Snailman
Kök med luckor och lådfronter i ljust trä, vit bänkskiva och rostfri köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har sådana här luckor och lådfronter, och jag undrar om bänkskiva i samma träslag passar?

Allt är väl efter tycke och smak. Personligen skulle jag välja ett annat material i bänkskivorna. Det kan lätt bli för mycket av det goda annars. De vackra luckorna och lådfronterna syns antagligen bättre om bänkskivorna är av något annat material.

Instämmer med Naturliv!

Som det är gjort på bilderna, med en lugn vit eller off-white skiva ovanpå skåpen med de livliga askfronterna ger bra balans.
Kanske lite mycket färgskiftningar i asken i min smak ändå dock.

Stämmer in i kören, det blir nog för mycket "träkloss" över det hela med samma trädslag i skivan, kanske ett mörkt träslag istället?

Snailman
Jag vill helst ha trä, så alternativen rent trämässigt är ask eller ek, sen skulle jag ju kunna vitolja skivorna för att få dem enhetligare. (ask och ek är ju ganska hårda träslag vilket är bra)

Jag kommer att ha vitt tak och väggar och kaklet är ganska ljust till färgen i stort sett vit. Golvet kommer jag att ha klinker på nån gång i framtiden då ganska mörkt tillsvidare blir det betonggolv.

BirgitS
Även om det är samma träslag i skivan som i lådfronterna så kommer det ju inte att se exakt likadant ut eftersom randning blir en annan och antagligen färgen också, och speciellt inte lika efter att bänkskivan under några år blivit utsatt för spill och rengöring på ett helt annat sätt än lådfronterna. När något är nästan lika ser det normalt sett inte bra ut eftersom det ser ut som att man försökt få det lika men misslyckats, dvs. mycket bättre att välja något som bryter av och med så mycket ljust i övrigt (och i framtiden ett mörkt golv) tycker jag att en mörkare bänkskiva blir bäst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.