passar Ikeas Luckdämpning till ett Vedum-kök?

Det tvivlar jag på. Luckdämparna passar bara till senaste gångjärnsmodellen från IKEA. Att den då skulle passa till Vedum känns långsökt.

Men prova, skaffa ett paket (kostar väl en 50-lapp). Då får man dämpare till två gångjärn - normalt räcker en dämpare till en lucka.

Vad är det för märke på gångjärnen i Vedumköket? Kolla det och besök sedan en riktig beslagsbutik, de kan säkert hjälpa dig. Jag hade aktat mig för dämparna ovan, det är en enorm skillnad på dämpning på gångjärnssida i förhållande till handtagssida.

yens skrev:
Vad är det för märke på gångjärnen i Vedumköket? Kolla det och besök sedan en riktig beslagsbutik, de kan säkert hjälpa dig. Jag hade aktat mig för dämparna ovan, det är en enorm skillnad på dämpning på gångjärnssida i förhållande till handtagssida.
Givetvis är det skillnad, men man monterar ju inte dessa vid handtagssidan. De ska monteras 13 cm från gångjärnssidan, så de hinner dämpa lite tidigare. Det var bara en lösning, om det inte fanns möjlighet med gångjärnsdämpare. Många lite äldre gångjärn går det inte att montera dämpare på.

Jag köpte IKEA-dämparna som screamin demon visade men har bara monterat en av dem, tyckte inte att den var bra. Monterad 13 cm från gångjärnssidan "dämpar" den så mycket att jag måste aktivt trycka igen luckan sista biten. Dessutom känns de väldigt smäckiga.

Gångjärnsbyte kanske kan vara ett alt annars?
Om stommarna och luckorna har samma hålbild/dimension?

Jag har monterat IKEA:s gångjärnsdämpare på deras gamla modell av gångjärn, behövs bara en mindre modifiering av hålet på gångjärnet.
Ingen dämpare har lossnat hittils.:)

Totte_S
Precis, vad har vedum för gångjärn och den andra frågan är vilken modell. Jag var i en beslagsbutik och de hade en hel näve olika dämpare bara till Blum... När jag byggde kök hade Ikea inte gångjärnsdämpare, därav min jakt på andra...

Höll med "Farzan" efter att ha monterat den första IKEA-dämparn i grå plast, att dem knndes lite smäckiga.

Men, efter att ha flyttat dem ett par cm längre in mot mitten och skippat plasthållarna för att istället borra in dem direkt i skåpstommen – känns dämpningen mycket mer solid.

Jag har köpt ikea's nya gångjärnsdämpare till skåpeni tvättstugan och det är samma dämpare som sitter monterade i vårt Ballingslöv kök,
dvs av Fabrikat Blum

/L

GBladh skrev:
Jag har monterat IKEA:s gångjärnsdämpare på deras gamla modell av gångjärn, behövs bara en mindre modifiering av hålet på gångjärnet.
Ingen dämpare har lossnat hittils.:)
Jag vet att tråden är flera år gammal, men jag chansar: Får man fråga hur du gjorde denna "mindre modifiering av hålet"? Borrar man blir hålet ju runt och det är väldigt trångt att såga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.