Hej,
Vi har under hösten låtit installera en ny luft/luftvärmepump, på samma plats som vår tidigare enhet som var nästan 17 år gammal.

Men den nya utedelen åter betydligt mer än den gamla, trots att den gamla började bli sliten på slutet.

Firman som installerade den menar att det är inga konstigheter att utedelen brummar och låter.

Enligt specen så ska utedelen ha en ljudnivå på 47 dB.

Jag har mätt upp 65-75 dB på ca 1 meters håll när den är igång. Den hörs ända ut på gatan, vilket den gamla aldrig gjorde.

Är detta rimligt?

Redigerat:
Vad hade ni innan och vad har ni nu ?

säkert en llvp från temu eller wish

Ljudnivå, ljudtryck kan vara uppmätt vid nominell effekt och alltså inte när den jobbar hårt.
Lite lurigt det där på produktblad !

C Comfort Thomas skrev:
Vad hade ni innan och vad har ni nu ?
Vi hade en Toshiba Daiseikai, kommer inte ihåg exakt modell.

Den nya är en Fujitsu Slim Nordic Inverter 12 (enligt offerten)

T tamias skrev:
Vi hade en Toshiba Daiseikai, kommer inte ihåg exakt modell.

Den nya är en Fujitsu Slim Nordic Inverter 12 (enligt offerten)
den gamla slimen låter jättemycket på utsidan då det är en väldigt drag i fläkten
men den nya som sälj sedan 3 år är nästan knäpptyst
du ser att det står excellence på den nya

Om den nu ska vara knäpptyst så är det onekligen något som är fel på trådskaparens om det är uppmätt med mätinstrument som visar rätt för dom värdena är inte knäpptysta 😎

returen returen skrev:
den gamla slimen låter jättemycket på utsidan då det är en väldigt drag i fläkten
men den nya som sälj sedan 3 år är nästan knäpptyst
du ser att det står excellence på den nya
Vi har nog inte Excellence. På innedelen står det Model ASYG12KMBC och på utedelen AOYG12KMCBN.

C Comfort Thomas skrev:
Ljudnivå, ljudtryck kan vara uppmätt vid nominell effekt och alltså inte när den jobbar hårt.
Lite lurigt det där på produktblad !
Jo, det känns inte solklart

Den pumpen är väl för typ södra europa?
Jag kan ha fel...
Energimärkning för Fujitsu-pump, SEER 6,9, SCOP 4,1, ljudnivåer 59dB och 65dB, med en karta över energieffektivitet i Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Den pumpen är väl för typ södra europa?
Jag kan ha fel...
[bild]
På den där står det 65 dB på utedelen och inte 47 dB som reklambladet jag länkade till :(

T tamias skrev:
Jo, det känns inte solklart
fläkten ute har två hastigheter och det är på den högsta som det blir otrevligt inte minst när buskaget blåser väck.
det finns inget att gör åt detta mer än att hålla jämn temperatur så att den inte behöver jobba så hårt
men som sagt efterföljaren sedan ett par år tillbaka är nästan lika ljudlös som mitsubishi heron är

T tamias skrev:
[länk]

Enligt reklambladet ska den funka ned till -30.
Men fan vet
jo det gör den och det är testat i Boden utmed älven

T tamias skrev:
På den där står det 65 dB på utedelen och inte 47 dB som reklambladet jag länkade till :(
det finns fler fel i produktbladet men som sagt det är utgången modell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.