Renoverare
· västra götaland
· 813 inlägg
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
de med snabbkoppling kan man installera själv... men får enl reglerna inte...
(tex https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-022111/ - notera att alla julas pumpar inte har snabbkoppling!)
(tex https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-022111/ - notera att alla julas pumpar inte har snabbkoppling!)
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det ser ut som en enormt ineffektiv lösning, dessutom bullrig om allt detta fläktande ska ske inomhus. En normal split LLVP omsätter mycket stora volymer kall uteluft, minsta lilla att man försöker bygga in utedelen så tappar man verkningsgrad och effekt. Möjligen kan man ha ett tak som snörasskydd över, på behörigt avstånd ovan ytterdelen. Maskinen som visas kommer inte att vara till belåtenhet för de behov den ska fylla.useless skrev:
Ja, effektiviteten är inte på topp, vilket recensionerna vittnar om. Men frågan var ju vilka luft/luftvärmepumpar man får installera själv och då är det bara den typen om man inte råkar hitta en split-modell som är byggd för R290.
Genuint nyfiken, men har du hittat nån LLVP split med r290 som går att beställa inom EU?useless skrev:
Jag tror jag hittade några i indien/Kina sist jag letade, och så hittade jag lite pressreleaser från ett företag som skulle lansera i Europa (men det gick inte att beställa då).
Teoretiskt borde det bli ganska ok cop med r290, även om livslängden kanske blir lite mer begränsad...
Nej, jag har bara hört att det ska vara på gång, men aldrig att det har funnits till försäljning. Det finns som sagt var några kinamärken som säljs med propan i andra världsdelar. Kanske skulle vara idé att importera ett parti?B BSOD skrev:Genuint nyfiken, men har du hittat nån LLVP split med r290 som går att beställa inom EU?
Jag tror jag hittade några i indien/Kina sist jag letade, och så hittade jag lite pressreleaser från ett företag som skulle lansera i Europa (men det gick inte att beställa då).
Teoretiskt borde det bli ganska ok cop med r290, även om livslängden kanske blir lite mer begränsad...
De kanske kommer hit så småningom när allt med någon som helst GWP blir förbjudet. Det börjar ju bli ganska vanligt i luft/vattenvärmepumpar och är standard i alla kyl-/frysskåp nu för tiden.
Flertal FTX-aggregat har R290 så det är inget teknisk hinder att använda R290 som köldmedel inomhus och 400 gram R290 motsvara ca 1 kg R410 i fyllning typisk en LLVP och upp till 500 gram är inget problem att ha i en splitaggregat med inomhusdel om man ser på reglerna med HC som finns idag, tror att man tom. får har mer än så idag.
En del portabla AC har idag rätt mycket R290 i sig och ändå saluförs utan problem.
Att det inte fins LLVP-produkter med R290 att välja på är av andra orsaker än ren tekniska och tillverkare som tidigare har tillverkat R407C och ännu tidigare R22-maskiner skulle kunna använda R290 rätt av med mindre justeringar, men problemen är att många av den är borta idag eller gått över till högtryckssystem som med R410A och R32 trots lägre teoretisk möjlig COP pga. valet av köldmedel och är inte direkt sugna på att bygga om sina tillverkningsled igen med inkörningsproblem som det alltid blir när man byter köldmedie.
nu skall sägas att R32 är inte så långt efter R290 i avseende teoretisk COP men har sina nackdelar att det komprimeras väldigt hett om det inte körts i två steg med mellankylning eller kyls av olja under komressionen[1] , vilket förkortar hållbarhet på kompressor, hög systemtryck gör att kompressorenrna läcker mer i tätyorna under kompresssionsarbetet bara för att det är högre densitet i gasen som läcker och det är ganska mycket, och sist att termiska ledningsförmågan är sämre på R32/R410A än R290 - även om det kan handla om enstaka grad på evaporatorn resp kondensorn i högre och lägre temperatur så blir det stor avtryck i system-COP när temperaturdiffen mellan gas/vätska inne i sligorna och fläns är mindre med R290 än med R32.
[1] ammoniak-maskiner har samma problem att ammoniakgasen blir väldigt het under kompression pga låg termisk kapacitet - men det har man ärt sig sedan typ 40 och 50-talet att hantera i stora industriella kyl och frysanlägningar.
En del portabla AC har idag rätt mycket R290 i sig och ändå saluförs utan problem.
Att det inte fins LLVP-produkter med R290 att välja på är av andra orsaker än ren tekniska och tillverkare som tidigare har tillverkat R407C och ännu tidigare R22-maskiner skulle kunna använda R290 rätt av med mindre justeringar, men problemen är att många av den är borta idag eller gått över till högtryckssystem som med R410A och R32 trots lägre teoretisk möjlig COP pga. valet av köldmedel och är inte direkt sugna på att bygga om sina tillverkningsled igen med inkörningsproblem som det alltid blir när man byter köldmedie.
nu skall sägas att R32 är inte så långt efter R290 i avseende teoretisk COP men har sina nackdelar att det komprimeras väldigt hett om det inte körts i två steg med mellankylning eller kyls av olja under komressionen[1] , vilket förkortar hållbarhet på kompressor, hög systemtryck gör att kompressorenrna läcker mer i tätyorna under kompresssionsarbetet bara för att det är högre densitet i gasen som läcker och det är ganska mycket, och sist att termiska ledningsförmågan är sämre på R32/R410A än R290 - även om det kan handla om enstaka grad på evaporatorn resp kondensorn i högre och lägre temperatur så blir det stor avtryck i system-COP när temperaturdiffen mellan gas/vätska inne i sligorna och fläns är mindre med R290 än med R32.
[1] ammoniak-maskiner har samma problem att ammoniakgasen blir väldigt het under kompression pga låg termisk kapacitet - men det har man ärt sig sedan typ 40 och 50-talet att hantera i stora industriella kyl och frysanlägningar.