Hej! Tror ni det fungerar om man placerar en luft luft värmepump på denna vägg (blå markering) om man vill ha värme och kyla upp till övervåningen?

• Trappa med vitmålat räcke och en blå markering på väggen där en luft-luftvärmepump planeras att placeras för värme och kyla till övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma situation men med skillnaden att jag helst vill ha kylan upp och värmen ner - vilket strider mot naturlagen.

Vi hade vår luft/luft placerad på precis ett sånt ställe i vårt tidigare hus. Det gick inte att få upp kylan på övervåningen även om man riktade spjällen så högt som möjligt. Däremot kunde kyla nedervåningen och vädra ut på övervåningen och på så sätt "suga" upp den kylda luften.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Om trappstegen är stängda sista 3-4 stegen upptil och det är en modell med högt luftflöde så brukar det fungera bra att få upp kylan.
Kan dock vara lite svårare att få värmen att sprida sig bra på nedre plan om det är stängda steg hela vägen

Vi behöver inte ha ner varken värme eller kyla. Vi har redan en luft luft värmepump på nedvåningen. Så detta är endast för behoven på övervåningen.

Om då dom 3-4 översta stegen är täckta och ni monterar en modell med högt luftflöde så fungerar det att få upp kylan.
Förutsatt att den då går med högsta luftflöde vilket inte alla står ut med ljudmässigt!

I Idoda skrev:
Vi behöver inte ha ner varken värme eller kyla. Vi har redan en luft luft värmepump på nedvåningen. Så detta är endast för behoven på övervåningen.
Finns det ingenstans att placera den på övervåningen? Om den inte alls ska användas till nedervåningen känns det onödigt att placera den i trappen.

• Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
Antog att placering på övre plan inte fungerar med tanke på frågan !
Har man inte haft ett par olika återförsäljare/installatörer på plats för att se alla förutsättningar så är det att rekommendera för att få lite synpunkter/förslag.

C Comfort Thomas skrev:
Antog att placering på övre plan inte fungerar med tanke på frågan !
Har man inte haft ett par olika återförsäljare/installatörer på plats för att se alla förutsättningar så är det att rekommendera för att få lite synpunkter/förslag.
Jo, man kan ju anta det, mest bara för att säkerställa att det är så, ibland är det ju lätt att tänka fort och fel. =)

Har endast haft en här, den tyckte att placeringen där var det bästa. Övervåningen har en soffa och tv-rum och skulle den sitta där blåser det på personen i soffan. Det finns ingen man kan typ hänga i taket? Alltså inte en takmonterad? 🤔

Finns takmonterade/takkassetter men då hamnar priset troligen på runt dubbla eller trippla priset mot en vanlig.

Farstatjej90
Jag tror inte den kommer kyla ovanvåningen.

Har monterat flera stycken på motsvarande placering och som jag skrev tidigare angående förutsättningar så fungerar det bra.

Kall luft är tyngre än varm luft, så även om man kan blåsa upp den kalla luften kommer den "rinna" tillbaka nedför trappan. Så hoppas inte för mycket på kyleffekten, värma är mycket lättare och kommer förmodligen fungera som önskat

Då man trycker på med kall luft efter golvet så får den kalla luften som vill nedåt svårt att rinna ner .
Funkar som sagt bra och alla som har den placeringen av mina kunder är mer än nöjda och klagar snarare på att det är för kallt.
Men allt handlar om förutsättningar med trappsteg, modell på luftvärmepump och planlösning på övre plan så ta hem installatör för att se alla förutsättningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.