Hej. Jag har fjärrvärme och därmed vattenburen uppvärmning i ett hus som är byggt 1966. Jag har problem med ett element som, trots upprepade luftningar behöver luftas igen. Misstänker att det kommer in luft i systemet någonstans ifrån - luft = syre = korrosion. Kan någon rekommendera vad jag ska göra?

B
Välkommen till forumet!

Se till att ha övertryck i systemet. Du borde ha ett expansionskärl, ofta rött, vid fjv växlaren där man kan läsa av trycket på radiatorkretsen. Knappt 1bar är lämpligt, lite mer om du har tryckmätaren i källaren med flera våningar uppepå.

• Gilla
Patrik Alexandersson1
  • Laddar…
Har samma problem. Sjunker trycket under ca 1,3 bar så får jag luft i system.
Högsta punkten på elementet är ca 3 meter över mätaren. 1 meter vattenpelare ger 0,1 bar
Normalt lufttryck är ju ca 1 bar.
Har också ett hus byggt 1966 med fjärrvärme:D

Kanske Kavitation pumpen i systemet

B
K kioskdavid skrev:
Har samma problem. Sjunker trycket under ca 1,3 bar så får jag luft i system.
Högsta punkten på elementet är ca 3 meter över mätaren. 1 meter vattenpelare ger 0,1 bar
Normalt lufttryck är ju ca 1 bar.
Har också ett hus byggt 1966 med fjärrvärme:D
En normal manometer visar övertryck. Om den visar 1bar är det 1bar utöver omgivande lufttryck.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Välkommen till forumet!
Hej. Det stämmer. Jag lokaliserade installationsbeskrivningen och fyllde på systemet. Problemet löst.

Se till att ha övertryck i systemet. Du borde ha ett expansionskärl, ofta rött, vid fjv växlaren där man kan läsa av trycket på radiatorkretsen. Knappt 1bar är lämpligt, lite mer om du har tryckmätaren i källaren med flera våningar uppepå.
P Patrik Alexandersson1 skrev:
Hej. Jag har fjärrvärme och därmed vattenburen uppvärmning i ett hus som är byggt 1966. Jag har problem med ett element som, trots upprepade luftningar behöver luftas igen. Misstänker att det kommer in luft i systemet någonstans ifrån - luft = syre = korrosion. Kan någon rekommendera vad jag ska göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.