Det är flera saker som måste tas med i beräkningnen.
Först och främst var i landet du bor, det är nämligen avgörande för vilken verkningsgrad du kommer att få.
Det kan vara mer lönsamt att installera en luft/luft pump istället, då den inte behöver höja värmen lika mycket vilket gör den mer effektiv.
Vad har du för ventilation idag? Är det möjligt att installera en frånluftvärmepump, vilket ofta är billigare och ger en lättare beräkning.

Min svåger har en luf-vatten pump som klarar värmen ner till ungefär minus fem grader. Vid minus tio så stängs den av helt. Han har byggt den själv...

Ska du ha en luft -luft värmepump kväver det en öppen planlösning.
Ska du ha en luft -vatten beror det på hur stor yta du har att avge värmen på. tex. golvärme avger mycket värme vid låga temp. medan radiatorer kräver hög framledningstemp.
Jag har sett någon siffror på att luftvärmepump ger 2ggr effekten tillbaks medan, jord/berg värme ger 3ggr effekten. Men som sagt det beror på temp. jordtyp etc. så det är svårt att säga något exakt.

//Jonas

Värmepumpar bullrar, sedan diskuteras det ifall man upplever bullret som störande eller ej. Rekommendationen som dock alla ger är att inte placera värmepumpen nära sovrummen. Då det lågfrekventa bullret fortplantar sig långt.

En frånluftvärmepump har som största nackdel att den kräver en aktiv värmekälla, någonting måste värma luften från början. Oftast är detta löst m.h.a. en elpatron.

Bättre är att välja en jord eller bergsvärmepump. Något högre initialkostnad, men det lönar sig på sikt.

Har en luft-vattenpump som installerades redan -93. Fungerar bra, men tekniken har gått framåt. Var uppmärksam på att många kompressorer fortfarande är anpassade för R22 och tar mycket stryk med de nya köldmedierna.
Min är dockad mot en gammal olja/el-panna som jag nyligen dockade mot en extra vv-beredare. Detta var synnerligen lyckat - får gott om vv och spetsvärme.
Skulle jag nyinstallerat idag hade jag valt en ackumulatortank på minst 500 l istället för den gamla pannan.
Bor i Skåne och kör en 50-tals villa på 150 kvadrat på ca 19000 kvh inkl hushållsel.

Achilles Viggen skrev:
Jag har inte lyckats räkna hem en bergvärmepump. Mina kalkyler visar allt som oftast att när investeringen är betald är utrustningen slut.
Intressant. Vad har du räknat med för elpris?

Om man försöker skriva av hela kostnaden för både värmepump och borrhål på 10 år så finns det inte en chans att få en bergvärmeanläggning lönsam. Efter 10 år så har både värmepump och borrhål ett restvärde. En pump borde normalt hålla minst 15 år om den är rätt dimensionerad. Borrhålet ska hålla i hundra år!

Om man i utgångsläget har oljepanna som ska bytas ut så är troligen pellets det billigaste om man räknar på 5-10 års sikt. Men om man räknar på 15-20 års sikt så är säkerligen bergvärme billigast. (Detta med dagens energipriser :-/)

Om det går att sätta en pelletsbrännare i befintlig oljepanna så kan investeringen betala sig på 2-3 år! Det har jag gjort 8)

Lite mer matematik:
Mitt SBABlån (jag har hus att låna på) som jag tog för en månad sen blev på 3,80%
Efter skatteavdrag är det 2,66%
Lånet 90000:- kostar 5697 kr per år.
Värmepumpen (4,5 kw inkl borrhål och installation) spar 10000 spänn om året (beräknat på 25000 kwh årligen).
Jag har alltså 4303 kr över varje år EFTER att jag betalt banken. Om 20 år har är jag fri från lånet och hoppas att elen inte blivit för dyr för värmepumpar.
Inte svårt att räkna hem tycker jag. Är det någon som kan matematik och har annan åsikt ::)?

Hej BAS!
Ett inlägg från djävulens advokat:
1. 90000:- betalar inte en bergvämeanläggning, i varje fall inte i Stockholm.
2. Du jämför besparingen med elvärme(?) utan VP. Man kan ju också jämföra med tex pellets som har medför en mycket mindre investering och en driftkostnad som i dagsläget ligger någonstans mellan elvärme med och utan VP.
3. Värmepumpen KANSKE håller i 20 år men det är nog inget man ska räkna med. Det krävs mao troligen en ersättningsinvestering på vägen.
4. Du förutsätter att du ska bo kvar i mer än 20 år. Det gäller naturligtvis inte för alla.
5. Du förutsätter att räntan är 3.8% alla 20 åren.
6. Du förutsätter att elen inte ökar snabbare i pris än alternativen.

Ja, mina vänner - det här är inte enkelt att räkna på.
Men för att få en någorlunda rättvis kalkyl när man räknar på bergvärme är det ett par faktorer jag tänkte peka på:

Elpriset. Jag är säker på att det kommer att öka rätt mycket framöver. Allt pekar på det: Konsumtionen kommer att öka, samtidigt som man ska stänga ner kärnkraftverk. Dessutom har ju elskatten visat sig vara ett lämpligt offer för skatteväxling...Jag har försökt hitta vad elpriset ut till konsument var 1987, men inte lyckats. Elpriset är ju redan idag runt en krona beroende på avtal och bindningstider.

Borrhålet. En tyvärr ganska dyr historia. Oanständigt dyr, för övrigt - borrarna täljer verkligen guld idag. Egentligen borde man köpa en rigg och börja köra...jaja nog om det. Vad jag ville säga var, som Eld sade, att borrhålet har rätt dimensionerat en livslängd som överskrider husets och bör därför separeras från pumpkostnaden vid avräkning och skrivas av på....60 år? 100 år?

Glöm inte att en bergvärmeanläggning höjer försäljningsvärdet också...

Många faktorer är det och de flesta är egentligen gissningar. Personligen tror jag att det är elpriset som är den kritiska faktorn. Jag tror att den rätta vägen är att skaffa sig så låg elförbrukning som möjligt.

Att elda däremot, både ved och pellets och havre och vad det kan vara, är ett osäkert ekonomiskt alternativ.
Man vet aldrig vad skatterna blir - miljöavgifterna kommer säkerligen som ett brev på posten. Att man ska kunna få elda utan avgasrening, och dessutom att vedeldarna ska få göra det gratis...är det nån som tror på det egentligen....?

Ett är säkert iallafall. Det lönar sig att isolera. Det här med värmeväxlare tror jag stenhårt på.....

Hehe. Ett sant förtroende för statsmakten! ;)

Nä, jag tror inte att värmepumpar kommer att hamna vis skampålen - inte inom fem eller tio år iallafall.
Möjligen när bränslecellerna kommer, men det lär nog dröja....eller när vissa av alla köldbärarslangar börjat läcka ut sprit i grundvattnet - då lär det nog bli diskussion.
Annars har jag svårt att tro att något som ger tillbaks ca 3kw på en investerad kw kommer att bli föremål för bestraffning.

Men fortfarande - den bästa kilowatten är den sparade kilovatten. Isolera & Återanvänd.

Och förresten - jag är minst av allt någon filosof. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.