7 688 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Luft i pumpen!
Hej. Detta blir mitt första inlägg som ny medlem
!
Jag har en nyinstallerad pump och hydrofor i källaren till mitt hus.
Jag får problem med att det kommer tillbaka luft från hydroforen till pumpen!
Slangen från brunnen är vattenfylld utan luft i sig, då jag har luftat hela systemet. Jag fyller pumphuset med vatten. Hydroforen har en ballong i sig, och är tömd.
När jag sätter igång pumpen så händer följande:
1. Trycket går upp till 0,5 & höjs inte.
2. Jag stänger kranen på vattenslangen tillbaka till brunnen (vill inte att luften går tillbaka i systemet)
3. Jag stänger av pumpen.
4. På toppen av pumpen öppnar jag ventilmuttern och massa luft pyser ut.
5. Kör igång pumpen & öppnar kranen till brunns-slangen. Nu går trycket upp +0,3.
6. Repeterar ovan övning några gånger. Varje gång pyser det ut en hel del luft.
7. Pumpen lyckas komma upp över 2,5 och höjer sig till inställda 3,5 där den stannar.
Nu borde systemet vara luftat och klart tycker jag, men efter att pumpen kört några gånger så pyser det in lyft igen (från hydroforen förmodar jag) och pumpen går ner till 0,5 i tryck igen, där den står o kör & kör...
det är inte avbrott på slangen, inget vatten försvinner när pumpen står still ett dygn.
då jag har både 2 hushåll i fastigheten plus 7 hästar i hagarna utanför så är det krisigt värre! Alla svar mottages tacksamt!
Installation:
Det är en grävd brunn (3m djup) med fallhöjd ca 5 meter hus/brunn.
Mellan brunn & pump är det en nedgrävd pemkabel. Backventil i brunnen.
Aquasystem hydrofor på 100 liter & stor pump (vet inte märke)
Jag har en nyinstallerad pump och hydrofor i källaren till mitt hus.
Jag får problem med att det kommer tillbaka luft från hydroforen till pumpen!
Slangen från brunnen är vattenfylld utan luft i sig, då jag har luftat hela systemet. Jag fyller pumphuset med vatten. Hydroforen har en ballong i sig, och är tömd.
När jag sätter igång pumpen så händer följande:
1. Trycket går upp till 0,5 & höjs inte.
2. Jag stänger kranen på vattenslangen tillbaka till brunnen (vill inte att luften går tillbaka i systemet)
3. Jag stänger av pumpen.
4. På toppen av pumpen öppnar jag ventilmuttern och massa luft pyser ut.
5. Kör igång pumpen & öppnar kranen till brunns-slangen. Nu går trycket upp +0,3.
6. Repeterar ovan övning några gånger. Varje gång pyser det ut en hel del luft.
7. Pumpen lyckas komma upp över 2,5 och höjer sig till inställda 3,5 där den stannar.
Nu borde systemet vara luftat och klart tycker jag, men efter att pumpen kört några gånger så pyser det in lyft igen (från hydroforen förmodar jag) och pumpen går ner till 0,5 i tryck igen, där den står o kör & kör...
det är inte avbrott på slangen, inget vatten försvinner när pumpen står still ett dygn.
då jag har både 2 hushåll i fastigheten plus 7 hästar i hagarna utanför så är det krisigt värre! Alla svar mottages tacksamt!
Installation:
Det är en grävd brunn (3m djup) med fallhöjd ca 5 meter hus/brunn.
Mellan brunn & pump är det en nedgrävd pemkabel. Backventil i brunnen.
Aquasystem hydrofor på 100 liter & stor pump (vet inte märke)
nej, ingenstans.
efter lite efterforskningar så tror jag det är såhär:
Det saknas backventil uppe vid huset, närmast pumpen, så när pumpen slutar suga/komprimera så blir det "baksug" pga luften i hydroforen + vattnet i slangen.
Jag ser att det blir ett tryckfall från 3,5 till 1.5 vilket gör att pumpen "tappar" tillbaka vattnet. Pumpen kör igång igen, men hamnar i moment-22 då det nu finns luft i systemet. Sen kan den inte komma vidare=varmkörning.
backventilen skulle förhindra detta... (hoppas jag i allafall :-/)
sticker o köper en backventil imorrn så får jag se om det funkar!
efter lite efterforskningar så tror jag det är såhär:
Det saknas backventil uppe vid huset, närmast pumpen, så när pumpen slutar suga/komprimera så blir det "baksug" pga luften i hydroforen + vattnet i slangen.
Jag ser att det blir ett tryckfall från 3,5 till 1.5 vilket gör att pumpen "tappar" tillbaka vattnet. Pumpen kör igång igen, men hamnar i moment-22 då det nu finns luft i systemet. Sen kan den inte komma vidare=varmkörning.
backventilen skulle förhindra detta... (hoppas jag i allafall :-/)
sticker o köper en backventil imorrn så får jag se om det funkar!
Då var man tillbaka igen.
Nyinköpt backventil gjorde susen med bakåtströmmande vatten tillbaka till brunnen.
Allt funkade perfekt i ett dygn, sen var luften tillbaka i pumpen!
Nu har jag lånat en kompressor, och när jag kollade trycket på hydroforen så visade den 0,5 vilket är för lågt. Har tömt hydroforen och pumpat in luft via ventilen.
Nu har jag tryck på 2,0, men pumpen kommer inte igång o suger, det blir luft i pumpen så fort den kör i gång.
Nån som har ett tips eller två på vad som kan vara problemet...
Nyinköpt backventil gjorde susen med bakåtströmmande vatten tillbaka till brunnen.
Allt funkade perfekt i ett dygn, sen var luften tillbaka i pumpen!
Nu har jag lånat en kompressor, och när jag kollade trycket på hydroforen så visade den 0,5 vilket är för lågt. Har tömt hydroforen och pumpat in luft via ventilen.
Nu har jag tryck på 2,0, men pumpen kommer inte igång o suger, det blir luft i pumpen så fort den kör i gång.
Nån som har ett tips eller två på vad som kan vara problemet...
Hej!
Nu så är jag ingen expert direkt men har hållit på mycket med min egen pump. Så experterna får väl rätta mig om jag har fel.
Iallafall så tror jag att det måste vara bottenventilen eller någon skarv före pumpen som läcker. Pumpen och röret före skall alltid vara full i vatten alltså kan det inte bli något baksug som tar med sig luftbubblor. Enda chansen till det är om det läcker före pumpen eller den tar tjyvluft någonstans.
Nu så är jag ingen expert direkt men har hållit på mycket med min egen pump. Så experterna får väl rätta mig om jag har fel.
Iallafall så tror jag att det måste vara bottenventilen eller någon skarv före pumpen som läcker. Pumpen och röret före skall alltid vara full i vatten alltså kan det inte bli något baksug som tar med sig luftbubblor. Enda chansen till det är om det läcker före pumpen eller den tar tjyvluft någonstans.
Sätt en backventil även efter pumpen på trycksidan...(förutom den som sitter nere i brunnen)...detta borde effektivt göra att ingen luft någonsin kan komma in i den ....
Klicka här för att svara