837 läst ·
5 svar
837 läst
5 svar
Luckor av annan tillverkare
Vi hade tänkt köpa ett "IKEA kök men gilla inte deras luckor. Fråga: kan man montera andras luckor utan större problem på IKEAS stommar???
Vi vill ha släta ek-luckor med rund kant för att enkelt kunna gjöra rent..alltså inga "speglar" men det har inte IKEA förutom en lmaninerad variant. Vi vill ha massiva ekluckor! IKEAS stommsortiment passar bra!
Vi vill ha släta ek-luckor med rund kant för att enkelt kunna gjöra rent..alltså inga "speglar" men det har inte IKEA förutom en lmaninerad variant. Vi vill ha massiva ekluckor! IKEAS stommsortiment passar bra!
Det skiljer, av någon konstig anledning :
, alltid några mm. hit eller dit mellan köksleverantörerna.
Enklast i ditt fall, tror jag iaf, är att kolla med ett snickeri alt. ett företag som sysslar med utbytesluckor.
Hittar du exakt rätt lucka där är det bara att måttbeställa dem så att de passar på millimetern.
På ett snickeri kan du ju få luckorna gjorda exakt som du vill ha dem och det blir ofta inte dyrare, eg. rätt konstigt det med
Du kan ju börja med att skaffa exakta mm. mått på de IKEA-luckor som är aktuella och sedan jämföra med den firma där du sett "drömluckan", har du tur så matchar de, men bli inte förvånad om det skiljer ngn. retfull mm.
MVH//Christina.
Enklast i ditt fall, tror jag iaf, är att kolla med ett snickeri alt. ett företag som sysslar med utbytesluckor.
Hittar du exakt rätt lucka där är det bara att måttbeställa dem så att de passar på millimetern.
På ett snickeri kan du ju få luckorna gjorda exakt som du vill ha dem och det blir ofta inte dyrare, eg. rätt konstigt det med
Du kan ju börja med att skaffa exakta mm. mått på de IKEA-luckor som är aktuella och sedan jämföra med den firma där du sett "drömluckan", har du tur så matchar de, men bli inte förvånad om det skiljer ngn. retfull mm.
MVH//Christina.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det är lätt att då göra felet att man mäter in var hålen för gångärnen sitter och nöjer sig med det. Men det kan skilja även i tjocklek på materialet till stommen. Och om det sklijer ex. 2mm så kommer dörren att sitta motsvarande fel i sidled.
Något att tänka på är att IKEA använder 18 mm tjocklek i sina stommar mot 16 mm som andra tillverkare har.
// WM
// WM
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det var det jag hade för mig
Klicka här för att svara