Ok, ja då kan det kanske räcka med en mindre modell men det är svårt att uppskatta effektbehovet när huset också är tillbyggt.
 
J Josth skrev:
Ok, ja då kan det kanske räcka med en mindre modell men det är svårt att uppskatta effektbehovet när huset också är tillbyggt.

Jag återkommer efter alla offerter kommer in. Du får gärna kolla på alla. Endast Bosch hörde av sig tills nu och han kommer imorgon.
 
J Josth skrev:
Vid -7°/35° ligger COP för NIBE F2120-16 på 3,5 medans Bosch ligger på 2,68 respektive 2,55 om man ska tro på specarna. Normen som COP mäts med anges inte alltid. Tycker i alla fall man kan säga att NIBE är klart bättre. Vi pratar om ett hus på 115+115=230 kvm, då behövs de större modellerna.
Svarar mig själv. Ser nu att COP 3,5 för F2016-16 är utan avfrostningar inräknade. Med avfrostningar inkluderade är COP 3,04 vid -7°/35°.
 
J Josth skrev:
Svarar mig själv. Ser nu att COP 3,5 för F2016-16 är utan avfrostningar inräknade. Med avfrostningar inkluderade är COP 3,04 vid -7°/35°.
Optimerade för att ge hög värme-effekt även när utetemperaturen går ned mot -20°C. Grundkonstruktionen är anpassad för att stå emot både isbildning och snödrivor. Den nya patenterade och strömsnåla avfrostningen sker dessutom i bakgrunden, utan att avbryta ordinarie drift.

Så står det på Bosch’s hemsida vet inte om avfrostningen påverkar COP. Kan nästan inget om värmepumpar.
 
U
H Hakan Simsek skrev:
Optimerade för att ge hög värme-effekt även när utetemperaturen går ned mot -20°C. Grundkonstruktionen är anpassad för att stå emot både isbildning och snödrivor. Den nya patenterade och strömsnåla avfrostningen sker dessutom i bakgrunden, utan att avbryta ordinarie drift.

Så står det på Bosch’s hemsida vet inte om avfrostningen påverkar COP. Kan nästan inget om värmepumpar.
Jag skulle räkna bort Bosch/IVT som alternativ till LVVP, de kommer köra för mycket elpatron i Sundsvall. De stånger av kompressorn vid -20, sen startar den inte igen förens ute-temp når -17. Som tidigare sagts så titta på de som går ner till -25, då hjälper kompressorn ändå lite.

…såvida du inte får den billigt i förhållande till konkurenterna, då kan kalkylen gå ihop sig.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle räkna bort Bosch/IVT som alternativ till LVVP, de kommer köra för mycket elpatron i Sundsvall. De stånger av kompressorn vid -20, sen startar den inte igen förens ute-temp når -17. Som tidigare sagts så titta på de som går ner till -25, då hjälper kompressorn ändå lite.

…såvida du inte får den billigt i förhållande till konkurenterna, då kan kalkylen gå ihop sig.
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle räkna bort Bosch/IVT som alternativ till LVVP, de kommer köra för mycket elpatron i Sundsvall. De stånger av kompressorn vid -20, sen startar den inte igen förens ute-temp når -17. Som tidigare sagts så titta på de som går ner till -25, då hjälper kompressorn ändå lite.

j
…såvida du inte får den billigt i förhållande till konkurenterna, då kan kalkylen gå ihop sig.
då finns det endast Mitsibushi, Nibe och Daikin. Om vi plockar bort Mitsibushin då har vi endast två kvar.
 
J Josth skrev:
Om du skriver närmaste större tätort kan jag titta i tabellen och se vilken den dimensionerande vinterutetemperaturen är. T.ex. NIBE senaste modell klarar ner till -25 grader ute och Mitsubishi har ett par olika som klarar ner till -28 grader. Detta under förutsättning att effekten räcker till och den avtar med sjunkande utetemperatur liksom verkningsgraden. Man får räkna med att en luftvattenvärmepump behöver stöd av el-patronen när det är riktigt kallt. Bergvärme och även jordvärme fungerar bättre när det är mycket kallt men det är ju inte alltid möjligt att få borra och det behövs ganska mycket mark för jordvärme.
J Josth skrev:
Hej! Sundsvall har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,9 °C enligt Boverkets tabell. Då är det bra med en modell som klarar -25 °C. NIBE F2120-16 eller Daikin Altherma TopGrade skulle jag rösta på.
J Josth skrev:
Svarar mig själv. Ser nu att COP 3,5 för F2016-16 är utan avfrostningar inräknade. Med avfrostningar inkluderade är COP 3,04 vid -7°/35°.[/QUOTE
Hej! Nu fick jag kalkyl från Bosch efter besöket idag.
 
  • Energianalys, värmepump, effektivitet, bostad, årlig förbrukning, uppvärmningskostnad, jämförelse, energibesparing, A++ betyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Intressant. Ser bra ut tycker jag där det tydligt framgår vilken energi som kommer att behövas för värme och varmvatten efter installationen. Hushålls-el som tillkommer brukar man anta är 5000 kWh/år. Varmvatten för en familj brukar antas motsvara 4500 kWh/år så för två personer i hushållet borde det egentligen räcka med drygt hälften så där sparar man en del. Fast det är ju bra om värmesystemet är dimensionerat för en familj på fyra personer. "Utetemperatur kallaste dagen på året: -16 °C" tror jag dock inte på med tanke på DVUT i Boverkets tabell. Det normala är att utgå från 30 års data och göra statistik av det, inte bara jämföra med senaste året/åren.
 
