Hej,

I våran gamla villa är rören till våra radiatorer dragna längs väggarna mot taket, de sitter ihop med vanliga klämringskopplingar. För ett par år sedan byggde vi ut ett rum och satte in ett element där, rörmokaren använde då pressade kopplingar. Inga problem. Allt har fungerat bra i ungefär 3 år fram tills vi nu i sommar tömde systemet då vi flyttade ett element från under ett fönster till höger om fönstret, ett minimalt ingrepp, men nu får jag ingen värme på det elementet vi satte in för 3 år sedan, och jag misstänker luft i rören. Känner man på rören så är de kalla ända fram till där avsticket till den här radiatorn börjar

Det strulande elementet sitter på ett avstick som börjar med en ballofix ventil på både varmt och retur, och går sedan rakt i 2 meter, följt av en 90 graders böj till höger, 3 meter rakt och sedan ner till radiatorn.

Jag har provat allt jag kan komma på angående luftning. Luftat elementet med cirkulationspumpen av och på, öppnat vid ballofixerna och provat lufta där, luftat elementet med en slinga avstängd vid ballofixen, för att sedan lufta med andra slingan stängd etc. Jag får varmvatten till elementet efter en stunds luftning vid elementet, men det vägrar cirkulera och kallnar när jag slutar lufta. Jag har motionerat "pinnen" vid termostaten och den fjädrar bra (den har aldrig varit i stängt läge).

Några idéer? Jag hade ett liknande problem för många år sedan med luft i en rörkrök, men där kunde jag ju skruva upp kopplingen själv och lufta, det går ju inte när de är pressade :(

Tacksam för alla ideer, är sonens rum så snart får det bli el-element där om jag inte får igång det.

Testa med pumpen på maxfart och alla andra element stängda.

• Gilla
HEA240 och 3 till
  • Laddar…
Tack Daniel! Testade det idag, när jag stängt en handfull av de övriga elementen började det som strulade gurgla som ett vattenfall, fick ut en väldigt massa luft sen fungerade det finemang

Så bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.