2 896 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
luft i värmesystemet.
Medlem
· västra götalandslän
· 64 inlägg
Jag har ett element som jag luftar lite då och då, Jag undrar hur luften kommer in, och om det kan få värmeledningarna att rosta?
Medlem
· västra götalandslän
· 64 inlägg
förut hade jag öppet, nu har jag slutet.
Jag utgår från att det är ett gammalt värmesystem.
Då kan det finnas något rör som rostat och det läcker lite. Inte nödvändigtvis så mycket att det märks som en vattenskada.
Pannan kan vara gammal och manteln läcker något. Inte nödvändigtvis så mycket att det syns. Kan avdunsta när pannan eldas.
Expansionstankens membran har en läcka. Då borde luftbubblan i tanken försvinna =läcka ut i systemet.
Om du fyller på färskt vatten ständigt och jämnt innebär det att du tillsätter syresatt vatten, detta innebär en förhöjd risk för rostskador.
Då kan det finnas något rör som rostat och det läcker lite. Inte nödvändigtvis så mycket att det märks som en vattenskada.
Pannan kan vara gammal och manteln läcker något. Inte nödvändigtvis så mycket att det syns. Kan avdunsta när pannan eldas.
Expansionstankens membran har en läcka. Då borde luftbubblan i tanken försvinna =läcka ut i systemet.
Om du fyller på färskt vatten ständigt och jämnt innebär det att du tillsätter syresatt vatten, detta innebär en förhöjd risk för rostskador.
Redigerat:
Medlem
· västra götalandslän
· 64 inlägg
jag har aldrig behövt fylla på vatten, så om systemet läcker så måste de vara väldigt lite i så fall.
Medlem
· västra götalandslän
· 64 inlägg
mätaren visar 0.6bar
överkant element på övervåningen till överkant tryckkärl är ca 4m.
överkant element på övervåningen till överkant tryckkärl är ca 4m.
Ja, trycket är OK. Om du inte fyllt på vatten på systemet, så är min enda förklaring som Micro påpekade, att syre från vatten från tidigare fyllning (vid byte expansionstank) eller dåligt avluftat system vid något tidigare tillfälle.Systemet har ju ett övertryck så luft kan omöjligt "tränga in" från utsidan.
Medlem
· västra götalandslän
· 64 inlägg
jo jag har ju renoverat en del de senaste året badrum (ny golvärme slinga) och som sagt byte av expansionskärl. kan kanske vara luft som kommit in då, frågan är hur länge de kan finnas kvar i systemet.
I mitt gamla hus tog det alltid minst ett par veckor att avlufta efter att man fyllt på nytt vatten.
Tyvärr fick man fylla på ganska ofta då den tryckte ut vatten ur spillröret så fort man eldade för hårt.
Tyvärr fick man fylla på ganska ofta då den tryckte ut vatten ur spillröret så fort man eldade för hårt.
Klicka här för att svara