J Josth skrev:
Intressant. Ser bra ut tycker jag där det tydligt framgår vilken energi som kommer att behövas för värme och varmvatten efter installationen. Hushålls-el som tillkommer brukar man anta är 5000 kWh/år. Varmvatten för en familj brukar antas motsvara 4500 kWh/år så för två personer i hushållet borde det egentligen räcka med drygt hälften så där sparar man en del. Fast det är ju bra om värmesystemet är dimensionerat för en familj på fyra personer. "Utetemperatur kallaste dagen på året: -16 °C" tror jag dock inte på med tanke på DVUT i Boverkets tabell. Det normala är att utgå från 30 års data och göra statistik av det, inte bara jämföra med senaste året/åren.
Offert kommer in imorgon. Vet ej vart landar den. En fråga; 11755 kwh inräknat varmvatten 4500 khw i den? :) Jag har runt 20000 om året just nu med den gamla.
 
Ja varmvatten ingår i de 11755 kWh. Det är varmvatten brutto som antas vara 4500 kWh för en familj. Det går alltså åt 4500 kWh/år el i en elektrisk varmvattenberedare men med värmepump behövs bara i genomsnitt en tredjedel så mycket el, 1500 kWh/år el. Ny total elförbrukning för er borde bli kring 15000-17000 kWh/år med 2 personer i hushållet om man tänker att ni sparar en del på varmvattnet och på hushålls-el jämfört med en familj på 4 personer. Men kalkylen är som sagt en uppskattning som IVT skriver.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja varmvatten ingår i de 11755 kWh. Det är varmvatten brutto som antas vara 4500 kWh för en familj. Det går alltså åt 4500 kWh/år el i en elektrisk varmvattenberedare men med värmepump behövs bara i genomsnitt en tredjedel så mycket el, 1500 kWh/år el. Ny total elförbrukning för er borde bli kring 15000-17000 kWh/år med 2 personer i hushållet om man tänker att ni sparar en del på varmvattnet och på hushålls-el jämfört med en familj på 4 personer. Men kalkylen är som sagt en uppskattning som IVT skriver.

Tack! Nu inväntar offert som kommer in imorgon. Lite nyfiken på totalkostnaden. Fått in offert från polarpumpen på Mitsibushi EHST20D/SWM100 10kw och den är på 136.240-

känns inte så seriöst när man bara skickar offert utan att kolla på nåt.
 
Mitsubishi via Polarpumpen är säkert en av de som håller allra bäst pris men Ecodan har fått en del klagomål på ljudnivån. Bl.a. i Skåne har de fått byta ut ett betydande antal utedelar på garantin. Löper allt väl med köpet fungerar det bra Polarpumpen men om det blir t.ex. garantiärenden kan det gå väldigt trögt och ta mycket lång tid att lösa samtidigt som man tvingas köra med enbart el-patronen för värmen. Ska bli intressant att jämföra med de andra offerterna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Mitsubishi via Polarpumpen är säkert en av de som håller allra bäst pris men Ecodan har fått en del klagomål på ljudnivån. Bl.a. i Skåne har de fått byta ut ett betydande antal utedelar på garantin. Löper allt väl med köpet fungerar det bra Polarpumpen men om det blir t.ex. garantiärenden kan det gå väldigt trögt och ta mycket lång tid att lösa samtidigt som man tvingas köra med enbart el-patronen för värmen. Ska bli intressant att jämföra med de andra offerterna.
Hej nu kom offerten från Bosch.
Bosch 7000i LW 13 Utedel
Bosch AWM 13-17 Innedel
Komplett installation inkl.elarbeten och gjuten platta Bortforslig och skrotning av befintlig värmepump Totalsumma enligt ROT-Schablon 152.510-

Mitsibushi varit hör och kollade nyss och enligt teknikern 9kw split skulle räcka. Han skickar offert om några timmar men skulle inte gå över 130 sa han.
 
H Hakan Simsek skrev:
Hej nu kom offerten från Bosch.
Bosch 7000i LW 13 Utedel
Bosch AWM 13-17 Innedel
Komplett installation inkl.elarbeten och gjuten platta Bortforslig och skrotning av befintlig värmepump Totalsumma enligt ROT-Schablon 152.510-

Mitsibushi varit hör och kollade nyss och enligt teknikern 9kw split skulle räcka. Han skickar offert om några timmar men skulle inte gå över 130 sa han.
Det är nästan alltid värt de extra få tusenlapparna att gå upp ett steg. Så säger Mitsibushi 9kW och det kostar bara 5-7-9 tusen extra att få en 12a .... ta tolvan. Speciellt med tanke på att du bor en bit norrut
 
M MrDizzy skrev:
Det är nästan alltid värt de extra få tusenlapparna att gå upp ett steg. Så säger Mitsibushi 9kW och det kostar bara 5-7-9 tusen extra att få en 12a .... ta tolvan. Speciellt med tanke på att du bor en bit norrut
Och offert inne från Mitsibushi också.

Mitsubishi Electric Ecodan PUD SWM80-YAA EHST20D-YM9D Luft/vatten värmepump. Standard installation L/V
Betongfundament till markstativ med dräneringstråg och värmekabel.
Trådlös innetermostat PAR W50
Landar på 130.429-

Den här Mitsibushin endast 8kw tror jag och Bosch 13kw.. Och frågan är om man ska välja mellan Bosch och Mitsibushi då vilken ska man ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.