Vi har ett fritidshus byggt ca -61 med varmvattenberedare. De 20 år jag har varit i släkten har den bara hängt där. Aldrig luftats av eller tömts eller nåt. Huset står med underhållsvärme på vintrarna. Vi brukar bara sätta på den när vi kommer och stänga av när vi åker. Men nu hostade och rosslade det rejält ur kranen av luft som kom ut med varmvattnet när vi kom. Inget när man spolar kallt, bara varmvattnet. Det blev bra när vi spolat en stund för att sen återkomma nästa morgon och sen lite då och då under dagen.
Vattnet är lika varmt som vanligt och det är lika i både kran i köket, handfatet på toaletten och i duschen. Nån idé på vad som kan vara fel? Börjar varmvattenberedaren ge upp? Den värmer som sagt som vanligt.
Tacksam för snabbt svar om någon har nån idé då vi bara är här några dagar och ett sällskap ska hyra stugan nästa vecka.
/Josefine
Vattnet är lika varmt som vanligt och det är lika i både kran i köket, handfatet på toaletten och i duschen. Nån idé på vad som kan vara fel? Börjar varmvattenberedaren ge upp? Den värmer som sagt som vanligt.
Tacksam för snabbt svar om någon har nån idé då vi bara är här några dagar och ett sällskap ska hyra stugan nästa vecka.
/Josefine
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Jag tänkte ifall det kokar, eller kanske mer fäller ut gaser från vattnet.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.
Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.
Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
Det är och har alltid varit väldigt varmt varmvatten, sådär så att man bränner sig. Men ingen har ändrat nåt med flit iallafall. Ska se om jag kan testa att sänka (om jag lyckas lokalisera termostaten ).Mikael_L skrev:
Jag tänkte ifall det kokar, eller kanske mer fäller ut gaser från vattnet.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.
Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Undrar hur den ser ut inuti om den aldrig är tömd och rengjord på 20 år. När jag öppnade min lilla på 30 liter efter bara fem år och med kommunalt vatten var det fullt med gegga och grus i botten. Vet inte exakt hur detta kan ge de fenomen du beskriver men en rengöring en gång per halvdecennium skulle nog inte skada.
Det verkar som om problemet är löst! Stort tack för hjälpen!!Mikael_L skrev:
Jag tänkte ifall det kokar, eller kanske mer fäller ut gaser från vattnet.
Jag skulle i alla fall fundera lite på om temperaturen har ändrats.
Det är ju liksom ett trycksatt system, så det kan ju inte komma in någon luft/gas någonstans.
Möjligen före pumpen, men då skulle både varm och kallvatten ha luft.
Äsch då, i Härjedalen finns bara rent och klart fjällvatten! Skämt åsido, en rengöring skulle nog inte heller skada. Tack för tipset.Magnus E K skrev:
Undrar hur den ser ut inuti om den aldrig är tömd och rengjord på 20 år. När jag öppnade min lilla på 30 liter efter bara fem år och med kommunalt vatten var det fullt med gegga och grus i botten. Vet inte exakt hur detta kan ge de fenomen du beskriver men en rengöring en gång per halvdecennium skulle nog inte skada.
Klicka här för att svara


