Hej,
Vi vill nyskapa luckor till vårt överskåp och behöver lite hjälp med hur dessa brukar vara skapade. Det gäller alltså ett 50-talsskåp med skjutdörrar. Luckorna var tyvärr bortplockade när vi flyttade in. Likaså bottenplattan. Vi har nu kortat skåpet och gjort en ny bottenplatta. Har förstått från gamla inlägg här på Byggahus att skåran nedtill skulle vara hälften så djup som i toppvärden, för att man ska kunna lyfta ut luckan, och att luckan alltså ska vara några mm ”kort” i höjden. Men det är allt jag förstått om hur luckorna fungerar.
Hittar massa med bilder på nätet av denna typ av skåp med inga detaljbilder som ger mig indikationer på hur luckorna ska se ut.
Skåren de ska glida i är 5 mm och jag undrar om det är så enkelt som en enkel masonitskiva utan reglar eller liknande. I så fall är det 5 mm skiva som sandats el dylikt för att passa, eller räcker det med 3 mm?
Och hur ser egentligen handtagen ut, eller rättare sagt hur sitter de på skivan? Rakt på eller är det en skåra i handtaget som skivan passar in i?
Om det är någon som har ett sånt skåp som kan tänka sig att ta lite detaljbilder som visar hur det kan se ut så vore det otroligt uppskattat!
Bifogar en bild på hur skåpet såg ut när vi flyttade in.
Tack på förhand!
Jessica
Vi vill nyskapa luckor till vårt överskåp och behöver lite hjälp med hur dessa brukar vara skapade. Det gäller alltså ett 50-talsskåp med skjutdörrar. Luckorna var tyvärr bortplockade när vi flyttade in. Likaså bottenplattan. Vi har nu kortat skåpet och gjort en ny bottenplatta. Har förstått från gamla inlägg här på Byggahus att skåran nedtill skulle vara hälften så djup som i toppvärden, för att man ska kunna lyfta ut luckan, och att luckan alltså ska vara några mm ”kort” i höjden. Men det är allt jag förstått om hur luckorna fungerar.
Hittar massa med bilder på nätet av denna typ av skåp med inga detaljbilder som ger mig indikationer på hur luckorna ska se ut.
Skåren de ska glida i är 5 mm och jag undrar om det är så enkelt som en enkel masonitskiva utan reglar eller liknande. I så fall är det 5 mm skiva som sandats el dylikt för att passa, eller räcker det med 3 mm?
Och hur ser egentligen handtagen ut, eller rättare sagt hur sitter de på skivan? Rakt på eller är det en skåra i handtaget som skivan passar in i?
Om det är någon som har ett sånt skåp som kan tänka sig att ta lite detaljbilder som visar hur det kan se ut så vore det otroligt uppskattat!
Bifogar en bild på hur skåpet såg ut när vi flyttade in.
Tack på förhand!
Jessica
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Vi hade ett sånt överskåp för några årtionden sen i ett hus från 40-talet och det var bara en målad masonitskiva, ungefär 5 mm tjock gissar jag. Vi är inte säkra men har för oss att det var någon sorts lodrätt utanpåliggande list som handtag längs ytterkanten. Vi kommer inte ihåg hur långa de var. Utseendemässigt ungefär som dina lådhandtag.
Har ett i matkällaren! Ska göra i ordning det och sätta upp i nya köket vi håller på med. Tog lite bilder, säg till om det är något jag inte fick med. Den ena dörren har handtag på båda sidor och den andra har en list på ena sidan, för stadga antar jag.
Det är masonit, men den känns rejälare än vanlig masonit. Det är ingen svikt i den. Kanske är 4-5 mm tjock.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
De vi hade var det svikt i, de var riktigt svåra att skjuta så man fick liksom vicka dem lite upp och ner samtidigt för att de inte skulle fastna. Ingen saknade dem när vi gjorde om köket.A Amatörtorparen skrev:
Haha okej då kanske vi har någon lyxigare variant. Bra i så fall att dom ska få flytta upp från matkällaren 😄
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Okej! Vårt hus är byggt 49 så då hade det väl blivit lite bättre. Dock har jag hört att området vi bor i byggdes som egnahemshus av folk som inte hade så gott om pengar och att de är ganska enkelt och billigt byggda. Men lyxiga skåpluckor hade de tydligen råd med.
Stort tack till er båda! Och extra tack för alla bilderna, verkligen hjälpsamt!! Tror att det fick med allt. 
Jo jag anar att dessa luckor har en livslängd och kanske blir slitna efter några årtionden. Men har också hört att det kan hjälpa med lite stearin, vilket vi har testat på lådorna i köket och det fungerade nästan mirakulöst bra, så räknar med att använda detta trick även på luckorna med tillräckligt bra resultat för att ändå vilja leva med luckorna.
Då är det bara att ge sig ut och leta 5 mm masonit av bra kvalitet
Tack igen!!
Jo jag anar att dessa luckor har en livslängd och kanske blir slitna efter några årtionden. Men har också hört att det kan hjälpa med lite stearin, vilket vi har testat på lådorna i köket och det fungerade nästan mirakulöst bra, så räknar med att använda detta trick även på luckorna med tillräckligt bra resultat för att ändå vilja leva med luckorna.
Då är det bara att ge sig ut och leta 5 mm masonit av bra kvalitet
Tack igen!!
Smart att trähandtaget går ner framför masonitskivan i skåran! Det borde ju göra att skivan slits betydligt mindre. Dessa handtag måste vi efterlikna. Och bra med handtag på båda sidor på främre luckan eftersom det lär vara smidigare att dra än att trycka fram den i skåran. De kanske inte var lyx men det är ändå finurligt vad bra de får till det med vad jag antar var förhållandevis billiga material.A Amatörtorparen skrev:
Handtagen fungerar även som reglar och ger skivan stadga. I inlägg 4 syns att handtaget har en skåra för handtaget.
Masonit är egentligen ett företagsnamn. Samma typ av produkt går under namn som tex träfiberplatta eller board.
Tex hard board anges vara bra för möbelbyggen.
Om ts vill tillverka själv tror jag en klyvsåg bör göra jobbet. Ett snickeri bör kunna fixa luckorna ganska enkelt.
Masonit är egentligen ett företagsnamn. Samma typ av produkt går under namn som tex träfiberplatta eller board.
Tex hard board anges vara bra för möbelbyggen.
Om ts vill tillverka själv tror jag en klyvsåg bör göra jobbet. Ett snickeri bör kunna fixa luckorna ganska enkelt.