prova och kom tillbaka
Tack för svar. Nu förstår jag lite bättre.J jonaserik skrev:I VP har finns det en pump och den ska du försöka få full fart på, öppna fronten och se om det är ett vred på svarta lådan på pumpen , ställ den 3 om det går. Du har ingen pump vid fördelarna ser det ut som. Du ställer ner termostaterna i alla rum till noll grader, ett dom är borta på fotot, är det den som inte blir varm. har du tryckt på piggen, den ska åka upp av sig själv ( ser ut som den är uppe ) Till höger sitter det avluftare med en svart knopp på, Skruva av knoppen och knacka på på sidan med en mejsel. Kan finnas en på det övre röret med. Detta för att om den satt sig så lossnar den invändigt , Prova och kom tillbaka
Lossat den svarta, men behöver jag även lossa den på sidan? Så här ser det ut
Svar nej det är pipen som sticker upp som luften kommer i, se bara till att du har tryck i systemet på min 1 bar.
Glöm inte att sätta tillbaka knoppen, den sorten har en förmåga att börja läcka om den är öppen, används nästan bara vid avluftning. manuellt.
Glöm inte att sätta tillbaka knoppen, den sorten har en förmåga att börja läcka om den är öppen, används nästan bara vid avluftning. manuellt.
OK 2 st luftare. nu syns att dom 3 donen är öppna + 2 som donen är borta på, är då helt öppna. är ett eller flera don felaktiga, alla don på plats utom den som är för kalla slingan så kan ev luft gå ur. Annars får man göra på ett annat sätt. Men prova detta först som är lättast och minst invecklat.
Provade öppna på skruven på sidan, och då kom det vatten. Hände inget genom att bara skruva av hatten. Kommer ingen luft.J jonaserik skrev:
Den vägen ska det komma vatten, är liksom en rensplugg för skit i den. Det med att det inte hände något, det gör det inte förrän det kommer luft i den. Microbubblor är små och det kan lång tid att fylla avluftaren. Prova allt annat först och kom tillbaka.
Ok, så låta den stå såhär ett par dagar och se om det blir bättre med andra ord? Trodde det var automatiskt avluftning med tanke på hålen.J jonaserik skrev:
Ok, men har det då någon betydelse ifall den sitter på eller ej?J jonaserik skrev:
Jag tänker att man vill skjuta på vatten och spola hela slingan/slangen som då förhoppningsvis tar med sig eventuell luft? i och med att luftningen sitter på nederplan så kommer ju inte luften leta sig ner utan hjälp?
Måste kolla hur man ställer upp trycket på pumpen
Tyvärr ingen framgång genom att låta systemet självlufta. Hur går jag vidare?
/T
/T